«Діалоги кармеліток»: Львівська національна опера представляє у Києві постановку Василя Вовкуна

15.01.2025
«Діалоги кармеліток»: Львівська національна опера представляє у Києві постановку Василя Вовкуна

«Діалоги кармеліток» у постановці Василя Вовкуна. (Фото Руслана Литвина і Сашка Палянички надані Львівською національною оперою.)

Уперше у Києві на сцені Національної опери України 15 січня Львівська національна опера презентує одну з найрезонансніших прем’єр минулого сезону — «Діалоги кармеліток» Франсіса Пуленка.
 
Чим цікава ця постановка на три дії і чому заслуговує на особливу увагу?
 
Знаменитий твір французького композитора Франсіса Пуленка є одним з найпопулярніших та найвідоміших зразків цього жанру ХХ століття.
 
Він про жертовність та відданість своїм переконанням навіть у найтемніші часи. Нова постановка львівського театру, прем’єра якої відбулася у червні 2024 року, стала справді історичною, адже «Діалоги кармеліток» прозвучали вперше не лише у Львові, а й на українській оперній сцені загалом. Виконується французькою мовою з українськими субтитрами.
 
Це історія про молоду аристократку Бланш, яка, переживаючи складні події та обставини у часи Французької революції, перемагає власні страхи, сумніви та безпорадність. Дія розпочинається у бібліотеці Маркіза де ла Форса у квітні 1789 року.
 
Режисер-постановник «Діалогів кармеліток» у Львівській опері — народний артист України Василь Вовкун, гендиректор Львівської опери. Він каже: «Діалоги кармеліток» Пуленка, охоплюючи події Французької революції кінця вісімнадцятого століття, дзеркально відображаються й актуалізуються в сучасних українських реаліях».
 
Неокласична музика Франсіса Пуленка прозвучить під орудою музичного керівника театру та диригента-постановника вистави Івана Чередніченка.
 
Він розповідає: «Основною ідеєю опери я вважаю боротьбу особистості зі злом. Це насправді актуалізує виставу в сучасних реаліях. Людській душі складно пережити насильство та терор. Головна героїня дійсно зазнає надзвичайної трансформації в особистому протистоянні злу. Потрібно мати неймовірну силу духу, щоб побороти всеосяжний страх, яким сповнена партитура, та стати до нього обличчям».
Виняткове призначення покладено на хорові епізоди, адже колективний образ монахинь-кармеліток є важливою складовою опери. Саме він є тим постійним планом і водночас підтекстом, на тлі якого народжуються і новий зміст, і нова розв’язка твору.
 
«Франсіс Пуленк дуже тонко працює з хоровим полотном, бо, незважаючи на західноєвропейську церковну традицію, в нього є багато опусів і циклів акапельних хорів, — пояснює хормейстер-постановник та головний хормейстер Львівської національної опери Вадим Яценко. — Деякі лейтмотиви з опери простежуються в його ранній хоровій творчості. Пуленк — великий майстер хорового письма. Його композиторська техніка у цій царині ідеально відшліфована: в музичній тканині все дуже логічно і прозоро, а краса музики хорових епізодів «Діалогів кармеліток» вражає до сліз».
 
Багатогранна та наповнена численними сенсами музична складова опери на сцені звучить у мінімалістичній сценографії Миколи Молчана.
 
Ігноруючи ефектні декорації кабінету аристократа Маркіза де ля Форса та суворих монастирських приміщень, художник-постановник прагнув досягти виразними мінімалістичними засобами містких символів головної християнської ідеї.
 
Микола Молчан про оперу каже: «Через конкретну особу розкривається одвічний людський вибір — хтось говорить про славу та необхідність жертовності, а інші йдуть на цю жертву. В цьому утворюється зв?язок цієї опери не лише з Французькою революцією, а і з випробуваннями, через які проходив Христос і через які проходять люди сьогодні».
Художниця костюмів до нової постановки Львівської національної опери — топова українська дизайнерка Оксана Караванська. Створюючи образи, вона не відмовилася від традиційного одягу — однострою черниць-кармеліток, але наділяє його індивідуальним змістом.
 
«Основою костюмів до нової постановки Львівської національної опери є графічність, — зазначає дизайнерка. — Ми живемо у третьому тисячолітті, коли майже всі зчитують картинку за 1/10 секунди, тому для мене найважливішим з того, що побачить глядач, є оптичне зображення. Я творила образи, що читаються, мов скульптура. Вони максимально наповнені тим змістом, який вклав у постановку режисер, і вони дуже сучасні, хоч і мають ноти минулої епохи».
 
Виразних штрихів та деталей постановці надасть світлова партитура художника світла Олександра Мезенцева, що підкреслює основні смислові акценти постановки та поглиблює закладені композитором та режисером сенси.
 
Митець зазначає: «Постановка Львівської національної опери підіймає на інший рівень стійкість характеру, подолання власних страхів. Відповідальність за свої дії та вчинки».