«Ми купуємо нафту за рекордно дорогими цінами. Так на світовому ринку ця ціна вже перевищила 60 доларів за барель, а за перше півріччя цього року ціна на російську нафту збільшилася на понад 42%,і це 45 доларів за барель», — коментує «УМ» Олесь Пограничний, прес-секретар ВАТ «Концерн Галнафтогаз», яке володіє мережею заправок «ОККО», популярних у Західній Україні. Відповідно, на цих заправках від учора А-95 коштує 3,65 грн./літр, який ще у понеділок продавався на 5 копійок дешевше. А місяць тому, як нагадує пан Пограничний, ціни на цю марку бензину на «ОККО» становили 3,20 грн./літр.
Однак експерти не вбачають у цьому скачку цін якоїсь сенсації. Так, постійне подорожчання палива уже стало буденним явищем, яке називають «закономірною тенденцією». Відповідно причини зростання цін при кожному їх коливанні вгору називають однакові. З 1 серпня знову подолала свій рекорд ціна нафти на Нью-Йоркській товарно-сировинній біржі — 62,30 дол. за барель. Так ринок, як передає РІА «Новости», відреагував на смерть короля Саудівської Аравії Фахд бен Абдель-Азіза.
Що стосується цін в Україні, то тут в основному все залежить від головного нашого постачальника — Росії. Експерт Інституту реформ Ігор Папуша у коментарі «УМ» називає серед причин постійного подорожчання бензину зростання експортної ціни на паливо та нафту. Окрім того, одну з ключових ролей, на його думку, відіграє зупинка на ремонт двох із шести українських нафтопереробних заводів — Одеського та Херсонського. Відповідно, це породжує дефіцит нафти. Хоча, як нагадує пан Папуша, нафтова компанія «Лукойл» робила заяву, «що закриття Одеського НПЗ не зменшить кількість нафти».
При цьому доктор економічних наук, завідувач відділу Інституту світової економіки і міжнародних відносин НАН України Олексій Плотніков не надто пов'язує проблеми на бензиновому ринку з ремонтом заводів. Натомість корінь усіх бід він вбачає у невизначеній політиці України щодо Росії. «Причини зростання цін на нафтопродукти, які надходять iз Росії, мають політичне забарвлення. Чим більше з боку вищого керівництва України звучатиме заяв на зразок, що нам не потрібна Росія, а нам потрібен ЄС, тим гірші у нас будуть стосунки з російським бізнесом. А російський бізнес — це віддзеркалення ставлення того ж самого Кремля до України», — коментує для «УМ» Плотніков. Тому він не бачить конкретних механізмів, за допомогою яких зараз можна вийти з цієї кризи, називаючи тенденцію щодо зростання цін на бензин загрозливою, бо від того дорожчатимуть й інші послуги. «Якщо стосунки будуть такі ж невизначені, як зараз, то ціни на пальне в Україні будуть такі ж самі, як світові», — каже експерт. Адже, за його словами, український нафтовий ринок залежить не стільки від світових цін і цін у Росії, як від політичної волі української влади. «Якби була політична воля, то нам би довелося платити росіянам менше. Адже вони постачають нафту для нас не за світовими, а за соціальними цінами», — додає Плотніков. Водночас Ігор Папуша прогнозує невелике зростання цін і на початку осені, коли з відпусток повернуться споживачі бензину, які зараз відпочивають на морях і свої авто залишили в гаражах та автопарках. Відповідно, знову попит перевищуватиме пропозицію.