Минулої п'ятниці у дворі офісного центру на Інститутській, 28 можна було побачити доволі неоднозначну картину. Легендарні боксерські рукавички чемпіона світу Віталія Кличка висять у нього на ремені, а натомість його руки зайняті... косою. Не жіночою, а металевою, тією, що косить. Віталій підходить до Ірода в образі Януковича, пояснює, що для нього «смерть — забагато честі», і замість коси застосовує куряче яйце. Кидає та вигукує: «Яєць не мав ти зроду, то ж від яйця загнешся!». А потім тягне «пораненого» «до пекла — в Росію». Перед тим яйцями метали царі — Владислав Каськів та Володимир Філенко — чільники очолюваного Кличком блоку «Пора»-ПРП. «Яєшня» призначалася для Чорта—Путіна. Циганку-Тимошенко, мабуть, пошкодували з джентльменських міркувань, бо нічим у неї не кидали, хоча вона з Януковичем — «наче дві стихії», і він її «крило» та «антисвіт», а «Чорту [вона] була би за брата».
Це був лише вертеп напередодні свята Маланки, організований Громадянським блоком «Пора»-ПРП. Віталій Кличко, за сценарієм, виконував роль Смерті, був він у чорній накидці й білій сорочці. Але в цьому політично-святковому театралізованому коктейлі відчувалося досить гіркоти: ця кількахвилинна вистава здавалася аж занадто символічною та реалістичною. Згадувалися рядки з поезії Григорія Чубая: «А світ — вертеп. Кажу я з гіркотою: цей світ — вертеп. І, мабуть, щонайважче — у ньому залишатися собою...».
Сумні думки розвіяв глінтвейн, який розливали організатори дійства. Тут уже доречно було поговорити з головними дійовими особами про їхній акторський досвід.
«У дитинстві це було багато й часто. Був пастушком, царем...» — згадує про свою участь у вертепах лідер «Пори» Владислав Каськів.
«Пеерпіст» Володимир Філенко в юності у вертепах не брав участі, бо на Східній Україні, звідки він родом, ця традиція непопулярна. Зате був провідним актором драматичного колективу в сільському клубі, п'ять років співав у хорі й ще десять грав у вокально-інструментальному ансамблі.
Віталій Кличко у вертепі брав участь вперше, а акторський досвід здобув у армії, беручи участь у постановці «Цигани». Після вертепного де-бюту Кличка, який щиро прочитав свої чотири куплети з папірця (втім як і інші), до нього підійшов письменник Роман Лубківський, голова Комітету з Шевченківських премій. Звернувшись: «Ваша високосте», пан Роман жартома зауважив, що якби він був міністром культури, то негайно ж присудив би боксеру звання заслуженого артиста України. Як розповів Лубківський кореспондентові «УМ», його вразила «чудова орфоепія Віталія, добрий виступ українською мовою».
З'ясувалося, що Кличкові його текст видали лише за кілька хвилин до початку дійства, через що боксер помітно хвилювався. На запитання «УМ», для кого він збирається стати Смертю на виборах, Кличко сказав: «Для всіх ворогів України».
Як розповiв «УМ» Воло-димир Фiленко, текст віршів до цього дійства написав Олег Покальчук. Агітаційну ж суть вертепу виказувало те, що найбільше слів (на кшталт «Пора усім докласти до порядку») було відведено царям. Поруч із Філенком та Каськівим третім «монархом» мав бути міністр фінансів, лідер ПРП Віктор Пинзеник, але, як повідомив він «Україні молодій», не мав на це часу, лише прибіг подивитися на виставу збоку. Царі разом з Пастушком (його роль виконував депутат Львівської міськради Віталій Загайний) були головними моралістами на тлі решти негативних героїв. Натомість у цій постановці, як не дивно, не виявилося такого небесного персонажа, як Ангел. Водночас усі опитані «актори» на питання про присутність у вертепі образу Циганки-Тимошенко відповідали: «Ну-у-у, вона така популярна і яскрава жінка».
Що цікаво: після «пеерпівського» вертепу на місце події прийшло ще два самодіяльних колективи, і в їхніх постановках теж активно обігравалася тема «газової війни» та образ лідерки БЮТ. «Я вважаю такі вертепи політкоректними, бо традиція і оригінальність вертепів якраз і полягає в тому, що щоразу вибирається тема, яка болить людям сьогодні. Тому вони ще й суперактуальні», — коментує член «Пори», екс-заступник державного секретаря України Маркіян Лубківський. Сам він залишився без ролі. Хоча, запевняє, згодився б зіграти навіть Януковича.
«Та все тут політкоректно, — підтверджує Лубківський-батько. — Я зараз думаю про інший, страшний політичний вертеп, який триває в Україні. Бісівська сила під дуже різними личинами, часом — янгельськими, часом — волхвівськими, демонструє велике нахабство. А цей вертеп — мужня й елегантна спроба показати, що в Україні є справжня сила — це молода сила».