Минуло півроку, як Україна має нову владу. Народжену буремним Майданом, сповиту нашими сподіваннями на краще. Як годиться, такий час керівництва державою ознаменовано статистичними цифрами окремих здобутків та недоліків, перед нами знову окреслили захопливі перспективи. Але варто зупинитися й трохи на іншому — побачити за деревами ліс. Тобто загальну картину влади.
«Знайди 10 відмінностей», або Чим наші сьогоднішні зверхники відрізняються від попередніх
Як бачиться авторці цих рядків, поки що основна відмінність полягає в іще досить сильному бажанні молодих чиновників та політиків самореалізуватися, довести свою спроможність, прославитися. Особливо це помітно в порівнянні з попередньою владою, яка наприкiнцi свого довгого правління вже втомилася від набридливого народу. Зрозумівши свою безсилість та бездарність на українському олімпі, вона оточила себе височенними мурами в усіх розуміннях і вирішувала суто свої шкурні проблеми. Незалежно від нас із вами. Такий собі український варіант незалежності.
Правда, це якщо порівнювати початок з кінцем. Адже починаючи своє правління, кучмівська влада була так само амбітною, впевненою в своїй правоті і в силах. І вони починали за здравіє...
Що ж до глобальних відмінностей, то, безумовно, сьогодні вже значно вільніші засоби масової інформації, б’є фонтаном свобода слова, совісті й демонстрацій. Отримали право голосу громадські зібрання. Відчутно збільшене соціальне забезпечення. Непоодинокі звільнення нерадивих та корумпованих чиновників. Керівники держави ще достатньо активно спілкуються з низами, ще не бояться помилятися, ризикувати, новаторствувати.
То чому ж у суспільстві зростає негатив по відношенню до верхів, невіра й байдужість? Чому ці в цілому позитивні відмінності не спрацьовують?
Спробую дати свою відповідь. Бо згадані відмінності більше кількісні, а не якісні. А тому, як наслідок, відносні. ЗМІНИ НЕ Є НЕЗВОРОТНИМИ. В таких умовах ймовірність сповзання сьогоднішньої влади до засад управління попередньої майже стовідсоткова.
Якою має бути якість змін?
Навіть поверховий загальний аналіз діяльності високопосадовців приводить до висновку, що влада не страждає комплексністю підходу до розв'язання загальнодержавних проблем, не обтяжена системністю. Спостерігаючи за її діями, виразно бачиш ілюстрацію до поняття зі шкільного курсу фізики «Броунівський рух». Не дивно, що в таких умовах окремо взяті законодавчі постанови та підзаконні розпорядження часто суперечать один одному. І це — попри оголошені наміри виробити з різних питань «дорожні карти».
Сьогоднішня провладна команда тільки номінально називається командою. У ній відчутно конкурують — не на користь загальній справі — кілька груп впливу. До того ж учасники виконавчої влади дуже часто чинять не як менеджери, а як політики. Сьогоднішній уряд, рекрутований із депутатів, нагадує продовження парламенту. На яку перебудову системи державної влади можна сподіватися, коли урядовці в кращих парламентських традиціях займаються, по-перше, піаром, а по-друге, вибивають з-під опозиціонерів нахапані тими економічні джерела їх політичної могутності? Відновлення законності й справедливості — річ, безумовно, необхідна. Але основною в роботі уряду повинна бути СИСТЕМНІСТЬ і турбота про постійне, неухильне, відчутне зростання добробуту ВСЬОГО народу. Якби я була Президентом України, то всерйоз подумала б про відокремлення урядових структур від політики...
Окремі міністри у своїх галузях малюють чудові перспективи, але навіть нефахівцеві видно, що буде дуже важко знайти кошти для реалізації райдужних обіцянок чи то в освіті, чи в медицині. Щодо останньої галузі, то бачимо навіть спробу повернення в старі командно-адміністративні часи. Інакше як оцінити наміри силоміць загнати випускників медуніверситетів у села? Загалом, це лише одна ілюстрація до спроб уряду розв'язувати нагальні проблеми в «ручному» режимі — тому самому, за використання якого нинішня влада критикувала колишню. Так само «примусово» зараз у нас намагаються розібратися і з цінами...
Нова влада прагне дати товстіший бутерброд найбіднішим верствам населення. Але за рахунок кого? Зауважмо, зростання ВВП суттєво сповільнилося. Бажання ж додати діям уряду соціальної привабливості вельми нагадує «потьомкінську дєрєвню».
Наголошу: збільшувати соціальні виплати, безумовно, необхідно. Але не по-дикунськи, віднявши й поділивши, а — примноживши й додавши. А то виходить, як завжди — відняли у школярів і розділили між новонародженими й студентами. І так далі в цьому ж дусі. А якщо б «по розуму», то можна було б поставити збільшення соціальних виплат у тісну залежність від приросту національного продукту.
Честь і слава, звісно, Юлії Володимирівні, яка працює в поті чола. Надто ж зараз, у спеку, коли інші відпочивають. Але: знову уряд, образно кажучи, з ранку до вечора роздає людям рибу, а не знаряддя лову. Знову нас «присаджують» на голку залежності від «доброї» влади, яка складається з конкретних політичних сил. Чи не для того насамперед, щоб уже в березні 2006 року на ці сили в народу подіяв безумовний виборчий рефлекс? І чи не варто було б зійтися на тому, що продуктивність нашої спільної з владою праці повинна зростати не за рахунок збільшення інтенсивності, а за рахунок її розумнішої організації?
Вчені з цього приводу кажуть, що розум — поняття інтегральне. Тобто щоб керівництво країною стало ефективним, необхідна тісна взаємоузгоджена співпраця і наукової думки, і управлінської, і підприємницької, і думки народу. Скажімо, не доводилося б сьогодні робити інтервенції цукру з держрезерву, якби держава підтримувала не тільки існуючих підприємців, а ще й створювала б умови для масового народження нових підприємств, про постійне оздоровлення й оновлення ринку.
Такий комплексний, системний підхід у різних галузях — від цукру й бензину до сільських шкіл і містечкових театрів, безумовно, вплинув би й на якість самої системи влади. Вона змушена була б трансформуватися у нову по суті систему, що відповідала б потребам не тільки самої влади, а й усього народу. В такій системі влади будуть задіяні всі типи суспільних інтелектів. За влучним народним висловом, така влада стане «сповна розуму». Чи стане?
Лариса ВІТЕНКО.