Панове, ми — посередність...

15.07.2006
Панове, ми — посередність...

Ірина Левитська.

      Щоденно, стоячи перед фундаментом зруйнованої татаро-монголами в 1240 році Десятинної церкви і слухаючи про загибель її останніх оборонців, люди розуміють велич держави, яку пізніше було названо Київською Руссю, а біло-блакитний Андріївський собор продовжує історію Києва в часи українського бароко. Поруч — Історичний музей (колишня середня художня школа) і веселий Андріївський узвіз із народними та самодіяльними митцями, які просто співіснують із професійними художниками в численних галереях, усе разом це створює атмосферу народних ярмарків. Цей синтез і є самобутньою неповторністю Києва.

      У 1880 році почалася третя велика забудова міста прибутковими будинками і особняками з великим впливом українського модерну. Київ має (на відміну від Москви) свій образ, це відомо в усьому світі. Існує повір'я, що жоден будинок не може перевищувати Лаврську дзвіницю. Для киян це аксіома, але, на жаль, після проголошення самостійності України в місто ввірвалося безліч «великих комбінаторів», які почали робити великі гроші, в першу чергу на архітектурі — «музиці в камені», і центр міста втратив свою гармонію, а деякі споруди нагадують ракові пухлини. Про це багато писано, навіть премії присуджують за найгірші будинки, але ніхто їх не «прибере». Питання: «Чи був у комісії, яка приймала ці потвори, хоч один киянин?». Відповіді не треба.

      Моя тема — вулиця Червоноармійська, яка стала «передмістям Лас-Вегаса». На ній знищили все, що нагадувало культуру: книжкові крамниці, художній салон тощо. Лишився лише «Троїцький народний дім» (Театр оперети), який був осередком театрального району. До Миколаївського костелу прибудована ракова пухлина, не кажу вже про наказ викинути з собору орган і передати його винятково костелу (хоча «Нотр Дам» у Парижі, «Сан Отеран» у Відні та інші собори цілком гармонійно співіснують як релігійні установи і концертні зали. Коли це органіст І. С. Бах заважав молитись?). Класична музика — як материна, невід'ємна від виховання людини. Отже, хотіла б я почути розмову С. Бабушкіна з архітектором В. Городецьким, гордістю Києва. Але більшості з керівників байдужа історія міста, про це також багато говорено, найяскравіший приклад — забудова «майдану Незалежності».

      Я повертаюсь до вулиці Червоноармійської з гордим транспарантом «Стриптиз-шоу» (Erotic show) — українські літери сидять на англійських, навіть в одному слові, отже, тема вулиці задана! Які можуть бути діти і їхнiй магазин «Казка»? Киянин не зможе знищити твір мистецтва, отже, запрошуються зайди — «жорики»!

      У 1960 році в усьому світі з'явилася тема: «Монументальне мистецтво», тобто мозаїка, розписи, вітражі в архітектурних об’єктах! Це явище проіснувало 30 років — з 1960-го до 1990-го. Чому? Це потребує довгих досліджень. Після 90-х почалося систематичне знищення цих творів (у мене особисто при забудові Червоноармійської загинуло більше 20 робіт, але про це — іншим разом). Головне те, що монументальна секція Спілки художників України відновила українське народне мистецтво, повернула з забуття твори Михайла Бойчука та його школи і стала втілювати українське декоративно-прикладне та народне мистецтво в життя — роботи Катерини Білокур, Марії Приймаченко, Параски Власенко та інших народних майстрів можна було побачити на будинках, вулицях. Органічним вплетенням народного мистецтва в архітектуру стали і розписи Івана Скицюка та Марфи Тимченко в магазині дитячої іграшки «Казка» в 1979 роцi. Це була виставка казок, куди водили дітей за зразкову поведінку в нагороду. Розпис за мотивами казок — це світ дитини, зрозумілий і масштабний. Це був діючий музей. Усі 30 років були важкими, художники були биті жорстоко, Аллу Горську просто вбили. За кожну роботу боролись, як за Україну. «Дізайнери», знищивши ці твори з дозволу С. Бабушкіна, завдали удар усьому українському мистецтву. Вони створили на місці казок смугастий морг і населили його брудними велетенськими потворами. Дітей я в магазині не побачила, тільки обмін валют перед входом і в приміщенні. На цей раз грошова злива посипалася на дітей, тепер їм пропонують лише численні ігрові автомати.

      Скільки грошей сплатила мерія за смерть дитячої казки? Хочу привести приклад: у 1943 році в Києві (під час окупації) розстріляли редакцію (разом з Оленою Телігою) газети «Українське слово». На тому ж місці відкрита була газета «Нове українське слово». Так, знищивши дитячу казку, було відкрито морг із назвою «Нова казка». Скільки дитячих душ постраждало від цього вандалізму?

      Пропоную цікаві екскурсії з заїздом на вул. Червоноармійську, з розповіддю: тут було... (показуючи фото), а тепер подивіться!!! (відкриваючи в магазин двері). Велетень-верблюд буде стояти непорушно на своєму місці, не бійтесь!!!

Ірина ЛЕВИТСЬКА,
член Національної спілки художників України.
  • Навiщо Києву вулиця Табiрна,

    ...Я вийшов iз вулицi Пилипа Орлика, повернув на Михайла Грушевського, пересiк Богдана Хмельницького, спустився на Петра Сагайдачного... Сьогоднi в це важко повiрити, але чверть вiку тому про такi назви годi було й думати. Справдi, в перший рiк Незалежностi столиця України ввiйшла з вулицями Ленiна, Свердлова, Дзержинського, Жданова, Кiрова, Куйбишева, Орджонiкiдзе, Менжинського, Володарського, Косiора, Постишева, Мануїльського, площами Жовтневої революцiї, Ленiнського комсомолу, Брежнєва тощо. Та що там вулицi та площi, найпрестижнiшi центральнi райони столицi iменувалися Ленiнський, Радянський, Жовтневий, Московський, Ленiнградський, а в цих районах найошатнiшi вулицi носили iмена класикiв марксизму-ленiнiзму, росiйських революцiонерiв, агентiв ленiнської «Іскри» та мало не всiх членiв ленiнсько-сталiнського ЦК. >>

  • Розшукується дизайнер

    Будь-яку потрібну та корисну справу можна зіпсувати. Власне, для цього достатньо грати не за встановленими правилами, а за тими, що відповідають кон’юнктурі сьогоднішнього дня. Киянам обіцяли відкритий конкурс, на якому обиратимуть головного архітектора міста. >>

  • Митарства українського трамвая

    Кілька місяців тому на розширеному засіданні Ради директорів підприємств, установ та організацій міста Києва було підписано угоду про об’єднання зусиль київської міської влади та бізнесу щодо розвитку внутрішнього ринку задля сталого економічного розвитку міста. Свої підписи під документом поставили міський голова Києва Віталій Кличко, президент Українського союзу промисловців і підприємців Анатолій Кінах та голова Ради директорів підприємств, установ та організацій Києва Олександр Осадчий. >>

  • Чи повернуть киянам Довженків кінотеатр?

    Із плином часу залишається все менше тих, хто пам’ятає про кінотеатр імені Олександра Довженка, який колись розташовувався на проспекті Перемоги, 24а. Цю не надто ошатну споруду було знесено кілька років тому, і на її місці має з’явитися сучасний кінокомплекс. >>

  • Київ без крил

    У митрополичих палатах у «Софії Київській» того дня збирали підписи під зверненням до Кличка і Порошенка передати під музей авіації будинок сім’ї Сікорських на Ярославовому Валу, 15-б і перейменувати аеропорт «Київ» (Жуляни) на честь Сікорського. Підписатись під одним зі звернень не виходило. Активісти обидві вимоги оформили в одному листі. >>

  • Де сидять художники?

    Київ усе більше переймає європейські традиції, наповнюючи вулиці креативними елементами вуличного дизайну — від паркових скульптур на Пейзажній алеї та лавочок у вигляді чашок на Прорізній до розмаїтих нетривіальних «пам’ятників» — Їжачку в тумані, закоханим ліхтарям, табуреткам. >>