Наслідки позавчорашньої наради Президента з керівниками парламентських фракцій виявилися чудодійними. Учора Верховна Рада підтримала проект основного фінансового закону країни на 2006 рік у повторному першому читанні з висновками Бюджетного комітету ВР. «За» проголосувало 270 народних депутатів із 389, зареєстрованих у залі. Не голосували фракції БЮТ, СПУ, більшість депутатів «Єдиної України» та партії «Реформи і порядок».
Депутати зважили на те, що спікер Литвин перед голосуванням закликав визначитися, хто хоче бути відповідальним за зрив бюджетного процесу. І парламентарії врахували, що подальше загальмовування розгляду цього законопроекту означало б вибитися з графіку та, не виключено, існування України на початку 2006 року за розкладом бюджету-2005. Відтак Кабінету Міністрів доручено доопрацювати проект Закону «Про державний бюджет України на 2006 рік» з урахуванням парламентських висновків та подати його на розгляд Верховної Ради не пізніше 15 листопада.
Уряду ж учора довелося вислухати чимало неприємних слів. Скажімо, виконуюча обов'язки голови Бюджетного комітету Людмила Супрун зауважила, що поданий до Верховної Ради проект бюджету мав низьку якість і що його можна було ще раз повернути в Кабмін. Уряд звинувачували i в тому , що він нібито хотів би навмисне зірвати бюджетний процес, аби напередодні виборів здійснювати управління державними коштами в ручному режимі. За словами Литвина, у нього склалося чітке переконання, що уряд робить усе, щоб парламент не ухвалив бюджет і щоб уряд мав можливість перекласти всю провину за провал бюджетного процесу на ВР. Мовляв, якщо погоджуються з пропозицією уряду, — це компроміс, а якщо бюджетний комітет пропонує знайти прийнятне рішення, потрібно суспільству, це сприймається «на рівні багнетів».
Так чи інакше, «процес пішов». Утім поки що залишається незрозумілим, наскільки уряд буде спроможний виконати завдання, поставлене Президентом: переглянути «споживацьку» ідеологію бюджету і закласти нову філософію зростання, під якою мається на увазі державна підтримка та стимулювання інвестицій у галузях, які дають поштовх розширенню виробництва, створенню нових робочих місць та інноваційному оновленню. Хоча зовні виглядало так, що пані Супрун нібито йде назустріч побажанням Мінфіну і, відповідно, Президента. Виступаючи з парламентської трибуни, вона зaявила, що Бюджетний комітет погодився, аби дефіцит бюджету-2006 становив не більше 2 відсотків ВВП (раніше Комітет наполягав на цифрі 3 відсотки. — Авт.). Підтримано пропозицію уряду знизити нарахування на фонд зарплати на 2 відсотки. Водночас Бюджетний комітет ВР не погоджується з урядом у питанні скасування митних зборів, оскільки вони є джерелом утримання митних органів. Пані Супрун зазначила, що відмовитися від цієї норми цілком можливо, але не раніше того часу, коли стане реальним вступ України до СОТ. Людмила Супрун також розкритикувала положення проекту бюджету, яке передбачає викуп землі під приватизованими об'єктами (Кабмін оцінював ресурс від цього продажу у півтора мільярда гривень і передбачав направити ці кошти на інвестиційні проекти. — Авт.). В.о. голови комітету пояснила свою позицію тим, що, мовляв, якщо власник не зможе викупити землю, то її можуть продати іншому, а це призведе до конфлікту між власником підприємства і власником ділянки, на якій об'єкт розташовано.
На думку пані Супрун, Кабмін нічого не запропонував задля виведення зарплати з тіні. Водночас Бюджетному комітету вдалося виявити щедрість і збільшити у проекті бюджету фінансове забезпечення вугільної галузі на 1,5 мільярда гривень. До 2 мільярдів гривень збільшена сума коштів, яка піде на інвестиційні проекти.
Обуренню міністра фінансів Віктора Пинзеника не було меж. Виступаючи перед депутатами, глава Мінфіну заявив: «Хоча Бюджетний комітет відхилив нашу пропозицію про збільшення розміру дефіциту, все ж таки реально він пропонує його збільшити у вісім разів. «Наші депутати дають доручення на 73 мільярди гривень, — зазначив міністр, — а коштів є тільки 23 мільярди». Таким чином, пропозиції парламентського комітету передбачають значне зростання дефіциту бюджету — до 15 відсотків ВВП. «Уряд не може, не має права виносити на друге читання проект із таким дисбалансом і з серйозною загрозою фінансової дестабілізації країни», — каже головний фінансист.
Віктор Пинзеник також наголосив, що уряд наполягатиме на приватизації землі під проданими підприємствами і на зниженні податкового навантаження. За побажанням депутатів, Кабмін уже виділив свої пропозиції щодо зниження ставок оподаткування в окремий законопроект. Пан Пинзеник також зазначив, що вдалося зняти непрозорі схеми з обміну військової техніки на житло, а також бартерні схеми у нафтогазовій галузі.
А ТИМ ЧАСОМ...
Бюджетні голосування в сесійній залі ВР вже традиційно супроводжуються пікетами під стінами парламенту: різні політичні, промислові та соціальні групи лобіюють перерозподіл бюджетного пирога або, як мінімум, займаються піаром. Зокрема, вчора на площі під Верховною Радою мітингували дві сотні прибічників Юлії Тимошенко та близько трьохсот чорнобильців. БЮТівці підтримували законопроект, згідно з яким усі кошти, отримані від повторного продажу «Криворіжсталі», мають піти на повернення боргів вкладникам Ощадбанку СРСР. Також прихильники Юлії Тимошенко вимагають створити спеціальний фонд, який регулюватиме витрату коштів від повторного продажу «Криворіжсталі». У свою чергу пільговики Чорнобиля, які прийшли відстоювати свої права і соціальні гарантії, вважали акцію БЮТ політичною і спровокували невелику сутичку за краще місце перед входом до Верховної Ради.