На 60-й Міжнародній художній виставці — Венеційській бієнале 26 жовтня покажуть оперу GAIA-24.
Opera del mondo від Opera Aperta українських композиторів Романа Григоріва та Іллі Разумейка.
Вистава завершить публічну програму українського павільйону, організовану Українським інститутом.
Ілля Разумейко каже: «GAIA-24 має жанрове визначення Opera del Mondo. Цей термін має кілька історичних контекстів.
Один з них — це інсталяція архітектора Альдо Россо, Teatro del Mondo, — плаваючий театр, який був створений в 1980 році для Венеційської бієнале та проіснував два сезони (один — у Венеції, а наступний — на іншому боці Адріатичного моря, в Дубровнику).
Опера, яку ми почали робити на березі Дніпра на лінії фронту і яка відбула свої прем’єри в Києві, у місті-порту Роттердам та на березі Дунаю у Відні у вересні, в той час, коли всю Європу охопили повені, рухається далі своїми водяними маршрутами. Цього разу в напрямку Венеційської лагуни, вода якої така ж зелена, як і в Дніпрі між Запоріжжям та Херсоном».
Опера GAIA-24 розповідає про руйнівні наслідки підриву росіянами Каховської ГЕС 6 червня 2023 року. Творці апелюють до Гайї — давньогрецької богині Землі.
А також однойменної гіпотези, запропонованої вченими в 1980-х роках, згідно з якою, Земля як планета є живим саморегульованим організмом.
«Уже вдруге Український інститут є співорганізатором публічної програми Національного павільйону України на Венеційській бієнале, і вдруге це відбувається в час повномасштабної війни Росії в Україні. Цьогоріч публічна програма присвячена темам Землі і Води. Опера GAIA-24 в просторі середньовічної церкви Сан-Лоренцо у Венеції — місті на воді — набуває додаткової символіки діалогу між досвідами війни та викликами, які зараз постають перед усім людством», — коментує Анастасія Мануляк, керівниця напряму «Візуальне мистецтво» Українського інституту.
Опера поєднує ландшафт, що трансформується, людське тіло і театральну сцену у відкритий музично-театральний процес-ритуал. Постановка має три акти. У першому Songs of Mother Earth можна почути музику народів світу.
Друга частина Cabaret Metastasis включає багато сцен, побудованих на пластиці оголеного тіла. Третя — Dance for Mother Earth — це карнавал музичних жанрів, починаючи від репу й закінчуючи народними піснями. Тривалість дійства — близько 90 хвилин.
«Goethe-Institut в Україні вже потужно вклався в успішну та висококласну презентацію України на Венеційській бієнале. Для нас велика честь — зробити свій внесок у публічну програму і через презентацію «GAIA-24» донести до громадськості тему, яка є особливо важливою для нас і яка вже висвітлюється в різних формах у програмах Goethe-Institut в Україні, — катастрофічні наслідки російської агресивної війни для людей і природи. Екоцидний аспект цієї терористичної війни все ще недостатньо визнаний світовою громадськістю», — констатує Фабіан Мюльталер, директор Goethe-Institut в Україні.
Світова прем’єра опери відбулася цьогоріч у травні в Києві. Після чого GAIA-24 відкрила O.Festival у Нідерландах. 18 вересня її побачили у Відні. Після Венеції команда виступить у Берліні.
«Ми підтримуємо Український національний павільйон на Венеційській бієнале, тому що віримо: мистецтво здатне говорити там, де слова безсилі. Опера — це не просто музика, це форма спільного переживання, що проникає в глибину людської душі, відкриваючи нові горизонти розуміння та єднання. Публічна програма Українського павільйону — це можливість дати світові відчути силу українського духу через мову мистецтва, яка об’єднує, надихає та створює простір для діалогу», — каже Яна Барінова, керівниця проєктів з питань європейських політик та відносин з Україною, ERSTE Foundation.
Публічну програму організував Український інститут у партнерстві з Українським павільйоном на 60-й Венеційській бієнале, Goethe-Institut в Україні, ERSTE Foundation, TBA 21, Ocean Space, лабораторією сучасної опери OPERA APERTA та Агенцією proto produkciia за підтримки ініціативи Museums for Ukraine.
60-та Венеційська бієнале триватиме до 24 листопада 2024 року. Її куратор, бразилієць Адріано Педроса, вибрав основною темою вислів: «Іноземці всюди».
Катерина ЛУК’ЯШКО