Нарештi українці-некурці мають законне право вимагати вiд колеги не палити в кабiнетi, не нагромаджувати на робочому столi «ароматнi» недопалки, а від сусіда-«паровоза» в кав'ярні — пересісти за інший столик. Україна вирiшила взяти гарний приклад з країн-членiв Євросоюзу i заборонити палiння на робочому мiсцi, а також у всiх громадських мiсцях, починаючи з пiд'їзду будинку чи пiдземного переходу i закiнчуючи стадiоном, кафе чи рестораном. Вiдповiдний закон, за який проголосувало 288 із 398 народних депутатів, зареєстрованих у залі, був прийнятий на засiданнi Верховної Ради у четвер.
Якi ж змiни несе цей закон? По-перше, вiн значно полегшує життя так званих пасивних курцiв, якi матимуть право на свiже по-вiтря, а по-друге, захищає iнтереси нiкотинових рабiв. Отже, вiдтепер власники примiщення, уповноважені особи чи орендарі повиннi сушити мізки над тим, щоб відвести своїм працiвникам спеціальні місця для куріння й обладнати їх витяжною вентиляцією, щоб дим не концентрувався у кiмнатi. Власники кафе, ресторанiв, кiнотеатрiв та iнших громадських мiсць повинні чiтко дiлити територiю на двi частини — для осiб, якi палять, та для людей, якi б волiли не дихати тютюновим димом. При цьому закон дозволяє видiляти для першої групи не більше вiд половини всiєї площі закладу.
Вiдповiдно до закону, реклама тютюнових виробiв повинна мiстити об'єктивну iнформацiю про їхнi характеристики: у нiй не має бути позначень, якi б створювали у курця хибне враженння, нiбито цей вид цигарок менш шкiдливий, нiж iншi. Крiм того, реклама не повинна створювати неправильне уявлення про вплив тютюнових виробiв на здоров'я людини, зокрема включати характеристики «легкi» чи «ультралегкi». На думку авторiв закону, краще подавати споживачевi iнформацiю про вмiст нiкотину та смоли, а не заспокоювати його надзвичайною «легкiстю» продукту.
На кожнiй пачцi цигарок замi-сть теперiшнього «МОЗ попереджає: курiння шкодить здоров'ю» має бути засторога: «Курiння викликає серцево-судиннi захворювання та рак легенiв» (обов'язково для всiх виробникiв) та 6 додаткових медичних попереджень про шкоду, якої завдають нiкотин та смоли (їх iз великого списку виробники вибирають самi, тож цiлком ймовiрно, що на «Прилуках» буде iнший перелiк, нiж на «Примi»). А в упаковку тютюнових виробiв додаватиметься вкладка-анотацiя про те, як позбутися цiєї шкiдливої звички.
Наступна новина — для виробникiв, чиї цигарки продаються оптом чи вроздрiб на територiї України. За новим законом, показники вмісту нікотину та смоли в тютюнових виробах та димі не повинні перевищувати нікотину —1,2 міліграма, смоли — 12 міліграмів. Для тих, хто «перебирає» цi показники — одна дорога: виробництво на експорт...
За висновками експертів, законодавчо обмеживши вживання тютюнових виробів, можна майже на 20 вiдсоткiв зменшити захворюваність населення на рак легенів, серцево-судинні та інші хвороби, спричинені курінням. Крім того, сьогодні в усьому світі іде тенденція до обмеження тютюнопаління. Нагадаю, що з першого вересня в усiх iнституцiях Євросоюзу була введена заборона на палiння, яка поширюється не лише на чиновникiв та вiдвiдувачiв iнститутiв ЄС, а й на журналiстiв. Ось уже пiвмiсяця армiя запеклих курцiв, якi й пiвгодини не можуть просидiти без улюбленої нiкотинової палички, вдовольняється «походами» до спецiальних кiмнат, не заповнюючи зали засiдань шкiдливим димом. І нiчого, усi працюють...
Утiм серед українських полi-тикiв, як i серед пересiчних громадян, немає згоди в оцiнцi новонародженого закону. Скажiмо, народний депутат Тарас Чорновiл планує звернутись до Президента з проханням не пiдписувати документ у повному обсязi, оскiльки цей закон, на думку пана Чорновола, сприятиме збiльшенню контрабанди i шкодитиме... наповненню бюджету! Що ж, для когось здоров'я нацiї становить меншу цiнннiсть, нiж грошi... А от Микола Томенко привiтав депутатське рiшення i нагадав, що схожий законопроект уже вносився ним, Юлією Тимошенко, Раїсою Богатирьовою та іншими народними депутатами на розгляд Верховної Ради, коли він очолював парламентський Комітет з питань свободи слова та інформації. Але, на жаль, цей документ і досі не розглядали в парламенті через те, що у Верховній Раді є багато народних депутатів, причетних до рекламного бізнесу, i для яких прийняття цього законопроекту є економічно невигідним. «Упродовж багатьох років представники рекламного бізнесу заробляли гроші на здоров’ї українців, але тепер настав час подумати рекламістам і про суспільство», —вважає пан Томенко.