Андрій Халпахчі: Мене довго дратувало запитання журналiстiв: а що буде нового?

04.10.2006
Андрій Халпахчі: Мене довго дратувало запитання журналiстiв: а що буде нового?

Директор вiтчизняного фестивалю «Молодiсть» Андрiй Халпахчi мав хороший «мiжнародний» смак. Любить французьке. (Фото надане оргкомiтетом фестивалю «Молодiсть».)

      Фестиваль «Молодість» за найскрутніших часів залишався для українського кіно таким собі апологетом оптимістичного завтра. Про рівень конкурсної програми, імена переможців тощо зараз не йдеться — важливим був сам факт того, що фестиваль відбувається, сотні студентів штурмують фестивальні кінопокази, а оргкомітет якимсь дивом знову примудрився залатати чергову дірку в бюджеті... Сьогодні, коли кіно, нехай в основному лише кількісно, більш-менш оклигало й українські прем'єри вже не є такою дивиною, як кілька років тому, ентузіазм «Молодості» заслуговує на окрему порцію дифірамбів. Уже виважену і усвідомлену, адже дописати історію фестивалю аж до цифри 36 і зробити заділ для наступних порядкових номерів — це дорогого варте. Як і здатність дивувати, якій фестиваль ніколи не зраджував.

      Головною особливістю цьогорічної «Молодості» буде зміна її «прописки». «Ми припинили бути закритим фестивалем і виходимо за межі Будинку кіно», — каже генеральний директор фестивалю Андрій Халпахчі. І додає, що це не останній сюрприз від «Молодості-2006».

 

«З Будинком кіно ми не сварилися»

      — Пане Андрію, до відкриття «Молодості-2006» залишилося вже зовсім небагато часу. Напевне, про те, чим порадує нас цьогорічний фестиваль, уже можна говорити конкретно, називаючи прізвища і дати?

      — Безумовно. Більше того, я вам скажу, що ми вже маємо деяку конкретику фестивалю 2007-го, оскільки фестиваль — це така лабораторія, яка працює протягом року, і деякі проекти «Молодості» ми готуємо на наступний рік. Що стосується цьогорічної «Молодості», то вона проходитиме з 21 по 29 жовтня — остання декада жовтня, як відомо, наш традиційний час. Урочисті відкриття і закриття «Молодості» також традиційно пройдуть у Палаці «Україна». Почесним президентом фестивалю вже другий рік є Президент України Віктор Ющенко. На відкритті «Молодості-2006» буде показана прем'єра фільму «Люблю Париж». Це вісімнадцять новел, що дуже характерно сьогодні для кінопроцесу: фільм складається з окремих короткометражних історій. Жанр призабутий в Україні, але він мусить відроджуватися, і нам би дуже хотілося продемонструвати, як це робиться. Вісімнадцять режисерів з усього світу зробили вісімнадцять новел про кохання, які знімали в різних районах Парижа. У фільмі грають зірки — Жерар Депардьє, Фанні Ардан, актори з різних країн світу. Це буде українська прем'єра картини, представляти яку приїдуть кілька режисерів та продюсер.

      — А що буде на закритті фестивалю?..

      — На цей день була запланована світова прем'єра стрiчки Кіри Муратової «Ще дві історії: одна проста, інша — складніша...». На жаль, фільм не буде готовий до 29 жовтня, тому щодо фільму-закриття ми ще в процесі переговорів. Особливістю ж цього фестивалю є його дислокація. Конкурсна та позаконкурсна програми будуть демонструватися не в закритому Будинку кіно, як це було раніше, а в кінотеатрі «Баттерфляй-Ультрамарин». У цьому сучасному комплексі під прапорами «Молодості» працюватимуть майже всі 6 залів — і конкурсні та позаконкурсні програми, прес-конференції, творчі зустрічі відбуватимуться там.

      — Чому ви скасували свою попередню «прописку»? «Молодість» посварилася з Будинком кіно?

      — Ні, ми з Будинком кіно не сварилися. Але, знаєте, коли кожного року мене журналісти питають, а що нового буде на фестивалі, то досить довго мене це питання навіть дратувало. Бо що значить — що нового? Фестиваль існує як стабільне явище, а не захід, що відбувається раз на десять років, то новими у ньому завжди мають бути програма конкурсних та позаконкурсних фільмів, ретроспективи і таке інше. Нові фільми, нові обличчя, нові зустрічі, нові гості — все нове! Але настає той момент, коли дійсно треба робити щось нове. Змінювати структуру фестивалю, лишаючи його традиції, конкурс і знаходити щось нове. Будинок кіно морально застарів. Два зали і третій маленький, який неможливо використовувати, технічне обладнання, яке доводилося кожного року винаймати десь в іншому місці — все це не влаштовувало фестиваль у тому масштабі, в якому він проходить останнім часом. Тож ми вирішили переїхати в сучасний мультиплекс, яким є «Баттерфляй-Ультрамарин». Він нас більше влаштовує і з технічної точки зору, і щодо простору — там великі зали, великі фойє. Крім того, Будинок кіно сьогодні ледь тримається, щоб виживати, і багато приміщень здає в оренду, для нашого фестивалю там уже майже не залишається місця. Тож ми ризикнули переїхати в нове місце, і я думаю, це розумний крок. Я не виключаю, що якісь проблеми можуть виникати і там, але це більш сучасний заклад, який за своїми можливостями, якостями наближений до європейських стандартів. До того ж, у такий спосіб ми розширимо аудиторію фестивалю: усі бажаючі зможуть купити квиток, ціна якого буде на рівні ціни квитків на сеанси «Баттерфляй-Ультрамарин», і подивитися фільми «Молодості». Ми плануємо продавати півзали, а іншу частину відводити для акредитованих учасників фестивалю.

«Бондарчук заслуговує на те, щоб площа в Києві носила його ім'я»

      — Конкурсна та позаконкурсна програми вже сформовані?

      — Так. Фільм «Пінг понг» німецького режисера Матіаса Лютхардта ми навіть купили для прокату і запропонуємо у всеукраїнський прокат по завершенні фестивалю. Приїдуть режисер, виконавці головних ролей, це дуже яскрава німецька картина. Ще хочу згадати чилійську картину «Гра», яка була номінована на «Оскар», болгарський фільм «Мавпи взимку» — дуже яскравий, дуже цікавий, який я б назвав справжнім проривом болгарського кіно... В повнометражному конкурсі будуть картини з Росії, Румунії, Франції, Ірану, Італії, Угорщини та Великобританії.

      — Позаконкурсна програма на «Молодості» також завжди була досить представницькою...

      — Так буде і цього року. Більше того, частина цієї позаконкурсної програми навіть виокремилася в «Українську панораму». Поза конкурсом окремо покажемо повнометражні українські фільми. А фільми, вироблені на плівці та на відео в короткому метрі, позмагаються між собою за приз «Української панорами». Серед великих програм — «Кінотавр» представляє нове російське кіно». За останні два роки в російській індустрії відбувся величезний прорив. Ця індустрія стала справді потужною, з великим прокатом, великим виробництвом фільмів, і в цій програмі буде показано найновіші картини російського кінематографу. Росiйська програма традиційно демонструватиметься у кінотеатрі «Жовтень». До речі, їй має передувати одна цікава подія. Як відомо, площа перед цим кінотеатром до сьогодні має назву Красная Пресня. І ми працювали над тим, зокрема і з міською владою, щоб її назвали іменем Сергія Бондарчука. Великий режисер народився в Україні, дуже любив цю країну і хотів сюди повернутися, відомо, що він хотів знімати «Тараса Бульбу». На площі мають встановити пам'ятник Бондарчуку, приїдуть його вдова Ірина Скобцева, син Федір Бондарчук, і ми сподіваємося, що відкриттю програми російського кіно передуватиме відкриття площі імені Сергія Бондарчука.

      — Пане Андрію, розкажіть, будь ласка, про «Фестиваль фестивалів». Цю частину «Молодості» особливо цінують кіноестети, які знаються на якісному кіно.

      — Думаю, кіноестетів ми не розчаруємо. Будуть у нас переможці Каннського та Венеціанського фестивалів, нові стрічки Ларса фон Трієра, Вуді Аллена, інших відомих режисерів. Буде традиційний «Німецький бульвар» — сьогодні це також потужна кіноідустрія. Хочу відзначити ретроспективу, присвячену сторіччю Лукіно Вісконті, та «Ігор Савченко і його учні». Один з учнів, Марлен Хуцієв, приїде представити цей проект. Як завжди, дуже цікавою буде програма нового французького кіно. Спільно з Польським інститутом робимо виставку Кшиштофа Кєшльовського. Буде представлено три кіношколи: паризький «Феміс», якому виповнюється 20 років, ще одна французька кіношкола братів Люм'єрів і відома німецька школа Конрада Вольфа. Будуть у нас три «Довгі ночі короткого метру». Цей жанр не дуже розвивається в Україні, але саме він є лабораторією для становлення молодих режисерів. Ми демонструватимемо французькі, британські та німецькі короткометражки.

«Новаторські пошуки Кіри Муратової для мене цікавіші, ніж експерименти молодих»

      — Минулого року на «Молодості» вперше пройшов «Міжнародний кіноринок». Цього року ви його плануєте?

      — Так, обов'язково. Цей проект, який ми реалізуємо разом з Форумом «Кіно Експо Україна», є дуже важливим для розвитку незалежної української дистрибуції. Не відмовляємося ми і від майстер-класів, які відомі режисери проводитимуть для українських студентів. Дуже сподіваємося, що фестиваль вийде за межі Києва, плануємо «Відлуння фестивалю», які, гадаю, відбудуться в Одесі та Донецьку. А «Молодості», ми так плануємо, передуватимуть покази фільмів нашої дистриб'юторської програми. Думаю, не всі протягом року встигли їх подивитися, тож така програма, своєрідний пролог до фестивалю, буде дуже доречною. Є також ідея під час фестивалю виїхати у Київську область, влаштувати творчі зустрічі десь у сільській місцевості. Фестивалі, як правило, проходять у столиці, великих містах, і ми розуміємо, наскільки обмежені сьогодні у культурних подіях мешканці сіл.

      — Якщо повернутися до української складової фестивалю «Молодість» — наскільки вона достойно, перспективно виглядає, чи можна говорити про конкурентоспроможність наших фільмів?

      — Ви знаєте, на тому ж Каннському фестивалі часто лунають нарікання на те, що французьке кіно несправедливо залишається без нагород, без гран-прі. Коли ми говоримо про міжнародний фестиваль, то тут справді питання національного кіно, його інтегрованості у структуру фестивалю, а значить, і у світовий кінопроцес надзвичайно важливе. Не секрет, що протягом останніх років конкурентоспроможність українських фільмів залишає бажати кращого. І мені навіть здавалося, що ми робили ведмежу послугу, включаючи українські фільми до фестивалю, а вони потім дуже показово програвали на тлі потужної іноземної програми. Сьогодні українських картин стало помітно більше. Про якісний прорив говорити, на жаль, не доводиться, але ж хоч є з чого вибирати. Нещодавно, як відомо, український повнометражний дебют з'являвся один раз на три роки, ми автоматично брали його до конкурсу, а він просто програвав іноземним картинам. Цього року маємо сім повнометражних дебютів. Ми всі їх переглянули, і скажу чесно, що жоден із них не наблизився до рівня іноземних фільмів, які долучилися до нашої конкурсної програми. Очікувалась участь у конкурсі картини дебютантки Єви Нейман «Біля ріки...» Одеської кіностудії, але вона буде готова лише у грудні. Після довгих суперечок відбіркова комісія обрала до конкурсу повного метру фільм Алана Бадоєва «Оранж лав». Хочеться звернути увагу на програму «Української панорами», де ми представимо більшість фільмів, зроблених в Україні...

      — ...тобто презентуєте такий собі звіт про наше сучасне кіновиробництво?

      — Так. Бо фестиваль — це ще й дзеркало, яке відображає процеси, що відбуваються в національному кінематографі. І відверто говорить про помилки, які були допущені.

      — Андрію, «Молодість» — це фестиваль дебютів, але водночас ми бачимо, що «Молодість» поважає старше покоління, влаштовуючи ретроспективи, вечори спогадів... У сучасному українському кіно такого не побачиш: молоді живуть наче окремо, називаючи своїх старших колег геніями вчорашнього дня. Вас не засмучує така ситуація?

      — Так, така ситуація існує, але не думаю, що це проблема поколінь чи проблема генерацій. Протягом року, як я вже казав, ми мали кілька дебютів, які, до того ж, демонструвалися на великих екранах, але я б не назвав їх ознакою прориву сучасного українського кіно. Що, подією став фільм «Штольня»? Чи, можливо, подією стало «Помаранчеве небо»? Ні, люди, звичайно, ходили, дивилися ці картини, фільми мали прокат, але ж про мистецький резонанс у цих випадках не йдеться. Старше покоління знімає дуже нечасто, а якісь їхні успіхи взагалі можна на пальцях перерахувати. Але мені, чесно кажучи, новаторські пошуки Кіри Муратової видаються значно цікавішими, ніж пошуки молодих. Чи роботи Романа Балаяна — хто із молодих режисерів може з ним зрівнятися? Та й розкритикований «Мазепа» Юрія Іллєнка мав, як на мене, значно більший резонанс, ніж «Мамай».