Цікаво, що найпопулярнішими в соцмережах не завжди є лідери партій. Така тенденція стала характерною лише для «Батьківщини» та «Європейської Солідарності».
Наприклад, YouTube-канал Юлії Тимошенко налічує понад 150 тис. підписників і є найуспішнішим серед колег по фракції. Цікаво, що деякі її відео мають в рази більші перегляди, ніж кількість підписників.
У такому випадку логічно припустити, що перегляди неорганічні, а накручені прямою або ж прихованою рекламою. Примітно, що один з останніх роликів Тимошенко з назвою «Хто позбавляє Україну майбутнього і як це зупинити?» активно поширювався телеграм-каналами.
Натомість у «ЄС» деякі депутати не просто наздоганяють, а й випереджають за популярністю самого лідера партії. Наприклад, YouTube-канал Олексія Гончаренка має на мільйон підписників більше, ніж сторінка Петра Порошенка.
На каналі Гончаренка публікуються огляди світових подій, засідань Ради та власні політичні коментарі нардепа з хайпово-спекулятивними заголовками. Водночас саме YouTube став єдиною платформою, яку політик веде російською.
Примітно, що під час трансляцій Гончаренка з сесійної зали ВРУ трансляції відбуваються українською, а політичні огляди нардеп веде російською мовою. Відео збирають тисячі, а подекуди й мільйони переглядів. Загалом Олексій Гончаренко перебуває в топовій десятці за охопленнями в кожній соцмережі.
Гончаренко не єдиний, хто, попри війну, для блогу послуговується російською. Третина нардепів має YouTube-канали, серед яких 15 — російськомовні, та більшість за останній рік не мали жодної публікації.
Але загальна кількість підписників лише п’яти активних російськомовних сторінок налічує понад три мільйони читачів. Для порівняння, це втричі більше за суму всіх наявних україномовних каналів нардепів. А їх Рух ЧЕСНО знайшов у 122 обранців.
Так, найбільше підписників серед нардепів у YouTube має скандальний мажоритарник-утікач з Харкова від «Слуги народу» Олександр Куницький. Його російськомовний канал зібрав понад 1,6 мільйона підписників і 664 мільйони переглядів. Серед роликів, приміром, є «викриття» роботи поліції.
Подібний контент Куницький публікує й у TikTok. Майже щодня на його сторінці з’являються відео з машини, де він вступає в конфлікти з поліціянтами. Ролики стабільно набирають тисячі, а подекуди й мільйони переглядів. Щоправда, коли саме були зняті ці відео — незрозуміло. За даними журналістів, ще в грудні 2024 року нардеп виїхав у відрядження до Ізраїлю, а згодом переїхав до США.
Серед російськомовних YouTube-блогерів також значиться нардеп від «слуг» Євген Брагар, Юрій Бойко («ПЗМЖ») та ще один мажоритарник-утікач Артем Дмитрук (колишній слуга, а наразі член депутатської групи «Відновлення України»).
Поміж лідерів за кількістю підписників на платформі перебуває також канал ще одного ексслуги, а наразі позафракційного депутата Гео Лероса. Щоправда, контент там не оновлювався понад рік. Серед старих публікацій переважно можна бачити ролики про проблеми з мобілізацією й узурпацією влади президентом Володимиром Зеленським.
YouTube та TikTok-сторінка Дмитра Разумкова.
Ситуація з іншими соцмережами краща — україномовні сторінки нараховують більшу кількість підписників, ніж російськомовні. Водночас окремі активні акаунти російською все ж лишаються. Серед них, наприклад, Facebook
Нестора Шуфрича, Instagram, Олександра Дубінського, TikTok Євгена Шевченка та X Максима Бужанського.
TikTok став платформою, де можна найшвидше досягти найбільших охоплень. Цим почали активно користуватися не лише українські, а й світові політики. Прослідкувати політичну рекламу там майже неможливо, а кількість переглядів на роликах може досягати десятки мільйонів.
TikTok-сторінки активно ведуть 48 нардепів. Формати в більшості з них схожі: виступи з парламенту, відповіді на політичні запитання підписників і часом — трохи особистого. Наприклад, нардеп від «Слуги народу» Роман Грищук у своєму TikTok може ділитися сімейними моментами, розповідати про улюблені книжки та давати поради з повсякденного життя.
Однак основна частина контенту депутатів у TikTok зосереджена на виступах із Верховної Ради. Це ще раз підтверджує, що закриті та малодоступні засідання парламенту сьогодні перейшли до соцмереж окремих політиків.
Недарма більшість обранців активізували свої соцмережі саме після початку пандемії COVID-19, коли відкритість ВРУ фактично поставили на паузу.
Ще один яскравий приклад — ексголова ВРУ, перший номер списку «Слуги народу», а наразі позафракційний лідер Міжфракційного депутатського об’єднання «Розумна політика» Дмитро Разумков.
На своїй сторінці він регулярно публікує уривки з виступів у Раді, деякі з них збирають понад 5 мільйонів переглядів. Подібний контент він поширює й на інших платформах, не менш активних за TikTok.
На додаток, Олексій Гончаренко в TikTok стабільно веде пряму трансляцію засідань з ВРУ.
Telegram

Telegram-сторінка Олександра Дубінського.
Telegram, згідно з дослідженням медіаспоживання в Україні, є найпопулярнішою соцмережею серед українців. Попри його російське походження, активну сторінку там має майже кожен четвертий обранець. Загальна кількість підписників таких каналів перевищує 840 тисяч.
Раніше Рух ЧЕСНО вже аналізував, як пов’язані між собою різні анонімні Telegram-канали, кого з політиків вони підтримують і хто проводить там рекламні кампанії.
Один із найпопулярніших Telegram-каналів належить позафракційному нардепу Олександру Дубінському, який нині перебуває в СІЗО за підозрою в державній зраді. Його російськомовна Telegram-сторінка має майже 150 тисяч підписників.
Арешт не заважає Олександру Дубінському залишатися активним і популярним у всіх соцмережах. Крім того, нардеп часто нагадує своїм підписникам, що потребує грошової допомоги для «боротьби із Зе-системою». І поки українці збирають кошти для армії, Сергій Д. відкрив банку «Свободу Дубінському» для підтримки «юридичної команди» нардепа.
Загалом його дописи орієнтовані на теми «бусифікації», авторитаризму влади, захисту російської церкви. Найчастіше такі наративи поширює й мажоритарник із Дніпра від «Слуги народу» Максим Бужанський, який має схожі пости на своєму каналі.
Інші популярні російськомовні Telegram-канали ведуть колишні представники більшості, а наразі депутати від групи «Відновлення України» — підсанкційний нардеп-утікач Артем Дмитрук і Євген Шевченко.
Крім уже відомих наративів, Дмитрук додає ідеї про свою приналежність до «громадян Київської Русі» та виступає за відсутність кордонів між трьома народами — Росією, Україною та Білоруссю. Один такий допис може мати охоплення в понад 60 тисяч.
Натомість останній допис Євгена Шевченка датується листопадом 2024 р., де він пише: «Саша Дубинский! Готовься меня встречать. Придётся теперь вместе посидеть в сизо. Политика она такая». Нагадаємо, що зараз Шевченко має підозру в державній зраді і тому перебуває під вартою без права на заставу.
Раніше нардеп на своїй Telegram-сторінці активно висловлювався з приводу світових подій, зокрема підтримував проросійські партії під час виборів. Він також є палким прихильником президента США Дональда Трампа. В
ірив у його перемогу, посилаючись на «ефект Януковича», коли, на його думку, «жилося краще, ніж при наступниках».
Контент інших популярних Telegram-каналів нардепів схожий. Обранці в режимі реального часу можуть публікувати дописи про ухвалення законопроєктів та роботи ВРУ. Зараз дописи з їхніх сторінок часто стають першоджерелами для поширення новин серед українських медіа.
X (Twitter)

X-сторінка Андрія Парубія.
Єдиною платформою без жодного активного російськомовного акаунта серед нардепів виявився X (Twitter). Там обранці здебільшого комунікують українською чи англійською — переважно висвітлюють наслідки російських обстрілів і звертаються до міжнародної аудиторії.
Нагадаємо, раніше Рух ЧЕСНО вже визначав рейтинг найбільших Twitter-«амбасадорів» України. Тоді його очолили Леся Василенко, Кіра Рудик та Петро Порошенко.
Серед X-блогів нардепів відрізняється хіба що контент Петра Порошенка. В останніх дописах він активно звітує про благодійну діяльність і публікує фото парламентської роботи. Натомість контент його однопартійця Андрія Парубія здебільшого зводиться до вітальних постів з нагоди різних свят.
Facebook
.png)
YouTube-сторінка Ірини Геращенко.
Facebook наразі залишається єдиною соцмережею, де можна прозоро відстежити політичну рекламу й витрати на неї. Втім популярність нардепів не завжди напряму пов’язана з рекламним бюджетом.
Із десяти найпомітніших у Facebook лише троє запускали рекламу протягом року. Йдеться про Антона Яценка, Петра Порошенка та Валентина Наливайченка. За 2024 рік кожен із них на таку рекламу витратив по кілька тисяч доларів.
Лідер з реклами — одіозний позафракційний мажоритарник з Черкащини Антон Яценко. У його стрічці розміщені звернення до жителів Умані та реклама своєї благодійної діяльності.
Нагадаємо, саме він, за результатами дослідження Руху ЧЕСНО, став рекордсменом за кількістю задекларованих громадських організацій у 2024 році.
Власну благодійну роботу постійно рекламує і Петро Порошенко.
Інші нардепи у Facebook або запускали рекламу напередодні виборів, або взагалі її ніколи не мали. На кількість підписників, імовірно, впливає активність в інших соцмережах.
Приміром, крім уже згаданого Олексія Гончаренка, свій YouTube-канал має Ірина Геращенко, де чи не щодня публікує відеоконтент. Ролики переважно орієнтовані на критику фракції «слуг» та мають гучні заголовки.
Загалом сторінки нардепів у Facebook схожі між собою: вони публікують інформацію про депутатську діяльність і зареєстровані законопроєкти.
Instagram
.png)
Instagram-сторінки Жана Беленюка та Василя Вірастюка.
Попри те, що Instagram і Facebook фактично є однією платформою, авдиторія в цих соцмережах суттєво різниться.
Найпопулярнішим серед нардепів в Instagram виявився колишній телеведучий «ревізор» і ресторатор, мажоритарник з Києва від «Слуги народу», а нині позафракційний із підозрою у побитті військового Микола Тищенко.
Зараз його контент орієнтований на публікації навколо благодійної діяльності та допомоги військовим. Щоправда, між цими дописами трапляються, наприклад, привітання Алли Пугачової з днем народження та згадки про її «знакові для всього нашого покоління» пісні.
До десятки найпопулярніших нардепів в Instagram увійшли два представники зі «Слуги народу» — Жан Беленюк та Василь Вірастюк. На їхніх сторінках майже немає типового для нардепів контенту, водночас дописи орієнтовані саме на їхню діяльність як спортсменів.
Загалом Instagram-сторінки українських нардепів здебільшого мають невелику авдиторію. Обранці там транслюють свою роботу у ВРУ та діляться особистим життям.
Соцмережі, безперечно, зробили політику доступнішою — тепер, щоб «завіруситися», не потрібно мати мільйони на телеефіри чи власні канали. Водночас у часи закритості ВРУ залишається питання, наскільки прозоро транслюється її діяльність через канали окремих депутатів.
Нагадаємо, що раніше Рух ЧЕСНО вже писав: закритість парламенту, виправдана на початку повномасштабної війни, з часом перетворилася на зручну для влади практику. Але суспільство чекає відкритості — трансляцій, доступу журналістів і публічності в роботі комітетів.