Луцький автозавод завжди був візитною карткою міста, а завдяки українському всюдиходові, вже легендарній «Волинянці», про маленьку Волинь знали у всіх куточках колишнього СРСР. Криза останнього десятиліття не могла не торкнутися й цього підприємства, залишивши без роботи та засобів для існування сотні робітників ЛуАЗу. Та що таке ЛуАЗ, коли банкрутіли й зупинялися ще не такі промислові монстри?! Але коли заводчани знайшли хоч якесь світло в кінці тунелю, коли у спорожнілих цехах знову закрутилося-завертілося, здається, полегшено зітхнуло все місто. Хай замість «Волинянок» із заводських конвеєрів почали сходити «Жигулі», складання яких налагодили лучани. Далі ще один крок — і Кабмін затвердив інвестиційну програму, розраховану до 2007 року, згідно з якою на ЛуАЗі має бути налагоджений випуск вантажних автомобілів малої та середньої вантажопідйомності, а ще — автобусів кількох класів. Партнером лучан зголосилася бути японська компанія «Ісудзу Моторс». Але не судилося Луцьку знову згадати свою минулу автомобілебудівну славу. Нещодавно Президент скасував своїм Указом цю інвестиційну програму. Мотивація дуже проста — український автомобілебудівник користується певними пільгами, а це не відповідає вимогам, що ставить Світова організація торгівлі та ЄС. Ось тобі, Луцьку, і Юрі'їв день!
Ця вибіркова «принциповість» стає більш зрозумілою, коли згадати, хто є головним акціонером ЛуАЗу. А це ЗАТ «Укрпромінвест» та народний депутат Петро Порошенко, який є членом фракції «Наша Україна». Останні два тижні завод трясе податкова перевірка — значна частина податкового «десанту», що висадилася в Луцьку, особливо ретельно відпрацьовувала саме автозавод. Пояснювати не треба чому. Є ще одна версія нелюбові офіційного Києва до інвестиційних намірів ЛуАЗу — ходять чутки, що його конкуренти хочуть перехопити у лучан шмат їхнього хліба і складати російські «Жигулі» на ЗАЗі. Причому присутність «есдеків» у цій царині — не ілюзорна, а цілком реальна. Яка з цих версій найвірогідніша — поки що сказати важко, але політичні роги тут проглядаються явно.
До речі, луцькі автомобілебудівники звернулися до Президента з відкритим листом, де намагаються переконати його, що їхня інвестиційна програма розроблена згідно з вимогами українського законодавства, а перекручування фактів — це не що інше, як політиканство та справа рук конкурентів. Чи дослухається гарант до голосу ЛуАЗівців?