Футбол в Україні завжди був центром вираженого притягнення.
Навколо національної збірної об’єднувалася вся країна.
Її успішні матчі ставали віддушиною для мільйонів уболівальників, чиї серця билися в унісон.
Найпопулярніша гра, вона завжди дарувала людям ковток позитивних емоцій.
Днями ж власник ексклюзивних прав на показ матчів «синьо-жовтих» в Україні повідомив, що припиняє співпрацю з Суспільним мовником, який упродовж багатьох років був відкритим телевізійним майданчиком для нацiональної збiрної в усіх регіонах країни.
«Вдячні Суспільному мовнику за багаторічну співпрацю та спільну роботу над популяризацією матчів збірної України. Починаючи з березня, поєдинки національної команди транслюватимуться на ОТТ-медіасервісі Megogo і ефірному телеканалі Megogo-спорт. На місцевих каналах Суспільного мовлення матчі будуть відсутні», — повідомила директорка з контенту Megogo Марія Панченко, наголосивши, що партнерство — це завжди «величезний набір домовленостей, погоджень та контролю» і що прийшов час об’єднати всі матчі збірної під однією парасолькою.
Справді, професіональний футбол — це також і бізнес. За словами медіапостачальників спортивних трансляцій, вони вже тривалий час привчають українців платити за контент, викорінюючи тим самим культуру «піратського» споживання.
Значне поширення інтернет-телебачення в селах та маленьких містечках серйозно змістило пріоритети в напрямку цифрових технологій. І пожвавлення на ринку платних медіапослуг відбувається саме завдяки ОТТ-платформам, які забезпечують зручний перегляд контенту через додаток на смартфоні.
У Мегого наголошують, що, окрім його власної комерційної ОТТ-платформи, збірну можна дивитися на безоплатній основі в цифровому ефірі Т2 та кабельних мережах.
Цифрова ефірна мережа Т2 доступна по всій території України. Утім використовують саме цю технологію прийому, як кажуть телевізійники, навіть не половина домогосподарств, а лише 20 відсотків.
До кабельного ж телебачення й досі підживлена чимала кількість телевізорів по всій Україні. Проте присутність нового канала з топовим спортивним контентом у своїх мережах можуть дозволити собі далеко не всі великі провайдери, що вже казати про маленьких постачальників ТБ-сигналу, які працюють у невеличких містечках.
За словами їхніх представників, у маленьких містах провайдери стикаються зі зменшенням бази абонентів і збільшенням витрат на контент.
Натомість абоненти кабельного ТВ «не готові ні фізично, ні морально до підвищення цін на послуги». Відтак і поява Мегого-спорт в усіх кабельних мережах країни — питання кращої перспективи.
Як наголошували раніше менеджери «Суспільного», дивитися матчі збірної на їхньому каналі могли всі українці. «Суспільне» — загальнодоступний ресурс, який легко знайти в кабелі, в Т2 ефірі чи в IPTV-сітці.
За створенням Суспільного мовника стояла потреба в задоволенні інформаційних потреб українського споживача. На цьому каналі матчі збірної вважали суспільно важливим явищем. Але продовжити співпрацю з власником ексклюзивних прав на трансляцію матчів «синьо-жовтих» не змогли.
Добре відомо, що у «Суспільного» були проблеми з недофінансуванням. А ліцензія на футбольні трансляції, до слова, річ недешева. Не допомогли в цьому питанні й захищені моделі фінансування: державний бюджет, зрозуміло, сфокусований наразі на витратах iншого пріоритету.
Хай там як, а самі ж футболісти української збірної визнають, що грають вони перш за все для вболівальників. І навіть дистанційна віртуальна підтримка багатомільйонної аудиторії має для них величезну цінність.
Раз так, то й результати можуть бути вищими, а емоційний настрій у суспільстві — кращий. Умовно кажучи, одне залежить від іншого, тож і зацікавленість у збереженні повного охоплення аудиторії могли б проявити і УАФ, і спортивне міністерство, і уряд загалом.
А поки ж роботу над пошуком в ефірі матчів збірної України перекладено на плечі пересічного вболівальника. Хоча було б цінним, аби увага до найпопулярнішого виду спорту в Україні залишилася серед пріоритетів державної політики й у подальшому вона продовжила максимально сприяти комфортному доступу футбольних шанувальників до матчів збірної.
Підставити плече Суспільному мовнику могла б і УАФ. За минулий рік Асоціація заручилася підтримкою потужних спонсорів, які, здається, здатні допомогти «Суспільному» знову розжитися ліцензією на показ матчів національної збірної. А це однозначно допомогло б УАФ популяризувати футбол серед дітей та молоді в регіонах України.
Без сумніву, було б добре, якби матчі національної футбольної збірної залишилися відкритими для широкого загалу й надалі максимально об’єднували навколо себе українське суспільство та дарували йому насичене емоційне життя.