Корпорація «Монстрів»: як «Вовки» і «Павуки» допомагають рятувальникам долати наслідки атак рф

26.06.2024
Корпорація «Монстрів»: як «Вовки» і «Павуки» допомагають рятувальникам долати наслідки атак рф

Техніка ДСНС на місці падіння уламка ракети в Полтаві.

В умовах широкомасштабної війни наші рятувальники здебільшого залучені до ліквідації наслідків, пов’язаних із діями ворожої армії: гасять пожежі на об’єктах критичної та житлової інфраструктури, розбирають завали, розміновують території, евакуюють людей з небезпечних місць...

Робот не боїться вогню, а протимінні чоботи — вибухових хвиль 

Успішну роботу рятувальників забезпечує новітня техніка, яка з’явилася у їхньому розпорядженні в останні кілька років. Її можливості управління ДСНС України в Полтавській області наочно продемонструвало журналістам на одному з полігонів.
 
А за кілька годин після цього рятувальникам довелося застосовувати техніку в реальних умовах — на ліквідації наслідків ракетного удару по околиці Полтави.
 
Туди одразу ж було відправлено пожежну автоцистерну на базі автомобіля Ford, яка оснащена обладнанням для гасіння загорянь, робіт при дорожньо-транспортних аваріях, ліквідації наслідків завалів.
 
                                                                «Богун» долає водні перешкоди.
 
На масштабні пожежі, коли існує небезпека вибуху, обвалу конструкцій, загроза життю самих рятувальників, деесенесники беруть тактичного робота Magirus Wolf R1.
 
Як розповів начальник рятувального відділення Олександр Кіт, для подачі води його підключають до автоцистерни, далі він сам собі прокладає дорогу й тягне за собою рукави.
 
Може проникати в полум’я (як на відкритих територіях, так і в закритих приміщеннях) на відстань до 150 метрів. І — до 500, якщо його обладнати відеокамерою.
 
Витримує температуру в тисячу градусів, а якщо накрити спеціальним чохлом, то й більше. Робот обладнаний двома акумуляторами, що дозволяє йому безперервно працювати чотири години поспіль.
 
За одну хвилину виливає 2 тис. літрів води, розпилюючи її на 65 метрів перед собою, а за потреби — піну. 
 
                                                        Всюдихід української збірки «Богун». Фото автора.
 
Wolf R1 має 4 статичні направлені камери, 2 рухомі — для нормальної й теплової передачі зображення, вежеву камеру з кутом огляду 360 градусів, 6 яскравих світлодіодних прожекторів (їх кількість можна збільшувати до 12 штук) та додаткове світлодіодне освітлення. 
 
В Україні всього 5 таких роботів. Тому полтавських пожежників залучають до ліквідації надзвичайних ситуацій також у Харківській, Сумській, Херсонській та Дніпропетровській областях.
 
Останні виїзди рятувальників були після прильотів до Кременчука та у Полтавський район. 
 
Перед початком роботи з гасіння складних пожеж чи розмінування рятувальники проводять аеророзвідку, піднімаючи в небо професійний квадрокоптер. 
 
                                                   Квадрокоптер обстежує місцевість.
 
Продемонстрували рятувальники і новітні металошукачі австралійського та японського виробництва, якими вони шукають вибухонебезпечні предмети.
 
За словами сапера відділення піротехнічних робіт Віталія Бесараба, це обладнання має георадар, який виявляє залягання вибухонебезпечного предмета в землі на глибині до 40 сантиметрів. 
 
 
До речі, полтавські рятувальники-сапери носять спеціальне протимінне взуття «Павук», випуск якого налагодили харківські підприємці. Воно незамінне під час перевірки територій, засмічених протипіхотними мінами.
 
Зараз у деокупованих та прифронтових регіонах Харківщини і Донеччини працюють дві команди полтавських рятувальників-саперів, у кожній з яких по чотири пари «Павуків».
 
Спеціальне взуття, за словами начальника відділення розвідки і розмінування ДСНС Полтавщини Андрія Базяка, захищає стопу сапера (чи то енергетика, комунальника).
 
Тобто, якщо він випадково наступить на «пелюстку» чи іншу протипіхотну міну, то отримає найменші пошкодження кінцівок, оскільки між корпусом «Павука» і землею є відстань у кілька десятків сантиметрів.
 
Протимінні чоботи згладжують вибухову хвилю, розсіюють її в боки і таким чином уберігають стопу від травматичної ампутації.
 
Чоботи виготовлені з пластику та композитних матеріалів, ніжки надруковано на 3D-принтері.
 
Вага «Павука» на одну ногу — до двох кілограмів. 

«Богуну» море по коліна

Та найбільше захоплення у журналістів викликав всюдихід «Богун» української збірки. Рятувальники дозволили представникам медіа перевірити можливості цієї техніки на практиці, щоб вони могли переконатися в тому, що «Богуну» море по коліна.
 
Він плавав у Ворсклі, видирався на круті схили, легко долав вибалки, ловив пеньки і зіскакував із них, крутнувшись пару разів навколо своєї осі... 
 
Всюдихід легко долає снігові замети, трясовину, торфи, камінь, пісок, заболочену та гірську місцевість, водні перешкоди. Оснащений бензопилами, лебідкою, шанцевим інструментом, медобладнанням, а також засобами зв’язку та сучасною навігацією, що дає можливість працювати практично за нульової видимості.
 
Витрачає 7 літрів дизельного палива за одну годину, а бере «на борт» 255 літрів, значна частина якого заливається у металеві бочки, вмонтовані в... колеса. Тобто, може максимально довго працювати без дозаправки.
 
Цією технікою можна доїхати туди, куди можна хіба що долетіти ґвинтокрилом.
 
                                         Квадрокоптер обстежує місцевість.
 
— Снігоболотохід «Богун» створений для доставки особового складу, малогабаритного вантажу, деякого рятувального обладнання, а також евакуації потерпілих із важкодоступних місць, — розповів водій-рятувальник ДСНС Полтавщини Артем Мелет. — Для нього не існує перешкод. Навіть коли їде по льоду і провалюється в ополонку, то гребе колесами, хапає твердий лід і вибирається з ополонки на поверхню. Через це ми жартівливо порівнюємо всюдихід із диким кабаном і лагідно називаємо монстром.
 
Рік тому Артем разом з напарником за допомогою «Богуна» рятували мешканців Херсонщини, які потрапили у зону підтоплення після підриву росіянами Каховської ГЕС. 
 
 
— Одинадцять днів ми працювали під обстрілами, в дуже тяжких умовах, — пригадує він. — Розвозили гуманітарну допомогу, питну воду. Машина розрахована на перевезення шести осіб у сидячому положенні й має медичні ноші для людей з травмами. Але іноді в неї набивалося 13 осіб, бо вода підіймалася й було небезпечно залишатися на місці. Пасажири, звісно, брали з собою ще й тварин та різні клунки з речами...
 
Високу прохідність «Богунові», пояснює Артем Мелет, забезпечують шини низького тиску. Вони вміщують у себе багато повітря, але в них закачують щонайбільше 0,2 бара... вихлопних газів.
 
За рахунок цього площа контакту з ґрунтом висока, майже як у гусеничного транспорту, але пневматика забезпечує техніці комфорт. Двигун не має ні компресора, ні насоса. А дно автомобіля виготовлене у формі човна, що дозволяє йому плавати.
 
Причому плаває незалежно від глибини води. Головне, щоб не було великої течії, бо машина гребе протекторами на колесах. Швидкість пересування — 40 км/год по твердій поверхні й 6 км/год по воді. 
 
Тактичний робот бездоганно працює на масштабних пожежах.
 
«Богун» добре зарекомендував себе і цьогоріч на ліквідації наслідків весняної повені у Чернігівській області. 
 
На Полтавщині всього два зразки такої техніки — в обласному центрі та в Кременчуці. В Україні теж їх поки що небагато. До повномасштабної війни ці «монстри» здебільшого ішли на експорт до США та Канади.