Відомий вислів давньоримського чиновництва про цезарів, який у перефразованому вигляді винесено у заголовок цього матеріалу, є цілком актуальним і для сучасних реалій в українському парламенті. Уперше в історії Верховної Ради найвищий законодавчий орган країни чотири місяці поспіль працює без кошторису, бо чиновники не дають його приймати. Як пояснив «УМ» політолог Євген Костенко, добре обізнаний з нюансами «апаратної кухні» ВР, така ситуація склалася через те, що парламентські чиновники... заборонили видавати народним депутатам проект кошторису на 2006 рік.
За словами пана Костенка, проект Постанови «Про кошторис видатків на здійснення повноважень Верховної Ради України в 2006 році» за №9112 від 16.02.2006 р. вже наступного дня (тобто 17 лютого) за дорученням керівництва парламенту було надруковано Головним управлінням документального забезпечення Апарату ВР тиражем 550 примірників. Тобто їх «з головою» вистачало для кожного парламентарія, плюс зацікавленим службам тощо. Примірники отримав завідувач сектору документального забезпечення та реєстрації учасників пленарних засідань пан Дегтяр i... відмовився передавати вже надрукований проект нардепам. Мовляв, немає дозволу заступника керівника апарату ВР Ясенчука. Цікаво, що невдовзі цей текст проекту постанови таки був зареєстрований, але при цьому з ним неможливо ознайомитися навіть на сайті Верховної Ради, бо електронну версію кошторису не розмістили в базі даних «Законопроекти».
Ситуація ідіотична. Звернення народного депутата Юрія Кармазіна до спікера Володимира Литвина із закликом припинити порушення так i зависли у повітрі. Та й узагалі ще чинний тодi Голова Верховної Ради три місяці не реагував на депутатські запити. Тож між парламентаріями, повноваження яких добігають кінця, поширюються чутки i припущення. За однією версією, прийняття кошторису досі блокується через особисту зацікавленість спікера Литвина покерувати бюджетом Верховної Ради в ручному режимі, за іншою — справа у фінансах. Адже без кошторису економиться більше 4 мільйонів гривень за рахунок фонду оплати помічників-консультантів народних депутатів. У порівнянні із фондом зарплати народних обранців та працівників апарату ВР фонд помічників підвищується із запізненням на півроку і більше. I ці кошти можна використати саме на преміювання апаратників.
Євген Костенко стверджує, що, окрім апаратників, у цьому можуть бути зацікавлені й комуністи. «Червоні» нардепи практично не мають своїх помічників-консультантів, що видно по інтенсивності їхньої законотворчої роботи. Й тому не зацікавлені у збільшенні цього фонду оплати, бо кожен окремо передає «свою» частку (виділену на зарплатню для його помічників) представникам регіональних парторганізацій, оформленим як помічники-консультанти. Таким чином, комуністи можуть зменшувати витрати на утримання партії й говорити своїм виборцям та однопартійцям за межами Верховної Ради, що отримують по 4 тисячі гривень, у той час, як з урахуванням премій за економію, до свят і відпусток отримують по 10—20 і більше тисяч гривень.
«Цей приклад блокування роботи Верховної Ради засвідчує потребу змінити недолугу практику, яка існує в Україні, на відміну від парламентів європейських країн. Бо у нас усіх заступників керівника апарату ВР, керівників управлінь i відділів та їхніх заступників призначає не призначений парламентом керівник апарату, а особисто голова Верховної Ради. У якого, через зайнятість, часто не доходять руки, щоб поставити на місце чиновників, які забули свої посадові обов'язки i зарвалися», — переконаний політолог Костенко.
От i виходить, що деякі чиновники перейшли всі допустимі межі, і більшість депутатів сприймаються ними лише як статисти, які після складання повноважень підуть звідси назавжди. А от вони, апаратники, залишаться, багато хто з них працює тут іще з радянських часів. Та й спікера іноді можна пожаліти, особливо коли він постійно не отримує відповідь на власне доручення типу «прошу невідкладно повідомити, чому не виконується моє доручення»...