Керівник Департаменту ДАІ Сергій Коломієць:За новим законом основним для наших водіїв буде штраф на суму 85 гривень

13.10.2006
Керівник Департаменту ДАІ Сергій Коломієць:За новим законом основним для наших водіїв буде штраф на суму 85 гривень

За задумом, інспектори більше працюватимуть на бюджет і менше - на свою кишеню. (PHL.)

       Із керівником Департаменту Державної автоінспекції ми зустрілися, коли «багатостраждальний» законопроект, згідно з яким МВС пропонує посилити відповідальність водіїв за порушення Правил дорожнього руху, вже був розглянутий юридичним відділом уряду i лежав на столі міністра Кабінету Міністрів. Якби все йшло «як по маслу», сьогодні цей законопроект уже мав би потрапити на розгляд уряду, а за тиждень - Верховної Ради. Але не сталося. Генерал Коломієць каже, що процес загальмувався через політичні події - опозиційність «Нашої України» та невизначеність міністрів від цієї політичної сили. Просто урядовцям було не до ДАІ. Тож інспекторам знову доводиться чекати. Та, незважаючи на це, генерал-майор Коломієць упевнений, що у парламенті підтримають цей закон. Бо спілкувався з багатьма депутатами, обізнаний і на громадській думці. Адже дисципліновані водії вже втомилися від сваволі на дорогах.
      У контексті останніх подій на дорогах та навколо них «УМ» говорила із паном Коломійцем про «зелене світло» для кортежів Януковича та Мороза після Указу Президента «Про впорядкування застосування тимчасових обмежень або заборони дорожнього руху під час проїзду окремих осіб, щодо яких здійснюється державна охорона», про те, якими будуть нові штрафи для порушників ПДР, про проблему хабарництва «сержантів Петренків» тощо.

Кортежі, світлофори та шизофренiки з цеглинами

      - Сергію Геннадійовичу, тиждень тому Президент підписав указ щодо унормування правил проходження автомобільних кортежів вищих посадових осіб. Багато хто зрозумів це так, ніби тепер кортежі Президента, Прем'єра та спікера чекатимуть зеленого світла в «пробках»?

      - Та ні. Просто виключаються випадки обмеження руху під час супроводження вищих посадовців. Є машина супроводження спецпідрозділу ДАІ «Кобра», яка йде попереду, є авто прикриття. При ймовірній спробі завдати шкоди автомобілю посадової особи за допомогою іншого авто саме машина супроводження приймає на себе основний удар. Є ще й регулювання, коли наш працівник стоїть на перехресті i почергово пропускає той чи інший потік. Раніше регулювальники стримували потоки авто, доки не пройде кортеж, не пропускали вантажівки зі столичних мостів. А на сьогодні всі ці обмеження знято.

      Але навіть не думайте - перед світлофором кортеж не стоятиме. Як ви собі це увляєте? Це ж питання безпеки! Бо якщо стоїть кортеж, де гарантія, умовно кажучи, що якийсь шизофренiк не кине пляшку або цеглу в головне авто або в його «дубль»? Ми добре пам'ятаємо подібний замах на Лазаренка, цей досвід враховано. Тому кортеж іде під супроводженням із червоним маяком, тож  він має перевагу. I всі повинні дати йому дорогу. Навіть на світлофорі, якщо виходить кортеж, усі зупиняються і пропускають. Але тепер питання такої зупинки для водіїв - це лише хвилина, не більше.

      - Виходить, змінилося не так уже й багато?

      - Навпаки, для водіїв та ДАІ змін чимало. Раніше в нас стояло 105 регулювальників, які працювали лише на кортеж. Сьогодні залишилося тільки 16 постових. I це плюс. До всього, в нас більш як 30 осіб стояло на відводі руху на бокових вулицях. Сьогодні це теж більше не практикується. Вважаю, що безпека керівників держави від цього не страждає.

      У цілому ж оцінити безпеку може лише Управління держохорони, а наше завдання - доїхати. Коли ж кортеж пересувається в регіонах, усі свої дії ми погоджуємо з Управлінням держохорони - це остання інстанція. Бо ми, як солдати, нам кажуть - їдемо.

      Ще такий нюанс: раніше всі високопосадовці, що мають право на кортеж, мешкали лише в Кончі-Заспі, тобто, незалежно від зміни прізвищ, головний маршрут залишався один. Тепер їх стало два, бо Прем'єр-міністр Віктор Янукович мешкає на урядовій дачі в Межигір'ї, де колись Щербицький жив.

      - А як щодо впровадження європейського досвіду з мотоциклістами у складі кортежу?

      - Поки що про це не йдеться. В Європі є мотоциклетний супровід, але там інші кліматичні умови, інший менталітет. Мотоцикліст від'їжджає вперед i все перевіряє. Але є й обмеження - 40 кілометрів на годину максимум. Такою має бути швидкість руху з мотоциклістами. Та й із нашою погодою з жовтня по травень неможливо використовувати мотоцикли. От байкери - самі собі хазяї, їздять як хочуть. Хто ризикує загинути - їде по ожеледиці. А ми повинні враховувати заходи безпеки. Та й, зважаючи на шляхову мережу Києва, де перехрестя через кожні 20 метрів, - це недоцільно. В місті яка функція мотоциклетного супроводу? Просто для екзотики? Кортеж мотоциклістів ми виділяємо лише для іноземних делегацій, згідно зі статусом та міжнародними угодами.

«Штраф на чотири літри бензину - це смішно!»

      - Добре, з кортежами розібралися. А як щодо вашого довгоочікуваного законопроекту, який має поставити крапку в реформуванні ДАІ? Останнім часом його згадують переважно з прив'язкою до нових штрафів, які мають зрости в п'ять-десять разів. Невже від цього одразу покращиться ситуація на дорогах? Власне, який сенс вбачає Департамент ДАІ у цьому посиленні відповідальності?

      - Сенс такий: сьогодні штрафи розміром 17 гривень ні на що не впливають. Це чотири літри бензину. А є ще й 8,5 гривні штрафу. Це просто смішно! Держава більше витрачає на папери для супроводження цього штрафу. Водій же має нести насамперед матеріальну відповідальність. Згідно із запропонованими нами змінами, максимальний штраф становитиме 1800 гривень - це за повторне пияцтво за кермом.

      От подивіться на цей штраф, виписаний у Польщі (демонструє зразок штрафної санкції польської поліції). Інспектор зупинив авто i виписав 400 злотих за перевищення швидкості. А це більше сотні євро. Водій їхав 55 км на годину, коли дозволено 40 км. Тут ще й усі правила розписані на зворотному боці квитанції. У нас таких штрафів поки що немає, ми за перевищення швидкості пропонуємо максимум 170 гривень. Прогнозую, що найпоширенішим серед наших водіїв буде штраф на суму 85 гривень.

«Якщо зупинив авто - маєш карати, а не виховувати»

      - Я чому спитав про сенс? Адже в цій площині є й певна загроза. Хіба водіям не буде легше домовитися з інспектором й заплатити не 170 гривень штрафу, а, грубо кажучи, 100-120 гривень хабаря?..

      - Такі побоювання були й раніше, і зараз залишаються, нікуди ми від них не подінемося. Але в плані протидії корупції ми робимо головне: підвищуємо контроль. Ми сьогодні так нормативно обставили інспектора, що якщо він уже зупинив людину, то має покарати. Якщо зупинив i не оштрафував - це вже його грубе порушення. Інша справа, що водії часто самі провокують інспекторові на хабар, психологія така в людей. Якщо людина сама суне інспектору просто до кишені купюри, вкладає їх у права... Не думаю, що законодавство якось вплине на збільшення або зменшення хабарництва. Раніше казали: ось передамо «дорожні справи» в суди - i корупція на дорогах зникне. А вона не зникла. Чесно кажучи, ще й збільшилася.

       Тому для мене головний показник інший. Коли я прийшов на цю посаду, була така статистика: на одного інспектора десь 1,3 протокола. Він за день один-два протоколи складав! То як він працює? На власну кишеню! Сьогодні в нас інспектори вже п'ять-шість протоколів складають. Ми не гонимося за кiлькiстю протоколiв. Але, з  iншого боку, щоб скласти протокол, треба витратити 15-20 хвилин. Отже, дві години він уже безперервно працює. А перед цим ще й видивлявся, зупиняв порушників. Це показник, бо протокол він не висмоктав із пальця.

      До того ж ми ще й зменшили чисельність інспекторів ДПС - їх тепер менше на 46 відсотків  стало. Але ті, що лишилися, працюють більше. I ми постійно їх контролюємо, влаштовуємо негласні перевірки тощо. Спіймати за руку не так просто, до того ж, коли сам хабара даєш i одразу ловиш, то це провокація хабара. Але ми пішли іншим шляхом і цікавимося, чому той чи інший інспектор зупинив авто, а потім відпустив. Якщо є порушення - зупинив, склав протокол, доповів. А якщо просто хочеш повиховувати, то нема чого зупиняти, хай собі їде.

Права, талони, штрафмайданчик

      - Окрім підвищення штрафів, які ще зміни пропонує ДАІ?

      - Хочемо повернути незначні стягнення, не пов'язані з позбавленням керування, до компетенції власне ДАІ, як це було раніше. Бо зараз суди розглядають навіть найменші порушення на 8,5 гривні - це нонсенс! Деякі стягнення, якщо водій згоден із порушенням, будуть оформлятися на місці, але не сплачуватися. Інспектор ДАІ виписуватиме постанову, з якою людина йде платити. Заплатив - i все нормально. Ми не вилучаємо посвідчення водія. Планується, згідно з законом, затримувати посвідчення за ті порушення, які це передбачають.

      Бо доходить до абсурду: зупинили п'яного, оформили на нього матеріали й відпустили. I він їде додому з посвідченням. Супроводжувати його нема можливості, а затримати теж не можемо. Бо якщо раніше авто ставили на штрафмайданчик, то зараз цю статтю виключили. I лише суд може позбавити порушника водійських прав.

      А тепер буде так: якщо п'яний їде - його зупинили, затримали права, виписали тимчасовий талон i надіслали матеріали в суд. Позбавили прав? Водій приносить до нас рішення суду, i права залишаються в ДАІ. Якщо вирішили оштрафувати - приходить із квитанцією про сплату i отримує свої права .

      Ми поновлюємо передбачену Законом «Про дорожній рух» заборону експлуатації транспортного засобу. Бо є норма про заборону, а механізму здійснення немає. Пропонуємо новий механізм - вилучення талона про проходження ТО (техогляду). Щоб не знімати номерні знаки, за які всі переживають (мовляв, купив, це моя власність), хоча вони є документом. Тому якщо людина не пройшла техогляд  або має несправності, які загрожують безпеці дорожнього руху, має перебиті номери чи незареєстроване авто, - талон на стіл, i права їздити вже немає. Водiйськi права є, номери теж, а талона - нема. Поїхав кудись - опинився на штрафмайданчику. Туди ж пропонуємо евакуювати й авто, які стоять у забороненому місці. Якщо автівка заважає руху, то вона повинна бути евакуйована.

      Тобто тут вимальовується чітка схема накладення стягнень i їхнього обліку. Бо зараз ми накладаємо цi стягнення, а зв'язку з судами нема, і ми навіть не знаємо, що там i як.

Зі штрафною квитанцією - в касу

      - До речі, суди перевантажені «дорожніми справами». За словами голови Верховного Суду Василя Онопенка, йдеться про три мільйони справ щодо ДТП...

      - Суди перевантажені, але не відповідають ні за що. 25-30 відсотків порушників позбавляють прав, у інших - залишають. Тому новий закон повинен частково усунути ці проблеми. Чому частково? Тому що в нас законодавство про виконавчі служби ще відносно слабке. Треба винести на розгляд компетентного органу вдосконалення законодавства у цій сфері, в тому числі й стягнення виписаних співробітниками ДАІ штрафів за порушення правил дорожнього руху. Як у багатьох країнах: ДАІ наклала штраф, він два тижні не сплачується - передається у виконавчу службу, а та ще й пеню нараховує. Порушникові це може дорого обернутися: не платиш державі - можуть i майно описати.

      - Припустімо, інспектор виписав постанову про штраф на 85 грн. Де водії мають його сплачувати? Тим більше, що механізм стягнення, за вашими словами, слабкий.

      - Штрафи сплачуватимуться в ощадкасах  i  тільки через квитанцію. Хоча банки  нам пропонують свій механізм - через спеціальні або звичайні кредитні картки. Цей механізм не потребує законодавчого вирішення - розглянувши пропозиції, плюси i мінуси, можна й на рівні Кабміну це питання вирішити. Але якщо людина заперечує наш штраф - звертається до суду, i суд приймає рішення.

«Ми не чіпаємо опозиційний до нас Мінтранс, але...»

      - Колеги з інформаційного відділу «УМ» цікавляться, як ДАІ впливає на приватних перевізників? Бо ледь не щодня інформують про чергові ДТП з маршрутками, від яких страждають пасажири. Їздити в «бусиках» небезпечно, водії женуться за прибутками, перевищують швидкість...

      - На жаль, питання регулювання пасажирських перевезень перебуває у компетенції Мінтрансу, який i ліцензує приватних перевізників. Ця політика призвела до повного «кавардаку» в цій сфері.

      ДАІ може лише зупинити й покарати за перевищення швидкості звичайними штрафами. Більше того, ми сьогодні за результатами перевірок інформуємо Мінтранс про найбільших порушників, але позбавлення їх ліцензій чомусь не практикується. Якщо й позбавляють, то не серйозних перевізників, а дрібних, які, умовно кажучи, два автобуси мають.

      - А техогляд? ДАІ може впливати й через цю контрольну функцію.

      - Так, вони приходять на техогляд. Але, скажімо, якщо ці маршрутки обладнані неправильно, то перед оглядом знімають додаткові місця. Після ТО знову ставлять ці крісла i далі їздять собі на лінії. Ми не зупиняємо маршрутки, заповнені людьми, працюємо лише на кінцевих зупинках. I перевізники практично ні за що не відповідають. Звідси така аварійна статистика.

      Вихід? У Мінтрансі створено таку собі інспекцію, яка не має достатніх повноважень, але займається ліцензуванням тощо. Цю інспекцію треба вивести з Мінтрансу i передати до ДАІ разом з усіма повноваженнями. Бо не можна контролювати самого себе, як це є зараз.

      Наразі існує такий трикутник: Кабмін, який регулює у сферi безпеки дорожнього руху все; Мінтранс - основний виконавчий орган; контрольний орган - ДАІ МВС. Але Мінтранс хоче ще й деякі наші контрольні функції забрати собі. Той же техогляд. Хоча ми зараз не чіпаємо опозиційного до нас Мінтрансу, який ставить нам палиці в колеса. Ми не можемо позбавити перевізників ліцензії, а якби позбавляли, то одразу порядок із маршрутками навели б. Інспекція Мінтрансу свого часу була створена Кабміном, тож, думаю, уряд так само може передати її до ДАІ.

СТАТИТИКА

      З початку року Державтоінспекція виявила понад 3,8 млн. дорожніх порушень. Реформування ДАІ дозволило вперше за минулі п'ять років досягти позитивних тенденцій в аварійності: за вісім місяців 2006 року на автодорогах України зареєстровано ДТП iз постраждалими на 5 відсотків менше, ніж торік. При цьому на 9 відсотків зменшилася кількість загиблих учасників дорожнього руху.

      Нині патрульна служба існує в усіх міськрайорганах внутрішніх справ. З понад 600 підрозділів патрульної служби більше половини працюють у невеликих містах, селах та селищах, де донедавна патрульно-постових служб не було.

 

  • «Термінатор» згадав усе

    Через тиждень після свого призначення на посаду Генерального прокурора Юрій Луценко відвідав камеру №158 у Лук’янівському СІЗО (площею у дев’ять метрів квадратних), в якій він «відсидів» майже півтора року в часи режиму Януковича. >>

  • Кримінальний талант

    Чотири роки тому 18-річний Артур Самарін виїхав з України до Америки за програмою «Робота та подорож». У рідний Херсон хлопець повертатися не планував, тому склав свій хитромудрий план втілення в життя своєї «американської мрії». >>

  • Шанс для невинних

    Законопроект «Про внесення змін до Кримінально-процесуального кодексу України щодо забезпечення засудженим за особливо тяжкі злочини права на правосудний вирок» уже давно готовий до другого читання у сесійній залі Верховної Ради України. Але вже кілька місяців у народних обранців руки не доходять до того, щоб поставити його на вирішальне голосування. Незважаючи на те, що Європейський суд з прав людини послідовно виносить рішення не на користь держави Україна, за які, до того ж, розплачуються не судді, а ми, платники податків. >>

  • «Хорте», тримайся!

    Суддя Ірина Курбатова більше двох годин читала текст вироку активісту Юрію Павленку (на прізвисько «Хорт»). У результаті, за «організацію та участь у масових заворушеннях під Вінницькою ОДА 6 грудня 2014 року» майданівець Павленко отримав чотири роки й шість місяців позбавлення волі. Він також має компенсувати судові витрати — 10 тис. грн. >>