Свого часу політичну реформу перетворили на валюту. Таку собі «умовну одиницю», якою пропонували розплатитися за те, щоб хтось зміг зробити якийсь крок. І після «бойових» виборів мера Мукачева, і під час горезвісної президентської кампанії тодішню опозицію утискали з усіх боків, Ющенкові й компанії постійно радили: мовляв, якщо проголосувати за зміни до Конституції, знизиться цінність президентського крісла й опір не буде таким сильним.
Пропонувалося, що реформа забере у майбутнього Президента (за прогнозами — Ющенка) низку повноважень і передасть їх розподіленій між кланами Верховній Раді. Конституційні зміни хотіли запровадити одразу після виборів або, в крайньому випадку, з нового, 2005, року. Однак «помаранчеві» вірили, що Ющенко виграє вибори, і не бажали передати опонентам керівні віжки одразу після його перемоги.
Уже після першого дня народного повстання стало ясно, що реформу знову виставлять на амбразуру «синіх» у протистоянні з «помаранчевими». Як умову (тому й кажемо, що «умовна одиниця») компромісу.
Подібні пропозиції в посиленому режимі почали надсилати «ющенківцям» одразу після того, як «помаранчеві» не змогли зібрати депутатський кворум, аби прийняти якесь рішення з приводу фальсифікацій у другому турі виборів. Роздратована опозиція провела під куполом ВР неформальну інавгурацію Віктора Ющенка.
Із другої спроби парламент таки зібрався. І, на диво, був продуктивним: висловив недовіру ЦВК, результати виборів визнав сфальсифікованими, а невдовзі ще й висловив недовіру Прем'єр-міністру Вікторові Януковичу. Але радіти було зарано: невдовзі Верховна Рада проголосувала за скасування своїх же попередніх рішень. Революція зробила крок назад. А опозиції знову сказали: голосуйте за політичну реформу, і все буде добре. Цікаво, що один із політичних гравців був по обидва боки політреформи. Це Олександр Мороз, який підтримав Ющенка як кандидата в президенти, але при цьому послідовно проштовхував і свій варіант змін до Конституції.
Тоді ще не було рішення Верховного Суду. Відтак припускали, що скасовувати-призначати нові вибори буде Верховна Рада. «Помаранчевим» треба було шукати спільну мову з опонентами. І фундаментом перемовин називали ту саму політичну реформу.
Почалися переговори за участю міжнародних посередників, і зміни до Конституції перекочували до цих «круглих столів». У політреформі вбачали шлях до виходу з кризи. Але рішення Верховного Суду виявилося несподіваним. Він сам зняв майже всі проблеми, призначивши повторні вибори на 26 грудня. «Помаранчеві» зрозуміли, що перемога — у кишені. Реформу можна було ігнорувати. Але, по-перше, Віктор Ющенко мав «реформенні» зобов'язання перед учасниками «круглих столів» і перед тим же Морозом, а по-друге, треба було прийняти закон, який унеможливив би в «третьому турі» нові фальсифікації.
У цей час юристи та політики працювали над уточненням конституційних змін. Ініціатори реформи погодилися піти на деякі поступки «помаранчевим». Відтак проект-4180 пропонувалося ввести в дію не після перемоги Ющенка, а з 1 січня 2006 року. Паралельно працювали над проектом конституційних змін 3207-1, який змінював повноваження місцевого самоврядування. Якби його вдруге прийняли на зимово-весняній сесії Верховної Ради у 2005 році, то вся конституційна реформа набула б чинності з 1 вересня цього року. Але цього, як відомо, не сталося.
Опозиція довго вагалася, чи підтримувати «великий пакет» — проекти 4105 та 3207-1 плюс закон про унеможливлення фальсифікацій у «третьому турі». «Наші» цілком слушно вважали, що Ющенко переможе й без такого компромісу. «Помаранчеві» обдумували всі «за» і «проти» кілька днів. Зрештою, 8 грудня «великий пакет» внесли до парламенту. За нього проголосували 402 народні депутати, з них — 78 «нашоукраїнців» та 1 «бютівець». Зокрема, й сам Віктор Ющенко. Нині він критикує реформу, але при цьому зазначає, що вона стала виходом із кризи, в яку могла потрапити революційна Україна.
Просто в залі Голова Верховної Ради Володимир Литвин і Президент Леонід Кучма підписали і зміни до Конституції, і закон про особливості виборів Президента наприкінці грудня.
Так закінчилася революція. Проблем після прийняття змін до Конституції не поменшало.