На минулому тижні малопоміченим у вітчизняних ЗМІ виявилося скупе повідомлення з Різницької, згідно з яким, Генпрокуратура нібито пропонує передати слідчим органам міліції розслідування злочинів проти особи. Натомість ця інформація досить вагома, адже якщо наміри ГПУ справжні, міліція невдовзі самотньо виїжджатиме «на трупи» без компанії прокурора. Тобто розслідування всіх тяжких злочинів проти особи (а це й убивства, й згвалтування) більше не контролюватимуться прокуратурою.
Таке ймовірне нововведення, звісно, подається під соусом реформування правоохоронних органів. Але не зрозуміло, чи буде ця передача повноважень від ГПУ до МВС ефективною. З одного боку, на Богомольця останнім часом постійно звинувачують Різницьку в затягуванні резонансних справ, у тому числі i з убивств, отже, якщо злочини проти особи розслідуватиме лише мiлiцiя, й саме вона передаватиме справи до суду, за логікою МВС, має статися прогрес у цій царині, бо бандити нарешті опинятимуться в тюрмах. З іншого боку, де гарантія, що за одноосібного розслідування й без прокурорського контролю самі «менти» не спускатимуть окремі справи «на гальмах», особливо в регіонах й особливо щодо пересічних громадян? Що це тоді, як не зміна шила на мило?
Поки що прес-служба Генпрокуратури пояснює, що відомство не лише пропонує змінити підслідність деяких злочинів, а вже підготувало законопроект про внесення відповідних змін до Кримінально-процесуального кодексу України. Законопроектом передбачено передати до підслідності слідчих органів внутрішніх справ розслідування злочинів проти життя, здоров’я, а також волі, честі, гідності та недоторканності особи, які на сьогодні розслідуються слідчими органів прокуратури. Це, на думку невідомих розробників пропозицій до законопроекту з Різницької, дозволить предметніше і цілеспрямованіше вживати заходи щодо запобігання, виявлення i розкриття цих важких злочинів та повною мірою відповідатиме завданням, покладеним на органи внутрішніх справ. Бо всі повноваження з розслідування вбивств та гвалтувань будуть зосереджені в органі, який здійснює оперативно-розшукову діяльність у справах зазначеної категорії. Тобто «операм» із райвідділку не потрібно буде бігати з папками зібраних свідчень до прокуратури.
Цю прокурорську іниціативу на Різницькій бажають запровадити вже з 1 січня 2007 року. А ймовірне ухвалення цього закону Верховною Радою тут вважатимуть «одним із реальних кроків на шляху реформування системи досудового слідства в Україні, що сприятиме її вдосконаленню, оптимізації розслідування злочинів, а відтак підвищенню ефективності боротьби зі злочинністю». Наразі законопроект уже на розгляді Президента, Верховної Ради та Кабміну.
Звісно, держава та й суспільство давно потребують формування нової системи досудового слідства. Протягом останніх років дискусій вистачало — на цю тему неодноразово висловлювалися й керівники правоохоронних відомств, й політики, й науковці. Але далі гарних слів не йшло, Генпрокуратура вважає, що саме вона першою перейшла від слова до діла. Але ж i діло можна по-різному робити?
КОМЕНТАР ІЗ ПРИВОДУ
«Україна молода» звернулася по коментар щодо цих пропозицій Генпрокуратури до одного з керівників Міжнародної асоціації ветеранів спецпідрозділів боротьби з організованою злочинністю «Центр» Владислава Фоя:
«Це чергова гра, гучна заява, яку потім так і не реалізують, від яких суспільство вже втомилося. I це при тому, що передача цих повноважень взагалі не є компетенцією Генпрокуратури. Потрібно призупинити цю гру, бо реформа правоохоронних органів у цілому має відбуватися комплексно — як МВС, СБУ, так i ГПУ та їх підрозділів на місцях плюс системи судів. Як це зробити? Ніхто не знає, бо досі в силовому блоці залишається система ручного керування. Досі відсутня сучасна доктрина реформи правоохоронних органів.
Сьогодні пропонують передати ці повноваження в МВС (розслідування злочинів проти особи. — Ред.), завтра на Різницькій скажуть, що вони передумали. I знову по колу. До того ж виникає логічне питання: а чи готове МВС уже за кілька місяців виконувати ці функції досудового слідства? Наскільки обгрунтованою є передача цих функцій узагалі? Від МВС ми теж багато чого чули про реформування, а це i заяви про необхідність приєднання до цього монстра Державної прикордонної служби, і що Внутрішні війська чи то стануть Республіканською гвардією, чи то просто змінять вивіску. I що змінилося? Заявили, попіарились i все. Реорганізовують лише для того, щоб когось зняти з посад, а когось на ці місця призначити. Тепер Генпрокуратура теж робить гучні заяви. Але це питання не буде вирішене до того часу, доки реформування не відбуватиметься комплексно. Наразі ж маємо лише цілу низку підтверджень недієздатності силових органів на прикладах неспроможності розкрити чимало резонансних справ».