Микола Рябчук,
публіцист:
— Мабуть, найбільшим здобутком незалежності стало те, що Україна змогла мирно розвиватися, уникла великих конфліктів і кровопролить. Бо такі загрози були, хоча українці й є миролюбними (це почасти вимушено, бо за останнє сторіччя найактивнішу частину населення було знищено). Кровопролиття було можливим, якщо враховувати наявність у нас пiвнiчного сусiда, який має свої інтереси і вдається до провокацій. Це почалося ще з проблем, з якими стикався Президент Кравчук, і триває до останніх прикладів — Тузли, приналежності маяків тощо.
Зрештою, й Помаранчева революція могла завершитись інакше. Але до жорсткого протистояння не дійшло. Звичайно, ця подільність (на Схід і Захід. — Ред.) має певну перевагу, бо створює мимовільний плюралізм, але вона не вирішує проблем розвитку держави.
І тут ми переходимо до іншої проблеми — створення модерної української нації. По суті, вона не відбулася. В нас є населення, але нема народу. Це, на мій погляд, є найбільшим недоліком, допущеним за час незалежності. І йдеться не тільки про українську ідентичність, а й про громадянську ідентичність: має бути сильна держава, верховенство права, а коли цього немає, коли держава слабка, тоді на перший план виходять етнічні ідентичності. Політичні нації грунтуються на дуже сильному громадянському суспільстві. Йдеться про певні політичні та громадянські цінності. При цьому, звичайно, кожна нація мусить мати мовно-культурне ядро, і воно мусить бути українським, інакше нема потреби в такій державі.
Максим Стріха,
керівник наукових програм Інституту відкритої політики:
— Найбільшим здобутком незалежності все ж таки стало створення інфраструктури нової держави. Воно почалося фактично «з нуля». Зараз ми забуваємо, що на початку 1990-х Україна не мала багатьох, пов’язаних із державою, інституцій — від власної валюти та армії, від Вищої атестаційної комісії до економічної системи тощо. Все це так чи інакше було сформовано. І, більше того, соціологічні опитування показують, що сьогодні більшість громадян України асоціюють себе саме з цією державою.
Найбільшою помилкою, на мій погляд, стало те, що все це було зроблено не в найкращий спосіб. Звичайно, історія не знає умовного способу, і сьогодні можна багато говорити про те, що щось можна було зробити інакше, але цього, на жаль, не поправиш. Однак люди, які конструювали інфраструктуру держави, слабко собі уявляли реальні виклики, які поставали перед молодою Україною, часто діяли в особистих інтересах, а не інтересах суспільства.
Ще один недолік — що в Україні, в якій уже сформувалися інституції, ще немає сучасної політичної нації, яка б поділяла спільні цінності. Востаннє нагода ефективно це зробити з’явилася після Помаранчевої революції. Нова влада мала величезний кредит довіри, тож могла консолідувати суспільство. Цього не сталося. Зрештою ми отримали Універсал національної єдності. Я не применшую ваги цього документа, бо мені здається, що він важливий, але він був би набагато ефективнішим, якби його підписали не в критичні моменти літа 2006-го, а, скажімо, на початку 2005 року.