Про реформування ДАІ, як, власне, i посилення відповідальності за порушення водіями та пішоходами Правил дорожнього руху, дискусії точаться вже більше року. Не будемо перераховувати всі зміни «на краще» у великій армії «сержантів Петренків», які відбулися останнім часом. Адже крапку в реформуванні цього пiдроздiлу МВС можна буде поставити найближчим часом. Принаймні так вважає начальник Департаменту ДАІ Мiнiстерства внутрiшнiх справ України Сергій Коломієць. За його словами, вже до 11 вересня очолюване ним відомство внесе на розгляд Кабінету Міністрів доопрацьований законопроект, який передбачає збільшення штрафів і посилення відповідальності за порушення Правил дорожнього руху, а також розширює повноваження співробітників ДАІ. Йдеться про «багатостраждальний» законопроект, який не вдавалося затвердити у Верховній Раді ні наприкінці 2005-го (заважала підготовка до парламентських виборів плюс імовірне незадоволення мільйонів водіїв — представникiв електорату), ні протягом цього року (яке там ДАІ, коли на кону — коаліція та зручні крісла урядовців). Зрозуміло, що після формування уряду шанси на затвердження законопроекту зростають.
Окремі деталі, запропоновані Департаментом ДАІ, маловідомі. А якщо врахувати, що, на думку генерала міліції Коломійця, деякi iснуючi правові норми стосовно порушників ПДР «заважають нормально працювати співробітникам ДАІ щодо нормалізації дорожнього руху на дорогах України», вже зараз можна спрогнозувати запеклі дискусії під куполом ВР. Адже важко збагнути, що саме заважає «нормально працювати» представникам смугастого жезла, в той час як народна «любов», навіть після так званого реформування, нерозривно поєднує образ інспектора із хабарництвом на дорогах. Тим більше що розмір хабара зріс, бо зріс i ризик...
У свою чергу ДАІ аргументує «цифір’ю». Так, за словами пана Коломійця, в Україні за сім місяців цього року сталося 27 тисяч ДТП, в яких загинуло майже чотири тисячі осіб. Це дещо менше у порівнянні з аналогічним періодом 2005 року, бо торік було зафіксовано на дві з половиною тисячі більше ДТП й на півтисячі більше загиблих. I в цьому керівник ДАІ вбачає деяке підвищення ефективності роботи Державтоінспекції після її реформування.
Або взяти дитячий травматизм — інспектори наразі зафіксували більше тисячі ДТП iз вини дітлахiв, півсотні дітей загинуло. Причини? Це й перехід проїзджої частини у невстановленому місці, й несподіваний вихід на дорогу перед транспортом, що наближається, і вихід iз-за об’єктів, що обмежують видимість. Не дивно, що з 1 вересня до шкiл підуть 9 тисяч співробітників ДАІ, але не для того, щоб поповнити власний брак знань, а навпаки — навчатимуть школярів на окремих уроках Правил дорожнього руху.
Державтоінспекція спільно з Міністерством освіти та науки взяли «на озброєння» європейський досвід і наразі розробляють навчальну програму, яка передбачає постійне, а не разове викладання в школах Правил дорожнього руху. Зокрема планується, що в процесі навчання учням, залежно від віку, видаватимуть «права» пішохода, велосипедиста, водія самоката-скутера, мотоцикла, а по завершенні школи — навіть посвідчення водія автомобіля. Головний ДАІшник країни каже, що ці документи (окрiм водiйських посвiдчень) матимуть не стільки юридичну силу, скільки нестимуть у собі певний моральний стимул. Зазначену програму, в разі її успішної підготовки, планується втілити у навчальний процес iз наступного навчального року.
ДО РЕЧІ
«Ми приєдналися до міжнародної конвенції, і всі країни визнають наші посвідчення як посвідчення водія. По ньому можна їздити , але водiйське посвідчення у нас не є посвідченням особи. У нас в країні ви не зможете за посвідченням водія здійснити операції», — зазначає керівник Департаменту ДАІ МВС Сергій Коломієць.
У країнах Європейського Союзу, аби взяти авто в оренду, в українців вимагають ще й права міжнародного зразка. Незручність полягає в тому, що це правило було введене в Європі три місяці тому, але в Україні інформації про це фактично немає. У свою чергу представник Асоціації міжнародних перевізників України Сергій Кокот каже, що водійське посвідчення міжнародного зразка в Україні існує. За його словами, це — сіра книжечка, схожа на трудову, в якій написано водійські категорії п’ятьма іноземними мовами та є фотографія з печаткою. «На українських правах, якщо їдеш на власному автомобілі, зараз ще можна виїхати за кордон, маючи закордонний паспорт та національні посвідчення», — пояснив він журналiстам.
До речі, міжнародні водійські посвідчення видає Центр безпеки дорожнього руху при Міністерстві внутрішніх справ.