Мода в Україні з'явилася недавно. Зараз профі, які трудилися в радянських будинках моди, напружилися. Спокійно, в Радянському Союзі, звісно, працювали експериментальні ательє, державні будинки моди, елітні салони, де слабку половину партноменклатури одягали не гірше, ніж Ів Сен-Лоран свою улюбленицю Катрін Деньов. Але поняття моди і модної індустрії, культ модного одягу на сезон, творчість, направлену на гармонізацію зовнішнього вигляду з внутрішнім світом, у суспільстві не вітали. При цьому в мистецтві та любові одягатися красиво і цікаво з жінками пострадянського суспільства можуть зрівнятися тільки італійки. Звісно, з бідного радянського минулого залишилася любов до люрексу, синтетики, незграбних шуб і ще багато рецидивів, але українські жінки дуже швидко опановують мистецтво бути модними. Це показав і Ukrainian Fashion Week, упродовж якого 6 днів демонстрували моду не тільки українські дизайнери, а й їхні клієнти, а також клієнти Dolce&Gabana, Prada, Mango, Zara...
Пройдемося колекціями. Лілія Пустовіт («Пустовіт - це наш Дріс ван Ноттен», сказав про неї Анісімов) завдяки двом лініям - NB Poustovіt і Poustovit Weekend - стала ще більш концептуальною, тепер потяг до певної гламурності,чи, точніше сказати, самовираження в більш ошатному, вечірньому вбранні вона реалізує в лінії Poustovit Weekend, а для своєї марки робить вишуканий casual. Цікаво, що в чорно-білій колекції для NB Poustovіt дизайнер використала гіпертрофовані кристали Swarovsky, а Poustovit Weekend розбавила грубими молодіжними пасками. В колекції Poustovit Weekend особливо красивий чорний блок, неповторно і дуже сексуалльно виглядає жіночий фрак від Пустовіт із шовковою фіолетовою підкладкою, легкий вечірній комбінезон із шортами, накладання двох прозорих суконь із різною геометрією вирізів дає дуже цікавий ефект, V-подібні вирізи на спині і величезні, але ніжні «хомути» додають блузам особливого шику. До своєї другої колекції Ліля зробила шовкові хустинки, які подарували гостям із першого ряду, це вже друга хустинка від Poustovit Weekend: якщо ця лінія продовжуватиметься, то кожна колекція доповнюватиметься новою хустинкою.
Всі без винятку експерти UFW відзначили вдалий дебют нового проекту Nota Bene - Nota Bene Luvi, за абревіатурою якого стоять подруги ще з художньої школи Віка Чикулай і Людмила Седлар. На Тижні вони показали лаконічну, добре скроєну колекцію в стилістиці мінімалізму. Головний предмет гардеробу від Luvi - сукня, скроєна максимально по фігурі, всі виточки, які видно на прозорій фактурі, виступають як своєрідні елементи декору, особливість сукні в тому, що верх і низ її зшиті з різних тканин - ефект випадкової зустрічі, до «спецефектів» належить перетікання кольорів від світлого до брудно-сірого. В колекції також присутні прямі, мішкуваті лляні піджаки унісекс, вузькі брюки, лаконічні майки з невеликими рваними рукавами-крилами, прозорі чорні чохли на спідницях. Загалом дизайнери створили образ дівчини, яка не хоче перетворюватися на жінку, і всіляко це підкреслює в одязі. Крім того, що це вбрання оригінальне - такого у нас ніхто не шиє, колекція дуже добре підготовлена до тиражування.
Мінімалізмом потішила публіку і російська дизайнерка київського походження Світлана Тєгін, яка показала колекцію «Ляльки», навіяну Музеєм унікальних ляльок своєї лондонської подруги Юлії Вишневської. Окремі елементи іграшкових дівчаток так вразили Світлану, що вона зробила підвіски на пояс, кулони, кульчики у вигляді очей і кистей рук, очі були також на принтах. Основні кольори колекції - чорний і білий, допоміжний - сіро-зелена клітинка. Пальта-міді, які тримають форму пісочного годинника завдяки простроченим смугам атласу вгорі і внизу і фрачні пальта з тюльпаноподібною спідницею, вміло задрапіровані сукні з димчастого шифону і блузи на запах з перлинно-білого шовку, спина якої зроблена з улюбленого Тєгін кашеміру, лаконічні пальта з рукавом три чверті і сукня-сорочка з батисту з накрохмаленими мереживами. Такого зараз не носять, таке можна дозволити тільки лялькам - це ностальгія. Цікаво, що тільки минулого року, дебютувавши на UFW і вийшовши на ринок, Світлана продається вже в п'яти престижних київських магазинах і має свій шоу-рум в українській столиці.
Колекція Автанділа Цквітінідзе теж навіяна ляльками, але не такими містичними, як у Тєгін, а старовинними, вітальними, яскравими, грузинськими. Лялька у вигляді об'ємної аплікації присутня на піджаках у його колекції і у вигляді принтів на футболках. І костюми виконані з бавовни і тафти, яку до цього грузинський дизайнер чомусь боявся, теж нагадують лялькові одяганки, в яких спинка зшита з одного клаптика, а перед з іншого. Поєднання матових, бавовняних фактур і лискучої тафти дає цікавий ефект і в костюмах, і в широких спідницях, об'єм своїм «архітектурним» моделям Автанділ додає завдяки кишеням з кулісками, бюстьє, буфами на середині плеча, кипійними жабо на блузах. Осину талію моделей підкреслюють широкі шкіряні ремені, а стрункість стану - суворі спідниці-олівці. Вперше Автанділ показав джинси власного виробництва, насправді виготовлені в Італії на тому ж виробництві, де шиють свій денім Кензо і Лакруа, джинси і майки з принтами ляльок - це друга лінія Автанділа Цквітінідзе. Дизайнер, якого Москва завжди носила на руках, не впевнений, що поїде на якийсь із московських Тижнів моди, хоча організатори йому як «особі кавказької національності» й гарантують повну безпеку. Поки він збирається на Fashion Week в Афіни.
На противагу мінімалізму Роксолана Богуцька показала «максималістичну» колекцію, правда, вона не приховувала, що це був одяг сезону осінь-зима 2006-2007. Богуцька присвятила колекцію 750-річчю свого Львова і справжнім львів'янкам, які вже 100 років тому одягалися за паризькою модою. Отже, аристократизм кінця XIX століття - довгі сукні під пояс зі складками на спідниці і з такого ж шовку пальта з хутром, усі пропорції дотримані дуже точно, чітка лінія талії і плеча. Дизайнерка розповіла, що спеціальний важкий, пальтовий, шовк, який раніше називали марокей, дуже довго шукала, але таки знайшла. Звичайно, в таких пальтах у метро - зась, але виглядають вони справді розкішно і надзвичайно елегантно. На білих блузах, брошках, шарфах, старих валізах - принти портретів шляхетних львів'янок того часу. Прекрасний вiнтажний блок - сукні-сорочки і блузи зі старою вишивкою, покриті чорним прозорим тюлем, а летюча плісирована спідниця на бісерних підтяжках здається неперевершеною. Сучасний блок шкіряних курток відзначається різнофактурністю - шкіра, трикотаж, хутро.
Друга колекція Віктора Анісімова для WAWA-партнер продовжує тему дворового братства, юної дружби і ностальгії за часами дитинства дизайнера і його партнерів. Звідти пілотки, сорочки захисних кольорів із вузькими краватками, завужені брюки і глухі піджаки зі стійками, крупною металевою фурнітурою і значками. Ностальгія за дитинством передана за допомогою вишитого на шовкових курточках на замку герба УРСР, а патріотизм сьогоднішнього дня - в стрічках, геометрично настрочених у формі тризуба, а є ще хитрі футболки, на яких зверху динамівська буква Д, а якщо її вивернути - напис «Шахтар-чемпіон». У колекції багато прекрасних брюк, «порізаних» металевими блискавками, шовкових курток, футболок із цифрами 532717 - виявляється, це номери, під якими грав співвласник марки Владислав Ващук. Словом, колекція абсолютно і безповоротна придатна для широкого тиражування, якого ... не буде. Можливо, у тираж підуть лише оксамитові спортивні костюми з золотими принтами - такий собі спорт-гламур, бо на них є попит.
Олена Голець для ТМ DolceDonna показала колекцію Bonjour mon ami, продиктовану «нуждою»: поїхала на один італійський курорт і побачила, скільки їй речей не вистачає для приємного відпочинку. Вийшла легка, італійська за настроєм, колекція у стилі диско, яку демонстрували винятково блондинки типажу Парі Хілтон (робоча назва колекцiї «Блондинки в Сан Тропе»). Одяг в Олени Голець вийшов винятково приємний, який настроює на прекрасну відпустку: білі укорочені брюки, трикотажні кофточки з зав'язками і тонкими морськими смугами, міні-сукні з напуском у стилі диско, широкі спідниці на стегнах, плащ із плісированою вставкою. В колекції є і коктейльні сукні з пайетками, і шовковий комбінезон із шортами для вечірнього виходу на дефіле по набережній, і джинсова міні-спідниця з мереживом для ранкового вітання з морем, і об'ємні сумки-саквояжі, і футболки з принтами яхт різного класу. Олена Голець помітила, що в Києві молоді жінки уникають офісного стилю на роботі, і пошила для них замшеві й шкіряні жакети, які будуть доречними і в кабінеті, і ввечері в барі.
Як завжди феєричну колекцію показала Вікторія Гресь по лінії Victoria Gres by Gres. Вона, на відміну від інших, процитувала 70-ті з якимось паризьким шармом. Важко уявити Вікторію Гресь, яка робить мінімалізм, але цей тренд, схоже, дещо приглушив її фірмову декоративну пістрявість. Вишукані відтінки білого кольору, біле оздоблення, контрастні хіба деталі - бретелі на сарафані, пояс чи рюші. Романтична, але впевнена в собі дівчина від Вікторії Гресь носить пальта з завищеною талією, літні оксамитові пальта з коротким рукавом-ліхтариком, блузи-туніки з мереживними бретелями з жатого шовку, плащі з модного золотистого полірованого льону, сукню на запах, усе приталеного силуету, але не стягуючого, а м'яко окреслюючого фігуру. За словами дизайнерки, її надихнула жінка за кермом дорогого автомобіля, хоча сама Вікторія машину не водить і не збирається. Концептуальну крапку в колекції поставив вихід дизайнера в білій перуці з накинутим на плечі норковим шарфом - отакий тріумф розкоші.
Вартими уваги були колекція донецької дизайнерки Наташі Глазкової, навіяна бедуїнською культурою, і перша самостійна колекція Юрія Вариводи, присвячена Айседорі Дункан, і акцентована колекція в стилі ентузіастичних 30-х Анжели Angel для Angel-studio, але, на жаль, газетна площа не дає розвернутися. Сподіваюся повернутися до тих дизайнерів, яким приділила мало уваги, трохи пізніше.
Мода для радикальних мужчин, а для реальних?
Цього року на UFW уперше проводили чоловічий день, у ньому взяли участь три дизайнерських дуети - Тетяна Островерхова-Віктор Завадський, Наталя Соболєва-Людмила Вронська, Михайло Воронін і Тетяна Іващенко для Voronin-woman, а також Костянтин Пономарьов, Олександр Гапчук і Олександр Васильєв. Тенденції такі - чоловіча мода стала жіночнішою і повератися до маскулінних образів не збирається. Харків'янин Костянтин Пономарьов зробив героїнею свого показу пряму сорочку до п'ят і трансформував її то в одяг арабського шейха, то в сутану католицького священика, то в сукню-тільняшку з кишенями-кенгурушками, то в халат, то в кімоно - рухів ніщо не сковує, брюки не тиснуть. Максиміліан Волошин від такої колекції був би у захваті, а критики якось не дуже уявляють чоловіка, який носитиме таке прет-а-порте. Це сприймається як рольові ігри з модою.
Олександр Васильєв зробив свого чоловіка сексуальним, розкутим, але дуже схожим на інфантильного жиголо - приємні жіночні фактури, оксамитові майки з золотими принтами і вишивкою, шовкові накидки, обтягуючі шорти, а зроблені для показу аксесуари можна сміливо виставляти на торги в секс-шоп. Олександр Гапчук зробив першу колекцію для торгової марки AleXX Gapchuk - дуже трендову, молодіжну і складну. Фішка колекції -«підстрелені» вузькі брюки, в яких зараз дефілюють модні хлопці у Європі, тісні, укорочені, приталені, з дещо короткими рукавами піджаки. Гапчук використав традиційну англійську клітинку й англійський крій, але пустив їх на незвичні для цього тканини і навпаки - прикольний крій поєднав із традиційними матеріалами, тому і перше, й друге виглядає нетрадиційно. Олександр рекомендує носити свої речі в кілька шарів- із трикотажними пуловерами і жилетами, яскравими краватками, крикливими сорочками, косухами і пильниками, схоже на гранж. Для промислового тиражування з цієї колекції можуть підійти хіба трикотажні светри, футболки, косухи, куртки і не дуже складного крою штани, решта - абсолютно дизайнерський одяг, неповторний і стильний, тільки зшитий недбало - на подіумі було видно висотані нитки на куртках і брюках. Віктор Завадський і Тетяна Островерхова зробили чудову чоловічу колекцію «Герой нашого часу. Літня історія» за мотивами модного роману Сергія Мінаєва «ДухLess», але на прес-конференції Віктор занадто запопадливо поводив себе перед російським автором і занадто нервово щодо українських журналістів. Дарма, бо колекція чудова: веселі кардигани на гудзиках у блакитно-червоно-білу смужку, шкіряні шорти з тисненням, комбінезони з шортами, які ззаду мають вигляд спідниці, вкорочені брюки з хлястиками. Від такого чоловіка віє впевненістю в собі й незалежністю від чужої думки. Тільки колекції Михайла Вороніна і дуету Соболєва-Вронська представили традиційного чоловіка, в хорошому сенсі цього слова. Михайло Воронін продемонстрував літні класичні лляні костюми, в яких і в офіс можна, і на демократичну вечірку. Бо для «тоталітарних» вечірок з дрес-кодом Воронін розробив багато фраків, візиток, смокінгів зі срібними нитками і золотим напиленням. У «молодшому» блоці є шорти, шовкові шаровари і бриджі, спортивні комплекти. До пари елегантному чоловіку Тетяна Іващенко, яка робитиме жіночу лінію для марки Voronin, створила жінку, що любить класику, консервативність як ознаку стабільності, але дослухається до моди і має вроджену елегантність. Трикотаж від Соболєвої і Вронської - дуже професійна і тепла робота. На подіум вийшли неформатні знайомі дизайнерів, і навіть один прибалтійський бізнесмен, який носить розмір одягу після 60-го. Дизайнерки з такою любов'ю одягли чоловіків, що речі не спотворюють чоловічої сутності їх власників і не призначені для прикрашання. Абсолютно органічно виглядають білі костюми з широкими шортами чи, швидше, спідницями-брюками, затишні светри під горло з косами і кардигани, поліровані двійки із віскози і довгі пальта під пояс. Кольорова гама - від сніжно-білого і голубої криги до фіолетового, коричневого з зеленим, ч\б.
По другій лінії
Розмови про українську моду як про індустрію дещо передчасні, але кожного сезону на кожному вітчизняному тижні прет-а-порте дизайнери розповідають про маленький поступ уперед. Скажімо, Оксана Караванська, яка показала в льодовому клубі «Піонер» дві колекції весна-літо-2007 - прет-а-порте і от кутюр - за кілька днів до графіка UFW, таким чином відзначивши 10-річчя свого бренду, продемонструвала на прес-конференції флакон для нових парфумів Oksana Karavanska. Він зроблений у вигляді писанки - прозорий овал і металева ажурна кришка, яка продовжує форму писанки. За тиждень у неї має відкритися бутік дитячого одягу в «Арені», а ще за деякий час - дизайнерський бутік у Києві. Похвалився власним майбутнім ароматом і Михайло Воронін, який співпрацює в цій сфері з відомою французькою компанією. На даному етапі він відібрав три запахи, а в наступному році дизайнер обіцяє уже запропонувати в магазинах кінцевий варіант парфумерних «виборів». За словами Михайла Львовича, французькі партнери будуть продавати його костюми у Франції. Наступного року він також обіцяє випустити посуд від Вороніна - модельєр переглянув близько 1000 варіантів дизайну і поки не визначився, а ще Михайло Воронін видає журнал «Высший свет», у якому вчить правилам етикету, дрес-коду, протоколу і мистецтву носити костюм. Ідея зробити лінію сонцезахисних окулярів одночасно з'явилася у Людмили Кисленко і Роксолани Богуцької, та втілили вони їх одночасно, і обидві забули одягти на моделей на подіум. У Богуцької аж 21 модель, зі стразами і логотипом дизайнерки. Виготовили їх в Італії і вони захищають очі від ультрафіолету, а значить, і від зморшок. Вперше представили на Тижні моди свої другі лінії Вікторія Гресь та Ірина Каравай. Назва Gres Denim навела всіх на думку, що це джинсова лінія і на прес-конференції журналістів цікавило, чому представлені джинси доволі однотипні, але пані Гресь пояснила, що це друга лінія, молодіжна, дешевша. В колекції «Небезпечні зв'язки-2» Вікторія Гресь показала, як можна носити джинси - з пишними шифоновими блузами і укороченими футболками з рюшами, з блузами, що нагадують коротенькі дитячі платтячка з оборками, з плащами з вивареного ситцю, схожими на розпашні сукні часів Людовіка ХIV, з гіпюровими майками, тіснуватими на вигляд піджачками і водолазками, що нагадують шпалери епохи рококо. Ірина Каравай другу лінію - Nota Bene& Karavay... for peace - робила як для себе. Туди потрапили найулюбленіші речі - прямі сарафани, кілька разів перетягнуті шнурками, спідниці-балони, прямі плащі, затягнуті внизу на шнурок чи манжет, футболки з капюшонами і принтами й аплікаціями, брюки на трикотажному поясі. Це також молодіжна лінія - вільна, екстремальна, для динамічних і активних людей. Вдруге показали свої другі лінії Ліля Пустовіт - для Poustovit Weekend - і Віктор Анісімов - для WAWA. Речі Андре Тана взяв шоу-рум у Парижі, Ірина Каравай і Олена Голець представлені в міланському шоу-румі, Олександр Васильєв має намір відкрити бутік у Карлових Варах, речі Лілії Пустовіт можна купити в московському ГУМі, у Швейцарії, а зараз починається і співпраця з Італією. Парадоксально, але в Україні одяг Пустовіт іде найтяжче, хоча тут її добре знають і дуже люблять - як сказала після першої Ліліної колекції дизайнер Ольга Громова: «Пам'ятники не коментують!» Втім зрушення є і в нас - новий магазин «Шкаф», де представлені речі українських дизайнерів, є мультибрендові бутіки вітчизняного виробника Nashe, є «Ательє, 1», українські дизайнери починають продаватися в «Марках», West Mont, компанія HDG тиражує другі лінії українських дизайнерів і навіть є франчайзингові проекти українських торгових марок. Не все так просто, і не через те місце? Згадайте, що 4 роки тому такого взагалі не могло бути, тому що такого не могло бути ніколи.
МIНI I МIНIМАЛIЗМ
Кожний дизайнер прагне у своїх моделях досягти або комфорту, або краси, або новаторства, або епатажу, або самовираження, а комфортність сучасної моди полягає в тому, що вона пропонує кілька трендів, у рамках яких ви будете виглядати модно. Не пасують укорочені брюки, одягайте спідницю-тюльпан або міні, не хочеться строгої блузи, що зав'язується під горлом на бант, - до ваших послуг сукні з декольте на спині. Українські дизайнери також запропонували парад трендів сезону весна-літо 2007.
Приталений силует. Жінка в наступному сезоні буде скромною - закритою зверху на глухі комірці, стійки, банти блуз і жабо, дещо більш відкритою знизу - повертаються міні-спідниці, короткі шорти, а головна довжина - міді. Приталений силует має продемонструвати струнку фігуру, тендітність конституції, а трендовий об'єм можуть надати рукави-ліхтарики, складки, буфи в районі ліктя i нагромадження одягу у стилi гранж.
Мінімалізм. Він повертається. Звичайно, таким тотальним, як у 90-ті, мінімалізм уже не буде, але наступної весни лаконічні сукні з рукавом три чверті, круглими вирізами і круглими комірцями, піджаки без прикрас, брюки-папіроси частіше з'являтимуться в публічних місцях і на вулицях. Не треба забувати, що мінімалізм вимагає бездоганного крою.
Об'ємність. Справжній хіт наступного сезону - спідниця-тюльпан, спідниця-балон, сукні, приталені зверху й об'ємні знизу. Так само актуальні рукав-ліхтарик, об'ємні кишені, складки, драпіровки. Прямі або трохи розширені донизу сукні за допомогою ременя чи пояса можна одягти з напуском, «талія» на стегнах теж дає ефект напуску і вважається актуальною.
Вісімдесяті. Відголоски панків і металістів, штани-банани, накладні плечі, рукав-реглан, трикотажні сукні-светри, диско - ось типові вісімдесяті. До них у своїх колекціях зверталися і Ліля Пустовіт, і Едуард Насиров для ТМ «Столичний», і Христина Гусiна, й Ірина Каравай. 80-ті готують нас до стилю гранж, який уже заявив про себе на світових подіумах.
Шорти, лосини. Шорти - наймодніший предмет гардеробу. Будуть вони об'ємними і на манжеті, як у Юрія Вариводи, чи гламурними шовковими, як у Христини Гусiної, повсякденними, як у Вікторії Гресь, Лілі Пустовіт, Людмили Кисленко, але будуть обов'язково. Так само актуальними залишаються як короткi лосини - трохи за коліно, які виглядають з-під широкої спідниці чи шортів, так і довгі. Анна Бабенко у своїй індійській колекції запропонувала непрозорі штани-лосини зі швами.
Кольори. На українському подіумі панували трендові білий, чорний, усі відтінки бежевого, а також багато сірого, золотистого, решта - за бажанням автора. Досі актуальними залишаються клітинка і горошок, але здебільшого панують монохромні кольори, які розбавляють принтами, аплікаціями, вишивкою.