Післязавтра вперше за ці п'ятнадцять років до могили Віктора Цоя не прийде людина, що за життя була для нього однією з найдорожчих. Півтора місяця тому дружина лідера «Кіно» та мама його сина Олександра, Маріанна Цой, померла від раку. Могили подружжя на Богословському кладовищі в Пітері зовсім поряд. А там, на небесах, знову з'єдналися їхні душі... Це вже — з розділу «Життя після смерті» чергової книги про Цоя, на яку, можливо, колись вкотре наважиться хтось із його шанувальників.
Цей розділ буде надзвичайно насиченим і вдячним: після 15 серпня 1990 року, коли Цой не впорався з керуванням свого автомобіля і загинув на 35-му кілометрі траси Слока—Талсі, сталося багато подій, пов'язаних з іменем музиканта. Виходили його записи, збірки поезій, перевидавалися на сучасніших носіях кінофільми, де знімався Цой. Один пам'ятник зведений на місці загибелі музиканта — гроші для нього збирали на благодійних концертах, а сам монумент виконаний з чорного металу та каменю. Ще один буде в Москві, біля МДУ: тут Цой — на «Яві», в чорних окулярах та шлемі, а зверху цей пам'ятник має форму хреста.
Свого колегу чи кумира не забувають музиканти — як ті, що тримали кругову оборону проти радянської ідеології пліч-о-пліч з Цоєм, так і ті, що взяли до рук гітари вже після його смерті. П'ять років тому проект «КІНОпроби» добряче струсонув спопсоване середовще пострадянської естради: пісні Віктора Цоя переспівали Земфіра, Ілля Лагутенко, «Бі-2, «Воплі Відоплясова», «Чичеріна»... А паломництва «кіноманів» до Арбатської стіни та могили на Богословському кладовищі не витримують ніякого порівняння зі штурмом кадилаків та квартир «звьозд» сучасності. До Цоя йдуть зважено і осмислено — випадкових, тимчасових, чужих людей тут немає точно. Так буде завжди, про це подбав сам Віктор. Він сказав усе, що хотів, і водночас залишився загадкою. Свої двадцять вісім років Цой наповнив по вінця — встиг справді багато, заповнивши собою прогалину, яка ледь не поглинула ціле покоління. Комусь вистачило набату Віктора Цоя з фільму «АССА». А хтось до болі у скронях вчитувався в його: «Мне есть, чем платить, но я не хочу победы любой ценой. Я никому не хочу ставить ногу на грудь. Я хотел бы остаться с тобой, просто остаться с тобой. Но высокая в небе звезда зовет меня в путь». І 15 серпня 1990-го готовий був лікті кусати через те, що ніхто й ніколи не зможе сказати Цою: «Доброе утро, последний герой», — ковтаючи сльози через те, що сам Віктор так несправедливо рано довів свою ж формулу: «Смерть стоит того, чтобы жить, а любовь стоит того, чтобы ждать...».
Мало хто знає, що Віктор Цой прекрасно малював, а ще писав прозу. Талановиту, хоча й залишив після себе лише одне оповідання «Романс». Цей твір обсягом у п'ять сторінок торкається питань, над якими б'ється людство останні дві тисячі років. Хоча не поспішайте ті, для кого авторитет музиканта є беззаперечним, шукати у «Романсі» відповіді на ці питання. Їх там немає. Там — поштовх до того, щоб спробувати відповісти на них самому.
Остання збірка «Кіно» вийшла вже після загибелі Віктора Цоя. Марiанна та друзі випустили її під назвою «Чорний альбом».
Але і сьогодні, напередодні п'ятнадцятого дня світлої пам'яті Віктора Цоя, є сенс уважніше придивитися до піратських розкладок... А ще — у понеділок запалити запальничку і вийти з нею вночі на балкон. Поблизу обов'язково знайдеться той, хто зрозуміє цей жест. Не втомлююся згадувати: «Якщо кожен із нас запалить сірника — буде вогонь на півнеба».
ЦИТАТНИК
«Група «Кіно» була символом часу. Як Першотравень, чеські лунапарки, блакитні вогники. Мені складно перенести музику групи «Кіно» у своєму сприйнятті в день сьогоднішній. Так чи інакше виникають образи кількарічної давнини, і через це — тепло і сентименти».
Земфіра.
«Для нас Віктор Цой — фігура, що стоїть окремо від усіх наших музикантів. Це артист, якого можна вважати постмодерністом. Як Тарантіно в кіно, Бродський у літературі, Цой звертав на себе увагу людей усіх соціальних прошарків, віку, рівнів освіченості тощо. Кожен отримує своє задоволення від його творчості».
«Смислові галюцинації».
«Як на мене, група «Кіно» сьогодні звучить дуже актуально. Всі повинні розуміти, звідки ноги ростутть у багатьох груп, що з'явилися нещодавно».
В’ячеслав Петкун.
«Я з повагою завжди ставився до того, що робила група «Кіно», мені подобалася ця стриманість, така простота, мене це влаштовувало за моїми внутрішніми естетичними уявленнями. Мені завжди були близькими тексти Цоя, але мені досі не зрозуміло, як він примудрявся підбирати дуже точні вислови, дуже точні слова...»
В’ячеслав Бутусов.
«Його творчість, на мій погляд, визначила основний вектор еволюції сучасної рок-музики пострадянського простору».
Олег Скрипка.