Марка багато «скаже»: філателія тимчасово замінює туризм

06.03.2024
Марка багато «скаже»: філателія тимчасово замінює туризм

Поштова марка — фаворит останніх років.

В Україні попередніми роками туризм зростав.
 
Звісно, всім іноземцям було цікаво, що за країна у Південно-Східній Європі, яка з 2014 року чинить опір нахабному рашкостану?
 
Упродовж 2021 року Україну відвідали понад 4 мільйони іноземних туристів.
 
Це майже на 26 відсотків більше, ніж у 2020 році, інформувало Державне агентство розвитку туризму.
 
Найбільше туристів прибувало до України з сусідніх країн — Молдови, Росії, Польщі, Білорусі та Румунії.
 
В середньому протягом 7-9 днів перебування іноземні туристи витрачали майже тисячу доларів. Найбільше коштів витрачали громадяни ОАЕ — понад дві тисячі доларів щодня. 
 
Звісно, з початком повномасштабної російсько-української війни з лютого 2022 року потік іноземних туристів припинився.
 
Однак певною мірою інформацію про Україну у світі доносять поштові марки, які колекціонують філателісти. Тематика марок дуже різноманітна. Завдяки філателії можна багато дізнатися про країну, навіть не перебуваючи в ній.
 
Дві перші в світі поштові марки із зображенням Королеви були надруковані у Великобританії 1 травня 1840 року. Через п’ять днів марки почали офіційно використовувати як оплату поштових послуг. До речі, у тому ж році в Санкт-Петербурзі вийшло перше видання «Кобзаря» Тараса Шевченка. 
 
Власні поштові марки в Україні вперше з’явилися в часи створення незалежної Української держави 18 липня 1918 року. Це серія марок державної пошти УНР (5 купюр номіналом 10—50 шагів), які були введені в обіг у липні 1918 року.
 
У день проголошення незалежності Карпато-Української держави 15 березня 1939 року в місті Хуст в обігу була єдина марка з зображенням церкви в с. Ясіня, видана чехословацькою поштою. Під час Другої світової війни на територіях Західної України діяла Підпільна пошта України.
 
1 березня 1992 року вийшли перші після відновлення Незалежності марки України. Вони були присвячені 500-річчю українського козацтва і 100-річчю першого поселення українців у Канаді, автором їх став Олександр Івахтенко.
 
У 1993 році до 75-річчя першого міжнародного поштового перельоту поштова служба України випустила дві марки. 22 січня 2020 року в обіг увійшла поштова марка «Вони вистояли! Не витримав бетон!».
 
Марка присвячена вшануванню українських воїнів, які протягом 242 діб у 2014—15 роках захищали Донецький аеропорт. Автор — Андрій Єрмоленко. Фаворитом останніх років була поштова марка «Русскій воєнний корабль, іді на ...!», яка отримала так званий «філателістичний Оскар» у 2023році.
 
За останні два роки багато хто з нас став поціновувачем філателістичної продукції Укрпошти, поштових марок. Однак із розповсюдженням цієї продукції, на погляд авторів, є певні проблеми.
 
Окрім інтернет-магазину на сайті Укрпошти, де можна замовити поштові марки, на жаль для справжніх колекціонерів, вибір продукції, відверто кажучи, залишає бажати кращого.
 
На майдані Незалежності в приміщенні Головпоштамту є невеличкий філателістичний кіоск, де запропоновано широкий вибір листівок та конвертів.
 
Щодо поштових марок, то вибір їх обмежений, багато марок продають лише блоком, асортимент оновлюється рідко, отже, справжнім філателістам, які бажають придбати поштові марки вроздріб, варто звертатися до спеціалізованого філателістичного магазину. 
 
За адресою: вул. Старокиївська, 8/12, поряд зі станцією метро «Політехнічний інститут», було приміщення спецмагазину Укрпошти з надписом «Марки України», але нині він просто зачинений, причому немає ніяких пояснень, що магазин переїхав до іншого району.
 
Отже, справжнім поціновувачам треба їхати до станції метро «Лівобережна», а звідти ще п’ять хвилин іти бадьорим кроком, — звісно, для здорової людини, а для людей похилого віку та з обмеженими фізичними можливостями як?
 
Ось і виходить, що відділення Укрпошти за адресою: Митрополита Шептицького, 16/4 стоїть, як справжний мавзолей. Щодо ситуації по регіонах України, то там усе більш-менш нормально: філателістичні крамнички розміщені при поштових відділеннях у центрі міст.
 
 Давайте зробимо невеличкий екскурс у світ філателії за кордоном. Візьмемо Європу: Варшава — окремий філателістичний магазин, у Лісабоні при поштових відділеннях стоять автомати, де можна без проблем, черги та жодних перешкод придбати обрану поштову марку.
 
У Стокгольмі в центрі міста є Музей пошти і поряд є окремий спеціалізований магазин, де можна придбати поштові марки. До речі, в Румунії та Фінляндії філателістичну продукцію можна замовити онлайн у поштових магазинах.
 
Порівнюючи ситуацію щодо стану продажу та асортименту філателістичної продукції в нашій державі з багатьма країнами Європи, можна дійти певних висновків: є до чого прагнути і над чим працювати.
 
Хоча в ціновому сегменті філателістична продукція в Україні набагато доступніша як для наших вітчизняних поціновувачів, так і для закордонних колекціонерів-філателістів.
 
В умовах війни поштові марки якоюсь мірою замінюють туризм, тому іноземцям які, хоч і в обмежений кількості, відвідують нашу країну, було б зручно купувати марки в центрі Києва.
 
Сподіваємось, що дирекція Укрпошти та міська влада знайдуть можливість повернути філателістичну крамницю на правий берег і таким чином зробити столицю України подібною до більшості європейських столиць у пропаганді і розповсюдженні філателістичної продукції. 
 
Олександр КОСОВЕЦЬ, 
член Вченої ради Українського географічного товариства, 
член Національної спілки журналістів України
Руслан РЕВЯКІН, 
перекладач, філателіст зі стажем