Чи виправдана стрижка під одну гребінку?
У людському суспільстві існує безліч вічних істин, ігнорувати які не можна. Одна з них починається дуже прозаїчно: «Виходячи з місцевих умов...» Отже, виходячи з тих географічних, історичних та демографічних умов, які складалися упродовж століть і до яких українці призвичаїлися та приросли корінням, і слід проводити реформу. Потрібно дуже обережно ставитися до процесу «різання по живому» в перекроюванні чи знищенні районів. Чи доречно в наших реаліях організовувати повальну зрівняйлівку в «переоформленні» адміністративних одиниць? Тут потрібно розбиратися, як саме можливо покращити умови господарювання, аби унормовані міста, райони і громади формували й збiльшували свої бюджети. Як пробити забюрократизовано-захабарнизовану систему на місцях, що залишилась у спадок від попередніх влад.
А загалом, зміни потрібні. Тільки політичний сліпець, байдужа до соціальних перетворень людина, зажировані чиновники та файно прилаштовані міські службовці, яких турбує лише тепле місце під сонцем України; тільки люди, які не відають гірких проблем спустошено-змертвілого периферійного села, проблем безробіття, економіки взагалі, — отже, тільки ці категорії громадян можуть виступати проти реформування нашого життя, загнаного у глухий кут. Інша річ — яка саме реформа?
Часто навіть журналісти на центральних каналах не мають елементарного поняття про те, що означає адмінреформа та з чим її їдять, і тому лікнепи-семінари для ЗМІ з цього приводу уряд мав би проводити чи не в першу чергу. Що вже казати про «простих смертних» на місцях. Щоб реформа «пішла», високопосадовці та науковці мали б із високих трибун, газет, телеканалів, якщо хочете — рекламних плакатів популярно і доступно донести до всіх верств пояснення про її зміст, призначення та позитивні наслідки. Про те, що держава вперше в історії України надає право органам місцевої влади, власне народу (містам, районам, селищам, селам) не тільки формувати бюджети, а й залишати у своєму розпорядженні левову частку коштів. Що на ці кошти, зароблені на місцях, вищі сили не зазіхатимуть, як це практикувалося досі. Що відтепер села й міста, маючи пристойні прибутки, будуть стрімко розвиватися тощо. Чи не так?
Загалом, це той історичний випадок, коли реформу слід починати з азів. З низів, а не навпаки — з гори, до чого вдався уряд. Варто розтривожити як слід сільські «мурашники», щоб уже вони згодом ініціювали зміни, почали «турбувати» вище «стоячі» й «сидячі» інституції. Якщо ж буде інакше, якщо міська еліта почуватиметься на зібраннях-сходках-з'їздах iз питань реформи розпорядником, а не гостем, — буде так, як минулої суботи в Макарові. Пан Безсмертний уже пересвідчився, як може «прокатати на вороних» глибинка Київщини. Але залишений Президентом «працювати над помилками».
Микола ГАБРІЙЧУК,
член Спілки журналістів України.
Вся влада — радам,
або Кілька слів про засади адміністративно-територіальної реформи в Україні
Якщо оцінити позитиви й негативи адміністративно-територіальної реформи, то стає зрозуміло, що переваг у ній більше. Насамперед це стосується децентралізації влади: делегування повноважень від обл- та райадміністрацій до рад усіх рівнів. Активний спротив на місцях, до речі, якраз пов'язаний із тим, що ці адміністрації, а з ними і чиновницький апарат, будуть скорочені. Таким чином, реформа, хай навіть не територіальна, а адміністративна її частина, дійсно відстоює інтереси громадськості й надає якнайширші повноваження місцевому самоврядуванню.
За реформою, виконавчим органом на місцях стають виконкоми, сформовані при радах. Депутати матимуть широке коло повноважень, виконавчі структури формуватимуться з їх числа. Рішення прийматимуться сесійно, а не одноосібно, як це робиться за адміністрацій. ОДА збережуться лише як координуючі структури над регіональними та місцевими представництвами. А от громада одержить можливість вирішувати широчезний спектр питань: починаючи з дошкільної освіти та первинної медичної допомоги і до планування використання землі й побутово-комунального забезпечення.
У результаті проведення реформи планується скоротити кількість районів із 490 до 280. Чи є це проблемою? Певною мірою так.
За районними радами планується закріпити: медичні послуги, професійно-технічну та середню медичну освіту, організацію місцевої міліції, кадастр, організацію торгівлі, утримання доріг районного значення, транспортне обслуговування населення, дозвілля й культуру.
А тепер візьмемо нинішню систему організації охорони здоров'я, судоустрою, освіти, науки або культури. Склалося так, що всі ці речі прикріплені до районів. З цього випливає одне: якщо на території, до якої, скажімо, входять частини Святошинського, Бородянського, Вишгородського районів та міста Ірпiнь буде створено Ірпінський район, то, відповідно, у Вишгороді, Макарові, Боярці необхідно скорочувати лікарні, наділені статусом районних. Єдиним виходом iз цієї ситуації є внесення до законодавства про охорону здоров'я таких змін, які б дали медицині свій власний устрій, не залежний від реформ і не «прив'язаний» до територій. Аналогічна ситуація складається у сфері організації судочинства. За Законом «Про судоустрій в Україні», загальні суди теж прив'язані до районів. А чи зможе один, скажімо, Ірпінський суд розглянути усю кількість справ, якщо район буде розширено? Звісно, ні. А що робити з Бородянським, Вишгородським, Києво-Святошинським судами?
Реформа потрібна. Тут немає сумнівів. Інше питання: як її потрібно проводити, що ще треба вирішити, а насамперед — коли? Для цього до реформи потрібно пристосувати усю законодавчу базу. Треба обгрунтувати необхідність її проведення, вигоди, які вона принесе. Причому так, щоб адмінтерреформа була зрозуміла в кожному українському селі.
І тоді, можливо, не треба буде Романові Безсмертному розкидатися заявами про відставку, а здійснити реформу і з цим увійти до підручників новітньої історії України.
Сергій САХАЦЬКИЙ,
прес-секретар Конгресу українських націоналістів.
(Передруковується із сайту www.maidan.org.ua зі скороченнями)