Патріарх УПЦ КП Філарет став першим предстоятелем української церкви, що спілкувався з вірними у віртуальному режимі.
І словом, і ділом довести позитивне ставлення церкви до інтернету допоміг Філарету веб-сайт «Обозреватель». Реальними свідками віртуальної розмови з паствою стали кілька журналістів провідних телеканалів і газет, що прибули в конференц-зал інтернет-видання.
«Бог відкрив людині інтернет. Саме Бог допустив, щоб його творіння дійшло до технічних звершень. Але більші можливості передбачають більшу відповідальність», — резюмував, сідаючи перед комп'ютером, патріарх.
Серед тематичної строкатості й хаотичності 85 запитань, що надійшли на адресу предстоятеля УПЦ КП, найбільше тих, що стосувалися міжконфесійної єдності трьох гілок православ'я зокрема. «В Україні обов'язково буде одна православна церква. Міжконфесійне протистояння на території України може припинити існування Російської православної церкви, а не Української православної церкви (Московського патріархату)», така квінтесенція відповіді. За словами патріарха Філарета, актуальність міжправославного діалогу виправдовується потребою визнання Константинополем Української православної церкви як канонічної. У міжправославному діалозі простежуються реальні кроки на шляху до поєднання. Чого варті слова Предстоятеля УПЦ КП про те, що «об'єднавчий процес в УАПЦ уже розпочався». Далеко важчим є діалог з УПЦ МП, про що свідчать неодностайність у ставленні до переїзду глави Української Греко-католицької церкви до Києва.
Більшість питань, на які відповів патріарх Філарет, стосувалися догматичних проблем віри, зокрема змішаних шлюбів, які, підкреслив він, дозволяє православна церква. Віртуальних співрозмовників хвилювало і питання спокою душі обезглавленого журналіста Георгія Гонгадзе. На що предстоятель УПЦ КП відповів: «Долю душі визначає Бог після її смерті. Церква молиться за спокій душі Г. Гонгадзе. А політичні протистояння — це справа правосуддя».
Низка запитань на кшталт «Чи вживали ви наркотики?» або «Чому хворіють тварини?» свідчили про те, що віртуальна конференція проходила справді в режимі «без табу». Але очевидцю віртуальної розмови неважко було помітити, що темперамент ортодоксального догматика у подібній ситуації вдало приховував розгубленість (якої, можливо, і не було) з приводу деякої некоректності його інтернет-співрозмовників.
Якщо спілкування в інтернет-режимі патріарх Філарет сприймає позитивно, то «віртуальна церква», за його словами, — це відступ від християнських принципів.
Христина ГЕРАСИМІВ.