Фільм «20 днів у Маріуполі» так стрімко пробігся фестивальною доріжкою, здолавши всі висоти включно з «оскарівською», що став єдиною і вичерпною візитівкою Мстислава Чернова.
Всі забули, що задовго до кіностарту вийшов його роман «Часи сновидінь» (К.: Саміт-Книга, 2021; фактично з’явився попередньої осені).
Одразу скажу: ця книжка — одна з найсуттєвіших подій літпроцесу 2020-х. І водночас — чи не найбільш знехтувана критикою.
Починалося все вибухово, як і все, що пов’язане з Черновим. У тогорічному рейтингу книжка посіла 7-ме місце, як на дебют — незаперечний успіх.
«Часи сновидінь» обійшли новинки Карпи, Гримич, Любки, Кононенко, Дереша, про які тоді активно писали. Про новинку Чернова упродовж року з’явилося хіба дві серйозні рецензії — Тетяни Трофименко та Юрія Володарського.
Володарський якраз почав з причин очевидного замовчування. Перша, на його думку, — російська мова оригіналу. Це швидко усунулося — за кілька місяців вийшов український варіант (припускаю, що це робота самого автора разом із зазначеними у вихідних даних редакторами).
Друга причина мовчазного блокування — змалювання війни з того боку. Військовий фотокореспондент Associated Press Мстислав Чернов добре розумівся на ситуації, бо неодноразово бував на Донеччині ще до початку війни.
Та в Україні так і не сформувалися увага та повага до роботи воєнкорів західних стандартів: висвітлювати події без власних коментарів.
А від шоку 24.02.2022 зникли й рештки намагань шукати аналітику, альтернативну пропаганді. Настав час подоляків і арестовичів, місця для чернових там не було.
Так, за кілька місяців ми (хотілося б вірити, що це «ми» не обмежується якимись тисячами) збагнули безперспективність зе-пропаганди «Єдиних новин». І хоч влада вже третій рік танцює на інформаційних граблях — здавалося б, настає час Чернова.
Але тут на заваді — третя пересторога Володарського: літературна складність роману. Справа навіть не в тому, що війна атрофує потяг до складних рефлексій і текстів — хоч уже через те важко підступитися до 450-сторінкового твору збільшеного формату.
Костянтин РОДИК
ОСНОВИ
Дав сили Батурин: тисячі українців вшанували ренесанс Незалежності у Гетьманській столиці
28.08.2018 (уривок)
Словами Гімну України у виконні Руслани Лижичко закінчувався концерт «Батурин. Ренесанс Незалежності» ближче до опівночі у День прапора.
«Ще не вмерла України ні слава, ні воля.// Ще нам, браття-українці, усміхнеться доля...» — було логічним завершенням наповненого українською музикою і любов’ю до своєї країни трохи не п’ятигодинного дійства у Гетьманській столиці. Звучали «Квітка-душа» у виконанні Тоні Матвієнко; всотана з материнським молоком чи не кожним пісня «Їхав-їхав козак містом…» в оригінальному аранжуванні гурту Kozak System; вражала двоголоссям вокалістів Івана Леньо і Каті Chilly лемківська тужна «А вже тому сім літ буде».
«І хай зараз так недоречно// Мене хвиля щастя накрила,// Та хтось розпрямляє плечі,// А я розправляю крила!..» — допомагали співати Олександру Положинському з гуртом «Тартак» чисельні слухачі у вишиванках і звичайному одязі, хтось — із прапорами на флагштоках чи просто у руках.
За підрахунками організаторів, перед Днем Незалежності у місті гетьманської слави побували понад 10 тисяч людей.
На святкуванні у Батурині у 2018 роцібули меценат Євген Сур і гетьманський нащадок Грегор Розумовський.
Фото Валентини САМЧЕНКО.
Сучасний Батурин iз населенням до 3 тисяч від 2008 року має статус міста. За останнє десятиліття відродилася Гетьманська столиця, яку за наказом Петра І — за зухвалість Івана Мазепи стати союзником шведського короля Карла ХІІ — 2 листопада 1708-го знищили вщент із жінками і дітьми включно (історики нараховують до 15 тисяч жертв тієї страшної трагедії).
Населений пункт у Бахмацькому районі Чернігівської області на річці Сейм нині став потужним центром історичної пам’яті і туризму.
Вражають візуально, і насамперед історією, три окремі великі екскурсійні локації, усього 35 об’єктів заповідника: Палац Розумовського ще з кількома будівлями поруч і парковою зоною; Цитадель і парк «Кочубеївка» з Будинком генерального суду.
За концентрацією історико-культурних пам’яток Батурин став в один ряд із Києвом і Черніговом, а вирізняє його винятково український дух.
Те, що майже все — відтворено, в контексті непростої історії міста лише підсилює переконання, що не нищила б століттями Україну Росія, давно б були ми повноцінно у цивілізованій Європі.
Валентина САМЧЕНКО