«Щодо проекту Ан-70 настала повна ясність — російською стороною ухвалено рішення про те, що вона виходить із цього проекту. Це краще, ніж відсутність рішення», — з цими словами міністра оборони Анатолія Гриценка фактично відкрилося нове, свіже дихання у вітчизняних авіаконструкторів. «Ясність» настала у Баку, під час спільної зустрічі Гриценка зі своїм російським колегою — міністром оборони РФ Сергієм Івановим. За словами Гриценка, звісно, було б краще, якби транспортного велетня робили разом, але остаточне рішення Росія нарешті прийняла.
Нагадаємо, що місяць тому Україна закликала Росію визначитися з доцільністю своєї участі у програмі виробництва літака Ан-70. Цьому заклику передувала заява Державної літакобудівної корпорації «Національне об'єднання Антонов» про блокування російською стороною програми виробництва літака, а Київський державний авіаційний завод «Авіант» узагалі виступив за вихід Росії з проекту будівництва літака Ан-70 i пропонував залучити до проекту нових інвесторів.
До речі, спільна програма військово-транспортного літака Ан-70 здійснювалася згідно з підписаними угодами Росії й України про виробничу й науково-технічну кооперацію підприємств оборонних галузей промисловості в 1993 й 1999 роках.
Замовником літака були міністерства оборони Росії й України, при цьому, відповідно до угод, Росія фінансувала більше п'ятдесяти відсотків даного проекту. Останнім часом Росія заявляла, що може відмовитися від участі в цьому проекті, але лише за умови повернення Україною вкладених росіянами коштів і надання Україні права стати єдиним оператором проекту. Що ж, експерти вже рахують гроші, адже російське «задкування» з проекту, згідно з вівторковими домовленостями між керівниками оборонних відомств двох країн, буде організоване експертами таким чином, щоб вирішити й питання фінансового плану.
Цікаво, що, окрім долі літака, Гриценко та Іванов домовилися про строки проведення засідань робочих груп із питань безпеки в рамках двосторонньої комісії «Ющенко—Путiн», адже керівники військових відомств є співголовами двосторонньої підкомісії. Відтак із 9 по 16 червня в Україні пройдуть засідання двох робочих груп — з військово-технічного та військового співробітництва. Отже, на Ан-70 спільні проекти російських та українських військових не завершуються?
ДОВІДКА «УМ»
Ан-70 є середнім широкофюзеляжним транспортним літаком, здатним перевозити вантаж вагою до 47 тонн за умов крейсерської швидкості польоту 820-870 кілометрів за годину і призначений для виконання транспортних операцій Повітряних сил, десантування парашутистів i техніки. Зараз літак Ан-70 представлений двома зразками, але серед військово-транспортних літаків рівних йому немає, адже лише Ан-70 сідає на грунтові майданчики завдовжки 600—900 метрів і може перевозити всю номенклатуру військових вантажів країн СНД і НАТО.