На сьогоднішньому засіданні сесії Київрада планує розглянути питання про герб столиці. Мабуть, багато хто здивується, адже Київ уже має герб у вигляді Архангела Михаїла. Одначе мало хто знає, що в місті от уже 10 років існує два варіанти герба.
Історія становлення головного символа Києва досить заплутана і давня. У 1992 — 1993 роках, ще за часів мера Леоніда Косаківського, Київрада розглядала питання символіки столиці. Було багато пропозицій: Оранта, куша, Архангел Михаїл, навіть лист каштана, за старими радянськими мотивами. Перемогла християнська традиція — зображення Архангела Михаїла, адже цей святий iз 30-х років ХІІ століття був на печатках великих київських князів, і Ольговичів, i Мономашичів. А це, у свою чергу, свідчить про те, що Архангела Михаїла вважали вже в той час не тільки патроном якогось одного князівського роду, а й покровителем князів київських, а значить — і самого Києва.
У 1995 році на сесії Київради депутати розглянули питання про герб та прапор міста. До порядку денного було внесено два проекти герба з Михаїлом — групи авторів на чолі з Георгієм Куровським та проект Юрія Соломінського. Варіант Куровського не має нічого спільного з українською культурою та державністю. Адже він базується на романівському (російському) гербі iз зображенням римського легіонера-головнокомандувача, провідника імперських ідей. Ідеологічною основою проекту Соломінського є герб Києва часів визвольних війн Богдана Хмельницького, а також стародавні мистецькі київські зразки, де Архангел Михаїл уособлює світлі сили в боротьбі проти темних сил. Як розповів депутат Київради 22-го скликання Петро Світличний, переважна більшість депутатів була дуже негативно налаштована щодо проекту Куровського, і зрештою обранці київської громади проголосували за проект герба художника Юрія Соломінського. Отже, відтоді у Києві існує один законний герб. Натомість проект Куровського посилено впроваджувала місцева влада за часів головування в Києві Леоніда Косаківського.
Доопрацьований герб художника Юрія Соломінського вже розглянула і схвалила цими днями Комісія з гуманітарних питань Київради. Автор принципово відмовився від використання ідеології гербів Києва часів Російської імперії, які принижували і змінювали суть нашого символу, додавали йому роль войовничо-агресивного виконавця, провідника імперських ідей. Для створення герба Києва художник використав не тільки закарбований у багатьох творах мистецтва іконографічний образ Архангела Михаїла, а й відповідне ідеологічне трактування образу як захисника столиці сучасної України. Вогнистий меч Архангела Михаїла не для знищення, це життєдайний меч-промінь просвітителя і захисника. Одяг Архангела — національний, традиційний, змодельований з печаток київських князів Х—ХIV ст., а також герба Києва ХVII ст. (у варіанті Куровського Архистратиг убраний у римську туніку). Обличчя Архангела Михаїла змодельоване з широко відомої стародавньої київської ікони — «Ангел-золоте волосся» VIII—ХI ст.
Поки політики вирішуватимуть, як раз і назавжди покінчити з геральдикою по-косаківськи, життя вибрало свій варіант: за 10 років легіонер Російської імперії залишився хіба що на табличках столичних будівель.