«...Ми будуємо європейський дім, який гармонізує політику, гуманітарну, економічну, соціальну сфери. Це називається Європейський Союз. У нас є система оборонних, безпекових цінностей, яка називається Північноатлантичний альянс. Коли Україна говорить про систему копенгагенських критеріїв, було б дуже корисно в цьому колі обговорити і паралельні речі, які виникають: де місце України в системі інших цінностей? Як захистити свій європейський вибір аналогічними оборонними чи безпековими цінностями? Бо нема такого випадку, щоб країна пішла в Європейський Союз, а безпекову політику взяла десь із Місяця», — заявив український Президент Віктор Ющенко під час перших президентських слухань, торкаючись актуального та дискусійного в суспільстві питання членства України в НАТО.
Особливо ця тема набула гостроти перед парламентськими виборами, оскільки вона стала зручним інструментом для окремих політиків та політичних сил у змаганні за виборця через його «залякування» «агресивним» НАТО, у яке нас хоче завести українська влада. Натомість вони озвучують інші ідеї щодо альтернативних шляхів забезпечення безпеки України. Серед них, зокрема, можливість оголошення Україною постійного нейтралітету (неучасть у військових блоках), членство в Організації договору про колективну безпеку (Росія, Вірменія, Білорусь, Киргизстан, Таджикистан та Казахстан) або ж наша участь у реалізації Спільної зовнішньої політики та політики безпеки ЄС. Однак обрання цих шляхів одними країнами ще не означає, що вони можуть бути прийнятними в українській ситуації.
Як приклад успішності постійного державного нейтралітету доволі часто наводять Австрію та Швейцарію. Але треба зауважити, що перед тим, як австрійський парламент у 1955 році конституційно закріпив державний нейтралітет, відбувалися складні переговори між державами-переможницями у Другій світовій війні. В результаті перемовин між СРСР, США, Великою Британією та Францією — з одного боку, та Австрією — з іншого, був укладений Державний договір про відновлення незалежної та демократичної Австрії, в якому країни-підписанти взяли на себе зобов'язання поважати незалежність та територіальну цілісність Австрії. Нейтралітет Швейцарії також є договірним — на основі багатосторонньої міжнародної угоди, якою є декларація Віденського конгресу 1815 року.
У міжнародних відносинах надання гарантій забезпечення безпеки країні, яка оголошує про нейтралітет, тобто відмовляється від участі у військових блоках, є необхідною умовою. Нагадаємо, коли Україна позбулась ядерної зброї, гарантами її безпеки, підписавши відповідний меморандум, разом із Великою Британією, Францією, Китаєм та США виступила і Росія. Але чи були ці зобов'язання виконані однією зі сторін меморандуму у 2003 році, коли спалахнула напруга у зв'язку з ситуацію навколо української коси Тузла? У цьому контекстi складно говорити, що договір про колективну безпеку, який пропонують нам як один, із альтернативних варіантів навзамін вступу в НАТО, зможе забезпечити гарантії безпеки України. Враховуючи, зокрема, що процедура прийняття рішень в такій організації, на відміну від НАТО та Євросоюзу, є неконсенсусною і в такому блоці політично, економічно та військово домінує одна держава.
Натомість лише положення засадничого Вашингтонського договору щодо створення НАТО містять зобов'язання, згідно з якими, збройний напад на одну або на кілька держав-членів блоку «вважатиметься нападом на них усіх». Відповідно, існує домовленість, «що кожна з них (країн-учасниць. — Авт.), реалізуючи своє законне право на індивідуальну чи колективну самооборону, надасть допомогу тій Стороні або Сторонам, які зазнали нападу, і одразу здійснить, індивідуально чи спільно з іншими Сторонами, такі дії, які вважатимуться необхідними...» (стаття 5 засадничого договору НАТО). До того ж, Європейський Союз, у здійсненні спільної зовнішньої та безпекової політики наголошує, що її реалізація не відбуватиметься за рахунок зобов'язань країн-членів Альянсу цією статтею Вашингтонського договору.
Говорячи про систему європейських цінностей, до яких так «тягнеться» Україна, треба говорити про адекватну систему їхнього захисту. Адже приєднання кожної з країн-незасновниць Альянсу було зумовлено певними політичними потребами НАТО, основною з яких із самого його започаткування була потреба саме в захисті демократичних цінностей. Так у 50-ті роки існувала загроза авторитаризму у Греції. У свою чергу, Туреччині у ті часи загрожувало перетворення на теократичну ісламську державу. Членство в НАТО дозволило закріпити в ній світський устрій і утримувати її у фарватері європейських орієнтацій. Приєднання Німеччини до Альянсу великою мірою було спричинене намаганням демократичних країн Заходу унеможливити відновлення німецького реваншизму в цій державі. Натомість вступ Іспанії до НАТО був продиктований нелегким процесом звільнення від спадщини тоталітарного режиму Франко. Тому постає логічне питання: хто ж захистить, у разі потреби, демократичні цінності України?
Надія ПЕТРИЧЕНКО.