У Києві з'явилася нова соціальна реклама проти наркотиків: білий напис на чорному тлі «Мама чому я урод» поряд з відбитком дитячої долонi, а нижче — попередження: «У наркоманів не буває здорових дітей». Одразу чотири помилки у простому слогані викликали немале здивування (правильно було б написати «Мамо, чому я виродок?»).
Але як пояснив Артем Біденко, голова координаційної ради Асоціації зовнішньої реклами (саме ця організація і розмістила бігборди), це так було задумано: «Ми провели тендер серед 11 найкращих рекламних агенцій України, і, отримавши багато варіантів, вибрали, на нашу думку, найбільш неоднозначний, провокаційний і дієвий. В Adam Smith Advertising нас переконали, що така граматично неправильна конструкція впливатиме на сучасну молодь із кількох причин. По-перше, слово «мама» — це не звертання, а крик душі. По-друге, напис виконано як потік свідомості, а отже, розділові знаки непотрібні. По-третє, «урод» звучить не лише як калька з російської, а й має значення лайливості, таким поняттям часто послуговуються у молодіжному середовищі. Воно так само часто вживане, як «круто» чи «кльово». Оскільки наша соціальна реклама розрахована саме на юне покоління, асоціація погодилася на запропоновану версію».
Підготовка цієї акції тривала півроку. А вже протягом другої половини серпня — вересня на вулицях Києва, Закарпаття, Чернігова буде розміщено більше 500 плакатів. Ще один варіант тієї ж безграмотної реклами — «Мама чому я помер».
«Коли ми запускали проект «Кохаймося», доводилося пояснювати, що це звичайне українське слово, а не заклик до розбещеності, — продовжує Артем Біденко. — Тепер треба пояснювати, чому використано суржик. Мовний аспект тут не важливий. Насамперед, така реклама повинна вплинути на людей, які готові попробувати наркотики або готові почати вживати важчі наркотичні речовини, — тобто в основному на молодь. Ми хотіли б, щоб ці люди задумалися, перш ніж зважитися на це».
Надмірна жорстокість такого слогану теж є виправданою, вважає голова координаційної ради асоціації зовнішньої реклами. Вона спрямована не просто на інформування, а на конкретний практичний результат. Соціальна реклама апріорі не може подобатися, вона або гарна, або дієва. Досвід залякувальної реклами вже давно використовують у міжнародній практиці. Артем Біденко каже: «Ми не хочемо закривати очі, показуючи рожеві і добрі малюнки. Наркотики — це страшно, і треба зробити все, щоб дедалі менше молоді вважало їх «чудовим проведенням часу». Після консультацій з психологами центрів роботи з молоддю, ми зрозуміли, що вибраний сюжет є ефективним для попередження наркоманії».
Звернулася за фаховим коментарем до психолога і «УМ». «Результату від такої реклами, по суті, ніякого, — вважає доцент кафедри педагогіки та психології вищої школи Національного педагогічного університету імені Михайла Драгоманова Віктор Юрченко. — Його можна прирівняти до «Мінздоров попереджає». Але у здорової людини це може викликати певний внутрішній спротив, особливо в тих, у кого, наприклад, померла дитина через наркотики. У підлітків, які переживають через свою зовнішність, «Мама чому я урод» посилить гіпертрофоване сприйняття і може спричинити депресію. Вони сприймають такі слова насамперед щодо себе, бо це первинна інформація. А попередження про шкоду наркотикiв — це уже вторинне. До того ж, воно менш контрастне, ніж тло плаката. На нього звертають увагу пізніше, бо це на задньому плані. Оскільки така реклама розрахована на миттєве сприйняття, до прикладу, на те, що її помітять з вікна машини, то говорити про якийсь позитив важко. Це не може вплинути на наркоманів. Натомість набагато краще давати у цьому випадку позитивну рекламу. Кілька років тому її використовували в антиалкогольній кампанії. Треба показувати, чого можна досягти, якщо відмовитися від наркотиків, не вживати їх».
...За офіційними даними, в Україні сьогодні понад 152 тисячі наркоманів перебувають на обліку в органах внутрішніх справ. За неофіційними — залежних від наркотиків у країні уже більше, ніж 800 тисяч. Але як найефективніше вплинути на підлітків? Це запитання, мабуть, залишиться риторичним. Адже змусити людину діяти так чи інакше, не може ніхто. Усе залежить від її вибору...
Олена ДЗІК.