Цього тижня черга головувати на засіданні парламенту дійшла до «нашоукраїнців». Щоправда, Миколі Катеринчуку повноцінно покермувати не вийшло, бо роботу Верховної Ради було перервано за сім хвилин після вступної мелодії козацького маршу. Зате Микола Дмитрович відчув на собі «драйв» від перебування в епіцентрі політичного конфлікту. Те, що своїм голосуванням провели «помаранчеві», не припало до смаку опозиціонерам. Вони зчинили галас і кинулися блокувати трибуну. Кілька обурених парламентаріїв навіть спробували вихопити спікерський мікрофон. Катеринчук (до речі, одним із його хобі є заняття боксом) активно захищав гучномовець. А ще відчув на собі шарпанину сусідки, яка сидить у президії праворуч, «регіоналки» Раїси Богатирьової. Так що перший млинець для Катеринчука виявився пікантним на смак.
Попри те, що Катеринчука було делеговано до президії від «Нашої України», він не є претендентом на спікерство. Хоча в інтерв'ю «УМ» голова виконкому НСНУ каже, що хотів би стати віце-спікером. Або ж головою Комітету з питань податкової та митної політики.
«Опозиція підігрує Росії. Це одна з причин, чому засідання парламенту довелося швидко закрити»
- Миколо Дмитровичу, ви входите до тимчасової президії Верховної Ради, котра працюватиме до того часу, поки парламент не обере собі керівництво. Засідання за вашого головування хоча й було коротким, але не простим...
- Роль спікера є складною. З одного боку, ти є народним депутатом - таким самим, як і всі інші, з такими ж правами. З іншого - тобі довірили вести засідання. Для політика дуже важливо відчути цю межу.
Треба наголосити, що сьогодні перед українським парламентом стоїть низка складних завдань. Перш за все, це екзамен на демократичну зрілість, зокрема формування коаліції саме в демократичному форматі. Перед останнім засіданням Верховної Ради ми довідались, що буде спроба підіграти Російській Федерації, що опозиція пробуватиме синхронізувати свої дії зі зверненням Державної Думи Росії, яка засудила намiр вступу України до НАТО. Тобто в них була мета використати трибуну парламенту у своїх політичних цілях і таким чином дестабілізувати політичну ситуацію. Це могло плануватися і під переговорний процес, який іде до завершення. Бо не є секретом, що в цієї коаліції є багато ворогів - і внутрішніх, і зовнішніх. Так само не є таємницею, що Російська Федерація зараз використовує наші політичні сили для вирішення своїх геополітичних цілей.
Для нас це прикро. Ці кроки є суто політичними і мають на меті послабити певні позиції України. З іншого боку, ми ніколи не казали, що вступ до НАТО - це найперший пріоритет української влади, який будь-якою ціною треба реалізувати найближчим часом. Без ретельної роботи і врахування думки громадян цього не буде. Але заяви опозиції мали на меті збурити атмосферу, наприклад, перед найближчим самітом «Великої вісімки» у Росії. Зрозуміло, що на цих засіданнях може піднятися питання про нашу інтеграцію в НАТО. Тобто для нас було зрозуміло, що треба зірвати певний, скажімо так, глобальний сценарій. І у нас це вийшло.
- Ви вирішили їм просто не давати слова?
- Так, нам це вдалося. Навіть зараз вони намагаються зібратися разом, обговорюють якісь ініціативи. Наголос робиться на «картинку»: робити якісь заяви, а потім тиражувати їх через мас-медіа. Прикро, що в наших політичних сил усе менше можна побачити позиції саме державницьких настроїв.
- Ваша мета, якщо говорити про останнє засідання парламенту, є зрозумілою. Але при цьому опозиціонери звинуватили вас у порушенні процедур, регламенту.
- Думаю, так можуть говорити тільки ті, хто не читав регламенту. Опозиція звинуватила нас, що ми не дали їм слово для виголошення своєї думки. Але у регламенті чітко написано, що процедурне питання (оголошення перерви) дозволяється ставити на голосування без обговорення - це стаття 50 Регламенту.
По-друге, у порядку надходження пропозицій наша ініціатива щодо оголошення перерви була першою. А виступи фракцій із політичними заявами були другими. Звичайно, якби перша не пройшла, то я б поставив на голосування другу пропозицію. З іншого боку, регламент передбачає чіткий перелік питань, які можуть розглядатися до того моменту, поки не буде обрано керівні органи Верховної Ради. Найближчі з цих питань - це затвердження комітетів та оголошення коаліції. Виступи від фракцій та їхні політичні заяви в цей час не передбачені.
«Мені незрозуміла істерія опозиціонерів навколо формування «помаранчевої» коаліції»
- Рішення перенести засідання парламенту на 14 червня було ухвалене невеликою кількістю голосів - 227, тобто із запасом всього лиш в один голос. Це не надто велика перевага. Постає логічне питання: як далі працюватиме коаліція, як вона прийматиме свої рішення, коли навіть для цього важливого питання заледве вистачило голосів?
- Я вірю в те, що це був останній такий випадок у роботі майбутньої коаліції. Можливо, було багато «молодих» депутатів, які просто не зорієнтувалися, бо це питання проходило надзвичайно швидко.
- Опозиціонери розкритикували оголошення чергової перерви в роботі парламенту. При цьому вони ще й звинуватили «помаранчевих» у недієздатності. Мовляв, якщо не змогли домовитись протягом двох місяців з дня виборів, то й надалі від такої коаліції буде мало толку...
- Насправді 25 травня - в день, коли відкрилася робота Верховної Ради нового скликання, - і в Партії регіонів, і в комуністів, і в будь-якої іншої політичної сили з'явилась можливість сформувати коаліцію. Опозиціонери самі визнали, що вони є поза цим процесом. А якщо вони хочуть формувати свою більшість - хай спробують, ніхто не заперечує.
Конституція виділяє на створення коаліції один місяць після того, як відбулось перше засідання парламенту. І якраз комуністи з Партією регіонів брали активну участь у проведенні цих конституційних змін. Ми працюємо згідно з положеннями Основного Закону. Тому мені незрозуміло, чому зчинилася така істерія.
Ми перебуваємо в переговорному процесі. І відверто сказали людям, що зараз домовляємося, і саме для цього взяли перерву. Безумовно, всім хотілося б отримати відповідь одразу, наприклад, у ті терміни, на які бралася остання парламентська перерва. Але, щоб коаліція була міцною, треба довести переговори до логічного кінця. Наше об'єднання має бути стійким, ефективним і чітко прогнозованим. Це вимагає від нас ретельної роботи на стадії підготовки документів.
- Після того, як наступне засідання парламенту було призначено на 14 червня, опозиціонери провели свої «збори». Вони також ініціювали збір підписів для скликання позачергового засідання. Як ви гадаєте, наскільки реальною є перспектива цього засідання?
- Регламент не передбачає можливості проведення позачергових засідань до того часу, поки не будуть створені керівні органи Верховної Ради. Якщо дотримуватися порядку, затвердженого для цього перехідного періоду, то зараз можна говорити хіба що про визначення комітетів і переліку питань, якими вони займатимуться, а також про оголошення щодо створення коаліції. Поки не будуть вирішені ці питання, поки не буде обрано Голову Верховної Ради, доти інші речі не можуть бути предметом розгляду.
«Думаю, кількість парламентських комітетів збільшиться. Вони потрібні для проведення реформ»
- Щодо комітетів, чи можна спрогнозувати, якою буде їхня кількість?
- Річ у тім, що підготовча група, яка працювала над цими питаннями, не зареєструвала в парламенті жодної постанови, яку ми могли б узяти до розгляду та обговорити в сесійній залі. Якби такий документ був, ми могли б розглянути питання. Але позиції були просто відсутні. А мій прогноз такий, що кількість комітетів збільшиться на один-два.
- Але ж раніше «Наша Україна» виступала за те, щоб їх побільшало десь на півдесятка.
- Так, були такі пропозиції. Тут треба виходити з того, що будь-яка законотворча діяльність має бути спланованою. Якщо ми в коаліційній угоді передбачаємо, що треба вирішувати проблеми, пов'язані з податковою реформою, з широкою політичною реформою, адміністративно-територіальною, то ми просто змушені давати інструменти для реалізації цих положень. Такими інструментами мають бути парламентські комітети.
Зараз навантаження між комітетами дуже різне. Наприклад, в одному може бути шістдесят законопроектів, а в іншому, який розташований поряд, - сотні. Зрозуміло, що такий баланс не дає можливості працювати системно. Це треба виправляти. Бо системної роботи вимагає насамперед громадянин України. Наприклад, треба провести податкову реформу. Якщо її затиснути в рамки Комітету з питань підприємницької та банківської діяльності, то вона стане одним із низки інших напрямків роботи комітету, і невідомо, чи візьмуть депутати її пріоритетом, чи ні. Водночас усі погоджуються з тим, що податкова реформа назріла давно. Неможливо говорити про економічне зростання без її проведення.
- З іншого боку, є думка, що, коли створювати нові комітети, то їхня робота не буде плідною. Мовляв, нема відповідних набутків, не вироблено традицій, доведеться чимало часу витратити на розкачку.
- Я не бачу тут жодних проблем. Організаційно перед нами не виникне великих труднощів. Формат демократичної коаліції дозволяє нам знімати всі спірні питання через коаліційний регламент. Так що з проходженням законопроектів через комітети проблем теж не буде. Але нас у цьому процесі цікавить не кількість, а якість.
«Щоб розібратися з кадровим питанням, ми збирали серед депутатів «хотєлки»
- Миколо Дмитровичу, щодо коаліції, то наразі цікаво таке: якщо вам не вдалося домовитися про неї протягом останніх двох місяців, відколи минули вибори, то чи вдасться це зробити за тиждень?
- Змістовна робота почалася тільки після 25 травня. А якщо відштовхуватися від того, що ми створюємо коаліцію з демократичними взаємовідносинами між політичними силами, таку коаліцію, яка має працювати щонайменше п'ять років, то навіть двох місяців мало. Потрібно про все домовитись, щоб потім злагоджено працювати, а не перетягувати між собою канат. Тому треба деталізувати кожен пункт угоди. Вона має бути відображенням гармонії в коаліції.
- Давайте поговоримо про коаліційні переговори в рамках вашої партії, адже й усередині «Нашої України» йдуть певні домовленості, висловлюють пропозиції. Чи є вже, скажімо, якісь конкретні кадрові рішення?
- Можу сказати, що така робота ведеться. Ми збирали від народних депутатів так звані «хотєлки» - документи, в яких парламентарії висловлювали побажання, в яких комітетах вони хотіли б працювати. Але далі ці питання не просуваються, бо спершу треба домовитися про коаліцію. Коаліційна угода включатиме в себе розділ сфер відповідальності, там зачіпатимуться квотні представництва і в уряді, і в парламенті, і в інших органах влади. Тому ретельніша робота в нас буде потім, після підписання угоди.
- Наразі складається так, що серед найвпливовіших посад «Наша Україна» отримає спікера. Були повідомлення, що від «НУ» на пост Голови Верховної Ради розглядається три кандидатури. Чи так воно є і про яких людей ідеться?
- «Наша Україна» - це блок, який складається із шести партій. Тут теж треба виробити консолідовану позицію. Наразі ми говоримо про спікерство як про посаду, яку блок отримає для реалізації програми, з якою він ішов на вибори. Про персоналії поговоримо пізніше.
- Миколо Дмитровичу, може, серед цих кандидатур є і ваше прізвище? Вам же все-таки доручили представляти «Нашу Україну» в президії Верховної Ради.
- Ні, моєї кандидатури там немає.
- Яку в такому випадку посаду ви хотіли б обійняти?
- За «хотєлками», про які вже згадував, я хотів би очолити Комітет з питань податкової та митної політики. Це якщо буде створено цей комітет, а спікером стане представник «Нашої України». У випадку, якщо це не відбудеться, і Головою Верховної Ради стане представник іншої сили - хоча я думаю, що головою ВРУ буде «нашоукраїнець», - тоді я пропонуватиму і партії, і політичному блокові висунути мою кандидатуру на посаду віце-спікера.
А ТИМ ЧАСОМ...
Учора вранці відбулось засідання тимчасової президії Верховної Ради, на якому обговорювалось питання щодо вимоги 176 депутатів скликати додаткове пленарне засідання парламенту. Ці підписи були зібрані серед фракцій Партії регіонів та Компартії. За цю ініціативу проголосували Раїса Богатирьова та Адам Мартинюк, натомість Олександр Турчинов, Микола Катеринчук та Іван Бокий висловилися «проти».«Відповідно до вимог Конституції та Регламенту Верховної Ради тимчасова президія ВР не має повноважень щодо скликання позачергових зборів або додаткових сесій парламенту, оскільки це є прерогативою Голови Верховної Ради України», - пояснив Микола Катеринчук. За його словами, «всі питання, які пропонують винести на таке позачергове засідання 150 народних депутатів, можуть бути розглянуті після того, як буде обрано керівництво парламенту».