Старша школа скоро зміниться, повідомляє пресслужба Міністерства освіти і науки України.
Переконують, що реформа — це відповідь на запити учнів і батьків, пов’язані з поліпшенням якості освіти в старшій школі.
Згідно з всеукраїнським соціологічним дослідженням, яке Київський міжнародний інститут соціології провів у партнерстві зі швейцарсько-українським проєктом DECIDE на запит МОН:
— 91% старшокласників і 83% студентів закладів професійної (професійно-технічної) і фахової передвищої освіти хотіли б вибирати предмети;
— 50% опитаних учнів 10–11 класів займаються з репетиторами. З них 43% вважають, що навчання в школі недостатньо для вступу в заклади вищої освіти;
— 30% батьків старшокласників не задоволені якістю освіти;
— за словами більшості батьків і учнів, у школі здійснюється професійна орієнтація, щоправда, найчастіше про професії розповідають учителі. У школах не вистачає системного підходу до профорієнтації та різноманіття її методів;
— серед найголовніших змін для шкіл учні старших класів назвали: набувати вмінь, які знадобляться в житті (67%), самостійно вибирати предмети/курси (63%), зменшити кількість предметів (57%), осучаснити навчальні кабінети й лабораторії (53%).
Однозначно, освітній процес має надавати учням якомога більше можливостей для вибору свого шляху. Профільні предмети учнівство вивчатиме поглиблено.
Усе, що пов’язано з вивченням української мови і літератури, історії України, англійської мови та математики, фізичної культури й «Захисту України».
Щоб іще більше індивідуалізувати вивчення обраного профілю, можна буде обрати окремі предмети. Вибирати предмети можна буде й поза профілем.
Наприклад, учень математичного профілю зможе вибрати курси природничих наук, мистецтва, літератури тощо.
Вибір предметів/курсів забезпечуватимуть завдяки навчальним програмам, над якими МОН уже почало працювати, а також створенню академічних ліцеїв.
Це будуть переважно великі заклади освіти з кількома паралелями старших класів. Тож учнів можна буде об’єднати в групи для вивчення різних предметів.
Що більше їх на паралелі, то ширший вибір предметів можна запропонувати. Це особливо актуально для шкіл сіл і невеликих міст, де нині замала кількість учнів не дає змоги організувати справжнє профільне навчання.
Упродовж 10-го класу в учнів буде змога змінити профіль навчання, якщо вони зрозуміють, що помилилися з вибором. Адже в 10-му класі буде найменше «профільних» уроків і найбільше — обов’язкових для всіх. В 11–12-х класах кількість «профільних» і вибіркових уроків зросте.
Чи залишиться можливість здобувати професію після 9-го класу? Так. Випускники 9-х класів обиратимуть, де продовжити навчання — в академічному ліцеї чи в закладі професійного спрямування, де можна буде здобути професію або спеціальність паралельно з повною загальною середньою освітою.
У студентів цих закладів теж буде можливість вибирати предмети, проте насамперед вони стосуватимуться обраної професії.
МОН працює над тим, щоб запровадити в школах посаду кар’єрного радника. Це будуть фахівці, які пройшли спеціальну підготовку і займаються консультуванням підлітків, їхнім супроводом у процесі особистісного визначення та професійного становлення.
Пілотування реформи в окремих ліцеях усієї країни почнеться 1 вересня 2025 року. Уже зараз до цього готуються 30 закладів. Зокрема, створюють візії, співпрацюючи із закордонними ліцеями.
Перший потік Нової української школи почне вчитися в 10-му класі за новими підходами 1 вересня 2027 року. А влітку 2030 року буде перший випуск профільної старшої школи.
Збільшення тривалості повної загальної середньої освіти не є новиною, адже було затверджено 2017 року, зауважують у МОН.