«Я прийняв рішення — ніякого ДАІ більше в Україні не буде. За одну добу прошу підготувати проект указу», — ці слова Президента Віктора Ющенка на засіданні колегії МВС позавчора, одразу після звіту керівника Департаменту ДАІ Сергія Коломійця, багато хто зрозумів як докорінну ліквідацію структури без логічної заміни її на більш ефективний підрозділ, що слідкуватиме за порядком на дорогах. Багато хто побачив у цих словах лише зайву емоційність, нерозуміння проблеми керівником держави тощо.
Та жити лише здогадками i припущеннями — справа невдячна, тим більше що відповідний указ Президент мав підписати вчора в обід. I лише від тексту цього документа можна відштовхуватися i казати напевне, які зміни чекають на цей «автоклуб хабарників», члени якого неодноразово ставали героями анекдотів з обов'язковим народним улюбленцем — сержантом Петренком. Адже зрозуміло, що глава держави має намір ліквідувати не саму ДАІ, а розсадник хабарництва i корупції, що сформувався під її дахом.
Дорожня служба чи поліція?
Про ліквідацію Департаменту ДАІ при МВС і створенння на його основі Державної патрульної служби ще в лютому заявляв міністр внутрішніх справ Юрій Луценко. Тоді планували об'єднати ДАІ i МВС. Час минув, а віз i нині там. Хіба що столичні «даішники» десь iз місяць тому повідомляли про успіхи експерименту зі змішаними патрулями. Тож коли Президент питав у генерал-майора Коломійця, чому нічого не зроблено за півроку, він мав рацію. Хоча спитати, мабуть, було слід у керівника МВС, який i оголошував початок реформи.
Та вже після колегії міністр Луценко заявив, що такого радикального рішення Президента про ліквідацію ДАІ він не чекав, хоча воно не було для нього «особливою несподіванкою». Тому міністр взяв «під козирьок» i обіцяє вже протягом тижня сформулювати «радикальні пропозиції» щодо ліквідації ДАІ (рудимента автомобільної служби в нинішньому вигляді) і створити нову службу європейського зразка.
У МВС вважають недоцільним повністю відмовитися від постів на трасах, але пріоритет надаватиметься режиму патрулювання. Назва цієї міліцейської структури ще не відома, але не виключено, що це буде дорожня міліція. Як у Європі або в Грузії, де свого часу президент Міхаїл Саакашвілі теж доволі радикально реформував ДАІ, створивши на її місці патрульну поліцію. При цьому всіх попередніх інспекторів звільнили, а на їх місце взяли нових людей.
Чи буде використано «грузинський досвід» на українському грунті, де зараз у структурах ДАІ працює близько 22 тисяч співробітників, сказати важко. Швидше за все, багатьох переведуть до інших служб, а основна частина продовжить службу в реструктуризованій Державтоінспекції. Міністр Луценко передбачає, що керівником нової служби залишиться Сергій Коломієць, якого він вважає високопрофесійним фахівцем із гарними людськими якостями.
Як ДАІ тікало від «УМ»
Мав рацію міністр внутрішніх справ Юрій Луценко і коли припустив, що останній тиждень до реформування інспектори працюватимуть у режимі шоку. Це особливо спостерігалося вчора на вулицях Києва, де «УМ» цікавилася думкою стосовно докоріннних змін у системі Державтоінспекції як у самих винуватців президентського гніву, так i в пересічних водіїв.
Проспект Перемоги в районі Повітрофлотського мосту поблизу Мінтрансу. На перехресті помічаємо авто ДАІ, в салоні якого спокійно відпочивають двоє у званні капітанів. Просять не фотографувати (за це може перепасти на горіхи від начальства), а щось коментувати згодні лише на умовах анонімності.
«Чекаємо указу Президента... Як з'явиться цей папір, будемо виконувати, — без ентузіазму, але ледь не рапортуючи каже один з інспекторів. — А поки папірця немає, працюємо, як i працювали: регулюємо рух, зупиняємо порушників, складаємо протоколи i направляємо до суду... Бензин? Отримуємо 10 літрів на зміну. Не завжди вистачає...»
«А ще ми боремося з корупцією, — додає інший капітан ДАІ, — хабарів не беремо! Так i напишіть».
Коли розмова зайшла в глухий кут, інспектори запропонували звернутися до їхнього керівника у званні майора, службове авто якого помічаємо за 100 метрів праворуч. Та коли прямуємо в його бік, наші співрозмовники передають щось по рації, i майор, завівши свого «залізного коня», елегантно та швидко об'їхав кореспондентів «УМ» i злився з масою авто на проспекті. Треба було бачити i чути нашого фотокора, який лише здивовано вигукнув: « Це ж треба! Ніколи ще від мене ДАІ не тікало!» Тим часом до попереднього авто ДАІ під'їхало ще одне, й інспектори, швиденько перемовившись, змінили місце дислокації, поїхавши слідом за керівником.
ДАІ дістало, та без нього ніяк...
Водії виявилися більш розкутими у спілкуванні. Хтось помітив, що вчора інспекторів на вулицях стало менше, хтось навпаки. Та практично всі переконані, що ліквідувати ДАІ на одних емоціях не слід. Потрібна реформа. «УМ» вислухала широкий спектр думок від питань «Як бути у разі ДТП?» до пропозицій підвищити штрафи за порушення Правил дорожнього руху, але за умови повної доведеності вини порушника. А для цього слід забезпечити інспекторів більш сучасними технічними засобами. Та ж сама «фара» ( радар на водійському слензі) фіксує швидкість невідомо якого авто. Тоді як у Європі в радар вмонтовано фотокамеру, що фіксує не лише перевищення швидкості, а й самого порушника в цей момент. Не відкрутишся.
Як підсумок спілкування з пересічними київськими водіями можна навести думку одного таксиста: «Ці хлопці( інспектори ДАІ. — Авт.)неабияк дістали, але й без них ніяк не можна». Він же навів приклад свого нещодавнього перебування в Німеччині: за кілька днів у цій країні він бачив авто дорожньої поліції лише раз на автобані, коли воно обминало інших. Ніяких кущів, ніяких засідок. Тоді як в Україні цей таксист знає простих сержантів, які на одних хабарях «відгрохали» такі садиби, на які таксуванням за все життя не заробиш.
Хаосу на дорогах не буде
Учора у Департаменті ДАІ чекали на президентський указ, щоб зрозуміти, як висловилося одне з наших джерел, чого від них хочуть. Неможливо було зв'язатися i з генералом Коломійцем, критику Президента він, мабуть, прийняв близько до серця.
Роз'яснити, якою є концепція реорганізації, не могли i в прес-службі Департаменту ДАІ. Лише коли на руках буде указ, можна говорити i про назву майбутньої структури, i про термін її створення, зазначив «УМ» керівник прес-служби Геннадій Гребньов .
А ось заступник глави Департаменту МВС зі зв'язків зі ЗМІ Олег Венжик повідомив пресі, що автоінспекція не буде розпущена, а її співробітники — скорочені доти, доки не з'явиться чіткого плану реформи цієї структури і створення відповідної нової. I не варто думати, що на українських дорогах буде хаос!