Ціни на яблука і груші в наших магазинах незабаром дорівнюватимуть, мабуть, цінам на м'ясо. Днями на ринках Чернівців красені-плоди коштували 12—15 гривень за кілограм. Звичайно, йдеться про фрукти, завезені з Франції та Італії. Місцеві ж виробники не поспішають торгувати власною продукцією на буковинських ринках. Яблука з Шилівців, наприклад, можна знайти на Троєщинському ринку в Києві.
Саме туди відправляє свою продукцію — красиві і смачні яблука — фермер із Хотинського району Анатолій Чорний. А ще в Росію, з якою ще з радянських часів налагоджений зв'язок. Чому саме так, фермер не пояснив, не бажаючи, мабуть, розповідати про прикрі моменти співпраці з чернівецькими торговцями. Принаймні в Києві з любов'ю і великим трудом вирощену продукцію збувати значно легше.
Із хотинським фермером журналісти зустрілись у чернівецькому бізнесцентрі, який є координатором проекту «Покращання систем логістики та маркетингу для малих та середніх підприємств у сільському господарстві» в Західному регіоні. Проект в області працює вже більше року і тепер можна підбити певні підсумки, що і зробили експерт із маркетингу та зв'язків із громадськістю Вікторія Тетьора, експерт із агробізнесу Ніко де Грот iз Голландії і Марія Порчук — директор бізнесцентру.
Як безпосередні практики, які беруть участь у проекті (що фінансує Європейський Союз), на зустрічі були присутні й Анатолій Чорний з агрофірми «Яніс» та директор переробного підприємства «Галс ЛТД» Володимир Завадовський.
Ще на початку впровадження проекту в Україні разом із Міністерством аграрної політики було визначено три пілотні регіони. Ними стали: Центральний (Київ та Черкаська область), Східний (Харківська та Запорізька) і Західний (Тернопільська та Чернівецька).
Головною метою проекту є покращання прибутковості та конкурентоспроможності українського фермерства. З-понад десяти фермерських господарств на Західній Україні було вибрано 6, з якими і проводиться більш детальна робота. Голландський фахівець з агробізнесу Ніко де Грот цілком задоволений співпрацею з буковинськими аграрниками. Вже розроблені робочі плани, які виконуються. Основна ж мета — безперебійний збут свіжих овочів та фруктів, встановлення тісного зв'язку між виробником та закупівельником і кінцевим споживачем. Як зазначив голландець, український фермер уже навчився виробляти високоякісну продукцію, тепер справа за вмінням вигідно цей продукт продати. Це і є завданням консультантів проекту.
Одне з підприємств — фермерське господарство «Благословення» з села Рингач Новоселицького району — відгукнулося на пропозицію експертів проекту попрацювати разом. На сьогодні підприємство має 200 гектарів землі, де вирощує капусту, баклажани, огірки, перець, а також сою. Нещодавно фермери отримали фінансову допомогу від держави для вирощування суниці, а саме голландського сорту «Хоней», ділиться враженнями заступник директора господарства Ігор Балахтар. Уже є понад 100 тисяч саджанців суниці. Закладається ще й 20 га інтенсивного саду. Збувають фермери свою продукцію на різні переробні заводи, зокрема в Новоселиці, Могилеві, Бережанах. А завдяки проекту знайшли ще нових партнерів, чому, безумовно, дуже раді.
Директор ПП «Галс ЛТД» Володимир Завадовський розповідає про своє підприємство з любов'ю і гордістю. Споживачеві воно більш відоме під маркою «Глибкон», тобто це колишній Глибоцький консервний завод, який виробляє плодоовочеву консервацію. 60 відсотків готової продукції збувають до бюджетних установ Чернівецької області, а 40 відсотків постачають у Закарпаття, Херсон, Миколаїв та Київ. Крім фруктових та овочевих соків, консервованих та маринованих огірків, томатів, кабачків, підприємство виробляє гарніри, соуси, салати та овочеві асорті. Тому, як каже пан Завадовський, постачальників овочевої продукції забагато не буває. Співпраця з проектом, крім цікавих теоретичних надбань для працівників заводу в галузі маркетингу, додала підприємству багато нових зв'язків із фермерськими господарствами, підписано вже кілька угод і всі сторони сподіваються на позитивний результат найближчим часом.
Анатолій Чорний із Шилівців Хотинського району — людина в фермерстві обізнана і досвідчена. Майже щорічно їздить в Європу для того, щоб дізнатися про новинки ринку садівництва. Намагається одразу впроваджувати нові технології і у своєму сімейному господарстві «Яніс». Зараз сади «Яніса» займають 35 га, також на 7 га — розсадник. Яблука та груші господарства Чорного, як на картинці, і дуже смачні.
Проблем у господарстві вистачає, і вони, вважає, Анатолій Чорний, не сьогодні з'явились. Це і проблема посадкового матеріалу, який не є якісним, це і старі технології , і недостатня кількість орендованої землі тощо. А найзаповітнішою мрією, а ще й украй необхідною річчю для Анатолія Гнатовича є придбання сучасного великогабаритного холодильника, де б зберігались у потрібних умовах яблука і груші. Вартість такого обладнання 800 тисяч євро. Де взяти такі гроші, фермер не знає, адже землю в банк закласти не може, бо вона в оренді. Тобто ланцюжок проблем доводиться вирішувати чи не щодня. Але холодильник він обов'язково придбає, це вже вирішено. Свою участь у проекті «Покращення систем логістики та маркетингу для МСП у сільському господарстві» вважає дуже потрібною справою, бо є можливість створити кооперативи фермерів і підтримувати один одного, щоб конкурувати на ринку. До речі, саме завдяки цьому проекту розпочалася робота над бізнеспланом господарства для закупівлі того самого омріяного холодильника.