«Вершники апокаліпсису» й інші: як український скульптор Олександр Лідаговський створив статую для бієнале в Італії

25.12.2024
«Вершники апокаліпсису» й інші: як український скульптор Олександр Лідаговський створив статую для бієнале в Італії

Олександр Лідаговський. «Дівчина, яка приміряє хмари», 2013 р. (Фото з сайту kirisenko-gallery.com.)

Олександр Лідаговський, відомий киянам своїми скульптурами в парку Шевченка, на Пейзажній алеї, а також у Печерському районі, продовжує творити й під час війни.
 
Незважаючи на те, що його майстерню зруйнував російський снаряд і всі надбання були знищені, митець рухається далі, працює на престижних світових мистецьких майданчиках, представляючи Україну.
 
Митець має на меті зробити вірусним меседжем у Європі екзистенційний проєкт — скульптуру «Вершники апокаліпсису». Її виставлятимуть у публічних просторах Великої Британії та інших країн.
 
«Ця скульптура буде таким вірусним меседжем, яка мовою пластики показуватиме історичні алгоритми подій, які зараз відбуваються з нами. Головний сенс цієї роботи у тому, що вона пов’язує події в Україні зі світовими, — говорить фаворит цьогорічного Бієнале Cartacia в Луцці (Італія). — Спілкуючись із колегами з різних країн, я помітив, що багато людей сприймають війну в Україні як локальний конфлікт».
 
На переконання митця, період локальних конфліктів закінчився. Те, що відбувається з Україною, відбувається зі світом. Тож скульптура «Вершники апокаліпсису» буде попередженням: якщо світ не схаменеться — війна поширюватиметься в різних країнах.
 
Надзвичано плідним у творчому аспекті для українського митця було минуле літо. За оригінальну ідею організатори Бієнале Lucca Cartacia відібрали проєкт українського скульптора Олександра Лідаговського серед 500 учасників.
 
Фактично протягом місяця він створив п’ятиметрову статую з гофрованого картону. Технологія виконнання скульптури була найскладнішою в реалізації, і тому її високо оцінили колеги з різних країн та поціновувачі мистецтва.
Цей проєкт для митця є дуже особистим. Адже він втілив через свою трансформацію у творчості переживання мільйонів українців, життя яких повністю змінила війна.
 
«Політ ластівки» зображує дівчину в акробатичній позі, яка символізує баланс між минулим і майбутнім. Це про вичерпність «старого світу», необхідність переродження і трансформації. Майбутнє вже на порозі», — говорить автор.
 
Наразі Олександр Лідаговський працює над реалізацією сталевої скульптури в англійському місті Грейт-Ярмут, зображуючи ту, хто балансує на канаті.
 
Ідея частково нагадуватиме статую, яку він зробив у Печерському районі Києва, — «Рівновагу» 2013 року. Також митець має на меті продовжувати говорити про Україну мовою мистецтва в Британії, Італії та в інших країнах Європи.
 
Із початком російського вторгнення у 2022 році Олександр (1961 року народження) разом з дружиною Дашою Непочатовою та донькою переїхав до Лондона. Довго перебувати за кордоном не планували.
 
Утім рішення скоригувало те, що майстерня скульптора була зруйнована протягом перших днів великої війни під час російського наступу на Київ.
 
Олександр Лідаговський продовжив свою мистецьку діяльність і став почесним членом Королівського товариства британських художників. Його роботи були представлені на міжнародних виставках, включно з Лондонським фестивалем скульптури (Winter Sculpture Park). 
 
Валентина БІЛАН