Комітет Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики рекомендував народним депутатам ухвалити у першому читанні законопроєкт, який передбачає розмитнення автомобілів на іноземній реєстрації через мобільний додаток «Дія».
Впровадити розмитнення «євроблях» через «Дію» хотіли ще з 2021 року, але майже 10 місяців у парламенті тривало узгодження нової формули розмитнення автомобілів на іноземній реєстрації — депутати побоювалися, що надходження до скарбниці знижуватимуться.
Проєкт закону передбачає створення електронної бази даних для коригування митної вартості автомобілів. Попит на вживані авто в Україні як серед цивільних, так і серед військових величезний, а от ввезення вживаних авто не встигає за попитом.
За 2023 рік в Україну ввезли майже 400 тисяч транспортних засобів. Це найнижчі показники за останні три роки. Порівняно з 2022 роком імпорт упав на 29,5%.
В останні місяці минулого року експерти Інституту досліджень авторинку взагалі зафіксували абсолютний рекорд — 23 тисячі 700 «євроблях», що на 20% більше, ніж за аналогічний період 2022-го, при цьому попит становить 35 тис. «євроблях» на місяць під розмитнення.
Найчастіше в країну ввозили легкові авто — 73,7%, при цьому понад 50% автомобілів, які були імпортовані у 2023 році, мають вік 10 і більше років. Ввезти за розумною ціною авто в Україну — той ще квест. Щороку держбюджет недоотримує до 6 млрд грн через непрозоре розмитнення авто. Очікується, що з процесом розмитнення через «Дію» перестануть працювати незаконні схеми, за якими при ввезенні автомобілів вказували неіснуючі пошкодження та несправності, змінювали модифікацію машин, вносили штучні зміни до показників одометра тощо.
Автори законопроєкту вважають, що розмитнення автомобілів через «Дію» унеможливить будь-які корупційні схеми на митниці, перш за все тому, що прибирає з цього процесу людський фактор. У цій базі даних має бути інформація тільки про митну вартість нових машин з урахуванням марки, моделі, двигуна, типу палива.
Буде впроваджено механізм коригування митної вартості вживаних автомобілів. Тобто, для розрахунку митних платежів враховуватимуться лише об’єктивні показники, на які не може вплинути людина: рік випуску авто, тип палива, обсяг двигуна та ексклюзивність авто. За рахунок цього вартість розмитнення знизиться, а розмитнення електрокарів узагалі буде безкоштовним.
Так, дизельна Audi A3 2006 року обсягом 2.0 коштуватиме 80 тис. 132 грн замість 143 тис. 500 грн. А розмитнення Tesla Model — 3 тис. грн замість 8 тис. 600 грн за старою системою.
Загалом, увесь процес розмитнення буде онлайн. «Дія» навіть допоможе заповнити митну декларацію, підтягнувши інформацію про автівку за VIN-кодом.
А тут і друга цікава новина для вітчизняних автомобілістів з’явилася. Єврокомісія внесла до Європейського парламенту та Ради ЄС новий регламент, який запроваджує поняття «залишковий транспортний засіб».
Автомобілі, у яких виникли незворотні збої в основних компонентах, таких як двигуни, коробки передач, гальма або рульове керування, і які вважаються старими (потенційно близько 15 років), підпадають під цю категорію. Після того, як ці транспортні засоби будуть помічені як залишкові, їх буде заборонено піддавати значному ремонту.
Плани ЄС обмежити ремонт старих автомобілів пов’язані з тим, що з 2035 року діятиме заборона на нові автомобілі з двигунами внутрішнього згоряння, за винятком транспортних засобів, які можуть працювати на синтетичному паливі.
Майстерні з ремонту авто вже трішечки у шоці, але європейська автомобільна реальність несподівана: наприклад, в Іспанії зараз середній вік автомобілів перевищує 14 років, причому понад 47 відсотків автомобілів старші 15 років; середній вік автомобіля в Німеччині становить близько 10 років, а у Франції значна кількість авто перевищують цей показник. А для ощадливого європейця питання «утилізація або ж продаж із суттєвим дисконтом» не стоїть.
Пропозиція від Європейської комісії ще не ратифікована, але фахівці вважають: автомобілі з виявленими незворотними технічними дефектами (зварювання, спалювання, занурення) будуть перенаправлені на український ринок, і це може привести до зниження цін на вторинному ринку.
Поки ЄС готує новий регламент, перша цифрова послуга на українській митниці в очікувані: в «Дії» вже доступний калькулятор, за допомогою якого можна розрахувати приблизну вартість розмитнення за майбутніми правилами. Невдовзі дізнаємося, наскільки швидкою, прозорою і, головне, безкорупційною може бути анонсована послуга.