Людині, яка часто подорожує нашою країною, важко, а якщо бути точним, практично не під силу постійно бути на зв'язку. Мобільний телефон мандрівника періодично «вирубається», інформуючи свого власника про пошук покриття, трубка починає шипіти, тріщати й «жувати» голоси під час розмови, а про нормальний вихід в інтернет годі й казати. Такі «мобільні неприємності» виникають не тільки у людей, які заблукали високо в горах чи вирішили відпочити подалі від цивілізації, а й у пасажирів швидкісного потяга. Стандарт GSM, яким користуються наші мобільні оператори, не пристосований для роботи на великій швидкості, ось і виникають «залізничні» обриви. Втім український пасажир має реальні шанси вже за кілька років не тільки нормально спілкуватися по мобільному телефону всю дорогу, а й користуватися високошвидкісним інтернетом і передачею даних, не виходячи з вагона. Як заявив генеральний директор «Укрзалізниці» Василь Гладкіх, це стане можливим, коли залізничники розгорнуть власну мережу цифрового технологічного радіозв'язку з рухомими об'єктами стандарту GSM-R.
За даними прес-служби «Укрзалізниці», керівництво вже звернулося до Національної комісії з питань регулювання зв'язку України, щоб залізниці виділили дослідний діапазон частот для спорудження експериментальної дільниці мережі в районі західного кордону —на відтинках Мостиська — Львів і Чоп — Львів. У перспективі новий зв'язок покриє всю мережу українських залізниць. «Передумови для створення мережі є — всі шість залізниць об'єднані оптоволоконними лініями, — зазначив начальник Головного управління автоматики, телемеханіки і зв'язку «Укрзалізниці» Володимир Басов. — Ми фактично розпочали її проектування. Будівництво дослідної дільниці може розпочатися у цьому році, а повноцінної мережі — в наступному».
Водночас, за словами Василя Гладкіх, сучасну мережу радіозв'язку залізничники використовуватимуть, у першу чергу, для власних технологічних потреб, зокрема, для організації системи швидкісного руху (до 200 кілометрів за годину). Нова мережа дозволить контролювати процес руху потягів, автоматично регулювати їх швидкість, а значить, суттєво підвищити безпеку руху.
Причин для такого масштабного оновлення українська залізниця сьогодні має більш ніж треба. В першу чергу, неперервний якісний зв'язок потрібний для злагодженої роботи машиніста й диспетчера, особливо коли потяг мчить на шаленій швидкості й будь-яка затримка в передачі важливої інформації може обернутися лихом. Сьогодні наші залізничники якось виходять із ситуації, але що буде через кілька років, коли швидкісних поїздів буде набагато більше? У більшості європейських країн залізничники вже користуються стандартом GSM-R (GSM-Raіlway, тобто GSM, модифікованого для потреб залізниці). Скажімо, в Німеччині й Нідерландах новий стандарт забезпечує безперервний зв'язок машиніста з диспетчером при швидкості потяга до 350 кілометрів за годину, а в лабораторних умовах зв'язок працював навіть при швидкості 500 кілометрів за годину!
Крім того, мобільні радіостанції системи GSM-R мають інші функції, недоступні сьогодні для інших цифрових радіомереж:
1) широкий виклик, при якому абонент може встановити зв'язок одночасно з декількома абонентами (наприклад, з усіма машиністами локомотивів, які перебувають у зоні управління диспетчера) і передати інформацію кожному з них (абоненти при цьому можуть тільки слухати повідомлення);
2) пріоритетне обслуговування, при якому в екстреній ситуації диспетчер може «пробитися» навіть на зайнятий номер машиніста, перервавши з'єднання з низьким пріоритетом;
3) особливі функції набору, наприклад, функціональна адресація, при якій диспетчер може зв'язатися з машиністом локомотива, навіть не знаючи його телефонного номера чи місця перебування (зони). Розумна мережа виконає це завдання самостійно.