Одне діло бензинова криза, а інше — якість пального. Адже не секрет, що лише наявність пального на АЗС не може задовольнити споживача цілком. Для кожного важливо, чим саме він заправляє свого «залізного коня». Мало цього, питання якості нафтопродуктів розглядається державою в контексті національної безпеки.
За словами голови Держспоживстандарту Миколи Негрича, останнім часом скарги споживачів на якість пального різко збільшилися. Зрозуміло, що не останню роль у цьому зіграв стан споживчого ринку нафтопродуктів. Відповідно територіальні органи відомства посилили контроль за встановленими вимогами при виробництві, зберіганні та реалізації нафтопродуктів. Перевірки відбуваються згідно з планом. Як зазначив «УМ» начальник сектору контролю АЗС міста Києва Богдан Руденко, за місяць у столиці перевіряють близько 20 «бензоколонок». На одному з таких рейдів побував учора i журналіст «України молодої».
Усе відбувалося майже як у відомій рекламі однієї російської нафтової компанії про агентів з якості. Тільки на відміну від ролика повні дані про якість можна отримати лише після лабораторних досліджень. Пан Руденко розповів, що нещодавно дві столичні АЗС такий аналіз не пройшли. В одному випадку бензин А-95 реалізовувався із заниженим октановим числом, в іншому — масова частка бензолу була завищена. Як наслідок — економічні санкції у розмірі 50 відсотків від приходу. Тобто якщо приход 95-го складав дві тисячі літрів по ціні 3,20 грн. за літр, то власнику доведеться сплатити більше 3 тисяч гривень.
Але на АЗС в центрі Києва по вулиці Антоновича все нібито було в нормі, хоча її працівники ледь не збожеволіли від такого напливу преси у супроводі контролерів Держспоживстандарту. Перевірка дози по літражу зразковим мірилом виявила, що все тут у межах норми, щодо якості відповідь буде пізніше. А з правильністю оформлення документації виникли деякі питання. Директор АЗС Юрій Афанасьєв, спілкуючись з «УМ», каже, що саме за цими трьома позиціями їх завжди i перевіряють найприскіпливіше. Регулярність появи контролерів — два-три рази на місяць, плюс податкова міліція, i УБЕЗ, i пожежники. Бензинова криза? Так, вплинула, були фінансові втрати, але не суттєві.
На іншій АЗС, по Саперно-Слобідській, розповіли, що після шаленого ажіотажу, коли в достатку було лише дизпалива, а 95-й давали в обмеженій кількості, попит лише вирівнюється. Водії, звісно, заспокоїлися, але обіг реалізованого пального ще не той. Швидше за все, клієнт змінив заправку, адже під час кризи водії сколесили у пошуках пального ледь не все місто. Самі ж водії, з якими вдалося поспілкуватися, на запитання про якість або знизують плечима, або жартують: «Якість не знаємо, бо бензин не п'ємо».
Довідка «УМ»:
З початку року територіальні підрозділи Держспоживстандарту перевірили понад сім мільйонів літрів нафтопродуктів, забраковано та знято з реєстрації більше восьмисот тисяч літрів ( 11,2%). Найбільш питома вага забракованих та знятих із реєстрації нафтопродуктів у мережі АЗС Хмельницької (86% від перевіреної кількості), Вінницької (74,5%), Рівненської (48%), Кіровоградської (45%) областей. Кожен другий літр бензину продавався без документів, що підтверджують належну якість та безпеку.