Учора в столиці Азербайджану — Баку — відбулася урочиста церемонія відкриття азербайджанської ділянки міжнародного нафтопроводу Баку — Тбілісі — Джейхан (БТД). На ній були присутні 30 високих закордонних делегацій, зокрема і президенти Азербайджану, Грузії, Казахстану та Туреччини.
Наповнення трубопроводу сирою нафтою розпочалося ще два тижні тому в азербайджанському терміналі Сангачал, що за 40 кілометрів на південь від Баку. Щоб заповнити весь нафтопровід, який має довжину 1770 кілометрів і пролягає територіями Азербайджану, Грузії і Туреччини, від узбережжя Каспія до турецького порту Джейхан на узбережжі Середземного моря, знадобиться 10 млн. барелів нафти та шість місяців. У Джейхані перший танкер буде завантажено каспійською нафтою лише в останньому кварталі цього року. Пропускна здатність нового нафтопроводу становить мільйон барелів сирої нафти за добу.
Введення в дію цього нафтопроводу має не лише колосальне економічне, а й політичне значення. Вперше азербайджанська нафта з велетенських родовищ на дні Каспійського моря буде потрапляти до Європи та США в обхід російських нафтопроводів. Більше того, не лише азербайджанська. Президент Казахстану Нурсултан Назарбаєв вчора прилетів до Баку з метою підписати договір про приєднання його країни до цього проекту. Таким чином, два найбільші, окрім Росії, виробники нафти на пострадянських просторах позбуваються залежності від Росії і розбивають її монополію на транспортування нафти.
Казахстан має намір транспортувати нафту, видобуту на родовищах у північно-східній частині Каспійського моря, танкерами зі свого стратегічного порту Актау до Баку, а звідти новим нафтопроводом — на Захід. Позавчора президент Назарбаєв перебував в Актау на церемонії спуску на воду першого казахського танкера «Астана». Другий нафтовий термінал для транспортування нафти до Баку на цей час будується за 76 кілометрів південніше Актау, в сонному казахському містечку Курик із населенням 4800 осіб. Він запрацює у 2007—2008 роках. На сьогодні Казахстан щороку видобуває 40—45 млн. тонн нафти, з яких лише 8 млн. тонн експортують через Каспій. До 2016 року ця країна планує експортувати в обхід Росії до 38 млн. тонн нафти.
Британська газета «Індепендент» у вчорашньому редакційному коментарі під промовистою назвою «Трубопровід, який має змінити світ», пише, що нафтопровід БТД покликаний врятувати Захід від нафтової залежності з Близького Сходу. І тому Захід зняв усі перешкоди, які з'являлися на шляху до реалізації цього проекту вартістю 4 млрд. доларів. Газета пише, що Захід і Сполучені Штати були настільки зацікавлені в цьому проекті, що не побоялися прокласти трубу через регіони, де відбуваються локальні війни. «Індепендент» вважає, що нафтопровід назавжди змінить геополітичну ситуацію на Кавказі і буде мати надзвичайно великий вплив на політичну ситуацію в усій Середній Азії. Газета пише, що хоча наразі пропускна здатність нафтопроводу становитиме лише мільйон барелів на добу, тобто один відсоток від світового добового видобутку нафти, але при цьому не варто забувати про загальний гігантський потенціал каспійських родовищ — 220 мільярдів барелів, чого вистачить для задоволення нафтових потреб Європи та Сполучених Штатів впродовж наступних 50 років. Тобто, БТД є лише початком чогось значно більшого. Європа та США окрилені, оскільки позбуваються залежності від монополії Саудівської Аравії та інших нафтопостачальників із Близького Сходу, позбуваються залежності та примх ОПЕК загалом. «Індепендент» вважає, що це найважливіший з усіх нафтопроводів, які будь-коли були збудовані у світі.
Бі-Бі-Сі зазначає, що Азербайджан із дуже бідної країни невдовзі перетвориться на багату, дуже багату, оскільки щороку буде отримувати від продажу нафти 7 млрд. доларів. Якщо не увесь Азербайджан, то принаймні його президент Ільхам Алієв та його оточення. І саме 44-річний Алієв має найбільше приводів бути задоволеним. Завдяки нафтопроводу БТД США та Європа забудуть про його диктаторські замашки, придушення демократії і громадянських свобод, про те, що Азербайджан у списку найавторитетнішої у стеженні за корупцією світової організації «Міжнародна прозорість» займає 140-ве з 146 місць. Алієв задоволений, бо набере такої політичної ваги, що Захід стане на його бік у багатолітньому азербайджансько-вірменському конфлікті, припускає Бi-Бi-Сi.
Найбільше в цій ситуації програла Росія, яка з часу розпаду СРСР наполегливо переконувала Захід, що маршрут Баку — Тбілісі — Джейхан є невигідним з економічної точки зору, та пропонувала свої транспортні ресурси для доставки каспійської нафти на світовий ринок.
Також дуже ревниво стежить за активністю Азербайджану сусідній Іран. Між Баку та Тегераном існують суперечки стосовно розподілу Каспію та його ресурсів. У зв'язку з цим Сполучені Штати впродовж найближчого десятиліття мають намір витратити 100 млн. доларів на програму Caspian Guard («Захист Каспію»), якою передбачається розміщення в регіоні Каспійського моря військових сил спеціального призначення iз завданням реагувати на надзвичайні ситуації та захист нафтових об'єктів.