«Молодість»: жюрі кінофестивалю оголосило переможців
Переможців.оголосив 53-й Київський міжнародний кінофестиваль "Молодість", нагородження відбувалося 2 листопада. >>
Девiд Морiссi i Шерон Стоун у фiльмi «Основний iнстинкт-2».
Ці спроби рецензій спровокував у першу чергу часовий збіг перегляду голлівудського сиквела «Основний інстинкт-2» (бюджет 75 мільйонів доларів) і британської історично-культурологічної драми «Розпусник» (16 мільйонів) і, можливо, збіг місця — мимоволі порівнюєш те, що ти вчора бачив в «Ультрамарині», із побаченим 24 годинами пізніше. А коли копнути глибше, й інші аналогії чудово проводяться — дії обох картин відбуваються в Англії, а головні герої — американська письменниця Кетрін Тревел і поет, сатирик, попередник Маркіза де Сада, королівський фаворит Джон Уїлмор — циніки і розпусники. Якби ця схиблена на сексі гламурна американка із XXI століття зустрілася із холодним красенем ХVII століття, не менш айкюшним і зухвалим, ніж вона сама, — ще б той був психологічний двобій «інженерів людських душ». Але способи, якими навертають глядача до відповідей на сакраментальні запитання, прогнозовано протилежні. От тільки до якої міри прогнозовано?
«Основний інстинкт» Пола Верховена із харизматичним Майклом Дугласом у ролі поліцейського й органічною в амплуа жінки-вамп Шерон Стоун із ножем для розколювання льоду став кінокласикою. А тріумфальний шлейф від тієї ролі, після якої в Каннi, за словами Шерон Стоун, вона піднялася по червоній доріжці актрисою, а спустилася зіркою, непогано було б підлатати новими блискітками, бо так, чого доброго, і носитимеш цей вінтаж до кінця життя. Але про те, щоб знімати продовження чи зніматися в продовженні, не хотіли чути ні Пол Верховен, ні Майкл Дуглас — навіть голлівудські супермени у 62 роки не такі самовпевнені щодо власної маскулінності та сексуальної привабливості. Зате Шерон без комплексів — 48-річна зірка має всі підстави пишатися своїм чудово збереженим тілом, але конкуренцію із собою 34-річною все ж програє зі значним відривом. Насамперед через те, що кожна сцена в новому фільмі наелектризована відчуттям «дивись, операторе, не промахнися; дивися, освітлюваче, я з тебе шкуру спущу, коли зморшки чи провисання шкіри в кадрі з'являться». Через перебільшено прискiпливу роботу гримерів і все одно автоматичний жарт, що найкращий друг жінки — це фотошоп. Через гіпертрофовану «вампірність» і показну, щомиті підкреслювану сексуальність — в театральних позах, хтивому примружуванні очей, несправжньо хижій міміці. Те, що в першому «Інстинкті» вдавалося Шерон легким поворотом голови, «інстинктивно», у другому забирало «кілограми» прикладених зусиль і зображальних засобів.
За сценарієм, американська письменниця перебирається до Лондона, де інша психологія сексуальності, дозволеного і пристойності, традиції поведінки і мораль. Граючи на цьому полі частково за американськими правилами, частково без правил, Кетрін Тремел апріорі не може залишитися поза підозрами. А вже після того, як шикарна машина, за кермом якої вона сиділа, на величезній швидкості скочила в Темзу і лискуча афроамериканська зірка спорту з діамантом у вусі знайшла там собі останній прихисток, тоді як його коханка вижила, поліцейські зі Скотленд-Ярду втратили спокій і сон. Особливо детектив Рой Уошберн (Девід Тьюліс), який поклявся засадити цю хвойду за решітку. Але зухвала і прямолінійна американка багата, дуже багата — у неї прекрасний адвокат. Крім того, у неї розкішні прикраси, кутюрний одяг, надзвичайно сучасний дім і все, що вона забажає. «Світ, який населяють персонажі, дещо гламурніший і багатший за реальний. Кетрін — забезпечена жінка, яка розбирається в моді, і я був щасливий, давши можливість Шерон розкрити свого персонажа за допомогою одягу і зовнішнього вигляду... у фільмі ви не побачите жодної людини в джинсах», — хвалився режисер. Крім того, він окремо наголошує на модерновій лондонській архітектурі, а художник стрічки Норман Гарвуд визначає фільм як потрясний, шикарний і стильний. Але повернемось до сюжету. Письменницю направляють на психіатричну експертизу, і тут-то й «попав» відомий лондонський психіатр Майкл Гласс (хороша робота Девіда Моріссі), якого вродлива і зухвала блондинка нібито «розвела» на темні глибини підсвідомості. Респектабельний, прагматичний Майкл, який над усе переймається власною кар'єрою, робить купу дурниць, слідкуючи за небезпечною і притягальною пацієнткою, і натикається на три трупи. Автори фільми наполягають на тому, що глядач сам має визначитися, хто вбивця спортсмена, репортера, наркодилера і екс-дружини психіатра, втім, як на мене, інтрига шита білими-білими нитками. Нотку справжньої таємничості привносить у картину Шарлотта Ремплінг, яка грає старшу колегу і наставницю доктора Гласса.
Незважаючи на те, що український Мінкульт «Основному інстинкту-2» поставив гриф «до 18 років заборонено», відтак сеанси в кінотеатрах розплановані лише після 18-ї години, еротичних сцен у фільмі буквально дві-три, і вони так чи інакше «римуються» з еротичними сценами в першому фільмі. Незважаючи на заяви шотландського режисера Майкла Катон-Джонса («Місто біля моря», «Шакал») про бажання створити самостійний фільм, а не продовження першого «Основного інстинкту», картина вийшла натужним і штучним сиквелом, який відверто, але ненав'язливо, паразитував на символах і ключових сценах стрічки Верховена. І Лондон, шотландський режисер і британські актори ніяк не вплинули на голлівудську матрицю.
Режисерський дебют британського кліпмейкера Лоренса Данмора прийшовся на хороший сценарій (поет і дворянин граф Рочестер на тлі британської Реставрації), хорошого продюсера (Джон Малкович грав роль Рочестера в театрі і виявив бажання спродюсувати кіноверсію історії) і зірку в головній ролі — Джоні Деппа. Починається фільм із розповіді графа Рочестера в таверні своїм друзям, як він зганьбив короля. Атмосфера старої британської пивницi, перуки вельмож, тонке і порочне обличчя королівського фаворита і поета, сатирика, ловеласа, блискучого інтелектуала графа Рочестера, сальні жарти, розмови про те, в яку пивницю піти ввечері і до якої хвойди. Джон Уїлмор (граф Рочестер), якого вважають попередником маркіза де Сада, пересичений життям, він епатує королівську свиту і самого короля, встановлює справедливість щодо бродяги і жебрака, але несправедливо ображає тих, хто його любить, попереджає юного випускника унiверситету, що компанія циніків погубить його чисту душу, і пропонує актрисі, яку закидали гнилими плодами на сцені королівського театру, зробити з нею зірку. Актриса Елізабет Баррі (прекрасна гра Саманти Мортон) і є тією ключовою фігурою, яка викликає в душі розпусника, содоміта, гульвіси сильне кохання — не через вроду, а через талант і характер. Психологічні дуелі Елізабет і Джона — окремий роман у романі, втім словесні перепалки закінчуються в ліжку, але розв'язка роману далеко не традиційна: Елізабет кидає графа Рочестера, вона не хоче проміняти театр, акторство, мистецтво на примарне і непостійне кохання світського лева. Поет бунтує в графі, він викрикує в камеру звинувачення нам, королю, суспільству, придворній сексуальній революції, а закінчує — сифілісом, потворністю, пияцтвом у брудних пивницях і на заболочених галявинах. А Депп не втомлюється ставити експерименти зі спотворення свого вродливого обличчя, американська асоціація дерматологів уже внесла цей фільм у список наочних посібників з дерматопатології.
У картині цікава робота оператора та художника — дворянську розкіш XVII століття то прикривають бруд і запустіння, то підкреслюють шикарні антикварні прикраси, а сцена масового злягання делікатно затьмарюється фільтрами на камерах операторів, які передають зображення ніби в димці. На відміну від голлівудського продукту, «Розпусник» (до речі в оригіналі Libertine, у французькій мові розпусник і вільний — однокореневі) не декорує і не ілюструє інстинкти, швидше, осмислює і дає можливість глядачам співпережити трагедію 33-річного поета і честолюбця. Гламур, якого в цьому середовищі було більше, ніж у житті американських письменниць, не є самоціллю чи стилем, бо на перший план виходить пошук сенсу життя — суперечливий, епатажний, зухвалий і гіркий.
Ліній підводити не будемо, подякуємо українському прокату за можливість порівнювати такі картини.
Переможців.оголосив 53-й Київський міжнародний кінофестиваль "Молодість", нагородження відбувалося 2 листопада. >>
Під час виконання бойового завдання на Торецькому напрямку загинув військовослужбовець, письменник, історик і теолог Юрій Канюк. >>
Міжнародний фестиваль «Київський тиждень критики» — восьмий — традиційно у столиці відбувся в кінотеатрі «Жовтень». >>
У Києві до 3 листопада проходить 9-денний легендарний Київський міжнародний кінофестиваль «Молодість», історія якого почалася в 1970 році. >>
Фентезійних творів нині з’являється стільки, що встежити за всіма майже нереально. >>
У Києві є (був) кінотеатр, якому в цьому році виповнилося 113 років. >>