Фестиваль «Книжкова країна»: оголошено переможців відзнаки «Золоті письменники України»
Міжнародний літературний конкурс «Коронація слова» оголосив переможців відзнаки «Золоті письменники України» під час фестивалю «Книжкова країна». >>
На фото колажу: акторка Віталіна Біблів, директор ГРА Богдан Струтинський та Володимир Петрів — керівник Рівненського музично-драматичного театру, Дмитро Захоженко — головний режисер Львівського театру імені Лесі Українки, Максим Голенко — режисер (Фото Ірини Марконі надані НСТДУ.)
Війна — малосприятливий період для мистецтв.
Однак однією з найактивніших царин у повномасштабний період — навіть коли часто лунають сигнали повітряної тривоги, частина митців стали військовослужбовцями, а російські ракети та «шахеди» й ударні хвилі після їх збиття українськими ППО завдають шкоди приміщенням, — є театральна.
У Києві 9 грудня в атмосферному Будинку актора — будівлі, яку звів відомий архітектор Владислав Городецький, — нагородили лауреатів V фестивалю-премії GRA, який встигли назвати вітчизняним театральним «Оскаром».
На початковому етапі у змагання за звання кращих подали 134 постановки з-понад 20 міст України, яка вже 20 місяців протистоїть повномасштабному нападу російської армії. Які результати? Які вистави варто не пропустити, якщо випаде нагода потрапити у театр?
Фінальний етап V Всеукраїнського театрального фестивалю-премії GRA (скорочення від Great Real Art — велике справжнє мистецтво) тривав від початку першого місяця зими.
За вісім днів міжнародне журі і глядачі у Львові, Івано-Франківську, Рівному і столиці подивилися відібрані попередньо у два етапи 12 постановок: «Саша, винеси сміття» Одеського театру імені Василя Василька, «Я, війна і пластикова граната» Театру на Печерську (Київ), «Вертеп» Харківського театру ляльок імені Віктора Афанасьєва, презентований у дзвіниці Києво-Печерської лаври «Вертеп. Необарокова містерія» від ГО «Ігнеа Корда» та інші.
Віталіна Біблів у ролі Фрекен Бок у виставі «Білка, яка
прожила 100 років».
Львівський і Харківський оперні театри не змогли показати наживо свої вистави у дати проведення фіналу, тож, відповідно до положення, журі не оцінювало їх.
Тому без переможців залишилася номінація «За найкращу музичну виставу в жанрі опери/оперети/мюзиклу».
А претенденти були помітні: «Вишиваний. Король України» з лібрето сучасного письменника Сергія Жадана й опери українського композитора-класика часів російської імперії Дмитра Бортнянського (1751—1825) «Сокіл» та «Алкід».
Зважаючи на небезпеки перших місяців повномасштабної російсько-української війни, минулого року ГРА не відбулася, тож нинішня, п’ята, оцінювала сценічні проєкти 2021-го і 2022 років.
«Кожен театр, який узяв участь у цьогорічному фестивалі-премії GRA, вже є переможцем. Адже не зупинятися і продовжувати працювати під час війни, попри всі перешкоди, вже є перемогою, — вважає голова експертної ради Ольга Стельмашевська. — Частину вистав, які ми переглядали, ставили до війни, а частину — після початку повномасштабного вторгнення. Є постановки, які ставили в укритті, в бомбосховищах навесні 2022 року».
За положенням премії, на фінальному етапі, після роботи 10 незалежних вітчизняних експертів, українські постановки з шорт-листа оцінюють профі міжнародного журі. Цього разу останнє слово казали представники п’яти європейських країн, виражаючи своєю участю підтримку Україні.
«Коли мені прийшло запрошення долучитися до журі, я спершу просто не повірила, — каже проєктна менеджерка, кураторка, театральна продюсерка Лєна Творковська з Польщі. — Дякую театрам зі Львова, Рівного, Одеси, Івано-Франківська, Харкова і Києва за високий професіоналізм. Цей фестиваль не про результати, це був чудовий творчий процес».
Театральний менеджер Себастіан Шварц (Німеччина/Італія) — художній керівник Festival della Valle d’Itria та Belcanto Academy Rodolfo Celletti в Мартіна-Франка — так описав свою участь: «Дякую за можливість провести цей час разом з вами і відчути цей досвід, який зараз проживає Україна. Разом з вами прокидатися серед ночі. Разом з вами шукати і ховатися у найближчому укритті. Поруч з вами проживати весь той стрес і терор. Я був приємно вражений високим професіоналізмом, технічністю, емоційною потужністю виконавців, наскільки театр прогресує в Україні, наскільки він потрібен у цей важкий для країни час. Були вистави, які викликали у мене сльози. Сподіваюся, що найближчим часом ви будете творити вже в мирних умовах».
«Мені було дуже важливо приїхати в Україну у цей складний для неї час, — прокоментував Маріус Івашкявічус, драматург, прозаїк, кіносценарист із Литви. — Але це не тільки честь, а ще й велике задоволення. Бо ми приїхали не як туристи, ми приїхали доторкнутися до справжнього театрального мистецтва, яке твориться у важких життєвих обставинах».
Вистава-переможець «Зерносховище» Рівненського обласного
академічного музично-драматичного театру. Режисер Максим Голенко.
Фото надані театрами.
Март Меос з Естонії — театральний продюсер, директор та засновник театру R.A.A.A.M., очільник театрального центру SA Vaba Lava , — підкреслив, що за 9 днів в Україні «переконався у найголовнішому — український театр живий. І український театр нині як ніколи є важливим для глядача».
«У цей складний час фестиваль-премія GRA об’єднав цілу країну: у фінал потрапили вистави із заходу і сходу, півночі і півдня, — каже Богдан Струтинський, директор фестивалю-премії GRA, очільник Національної спілки театральних діячів України, яка є засновником і організатором цього змагання на звання кращих. — На цій території добра, боротьби за справедливість, коли країна і зокрема театр виборюють своє місце під сонцем, є країни, які нам простягнули руку допомоги, і вони з нами сьогодні тут. Вони мають сильний характер, адже не побоялися приїхати і розділити з нами радість. Насправді у них досить складна місія, бо вони приїхали нас покритикувати, віддати свої голоси, симпатії тим чи іншим театрам. І вони з нею чудово справилися, переглянули усі 12 вистав, виставили свої оцінки, виокремили фаворитів».
П’ята ГРА стала особливим культурницьким дипломатичним майданчиком.
«Я зі Швеції, а, як усім відомо, Швеція й Україна мають спільні кольори на прапорі, — нагадала Софія Ниблом, журналістка, арткритикиня, продюсерка. — Швеція висловлює надзвичайно потужну підтримку українському народу. На моє переконання, ми маємо підтримувати Україну не лише зброєю та гуманітарною допомогою, а й у культурному контексті. Провівши 9 днів у різних містах України, я вражена високим рівнем обдарованості, талантом ваших акторів, режисерів, драматургів. Та найбільше я вражена українцями — тим, як ви живете, як ви творите мистецтво в умовах тяжкої війни. Сподіваюся, що Україна переможе найближчим часом і ми разом це відсвяткуємо».
ПЕРЕМОЖЦІ
ЗАГАЛЬНІ
«За найкращу драматичну виставу»:
«Зерносховище» (Рівненський обласний академічний музично-драматичний театр). Режисер Максим Голенко.
«За найкращу камерну виставу»:
«Білка, яка прожила 100 років» (Київський академічний театр «Золоті ворота»). Режисер Стас Жирков.
«За найкращу виставу на перетині театральних жанрів, мистецького синтезу і перформативних форм»:
«146 зірок, видимих неозброєним оком» (Львівський академічний драматичний театр імені Лесі Українки). Режисер Дмитро Захоженко.
«За найкращу виставу-рефлексію на події російсько-української війни»:
«Нехай щастить» (Харківський державний академічний український драматичний театр ім. Т. Г. Шевченка). Режисер Степан Пасічник.
ІНДИВІДУАЛЬНІ
«За найкращу жіночу роль»:
Віталіна Біблів за роль Фрекен Бок у виставі «Білка, яка прожила 100 років» (Київський академічний театр «Золоті ворота»).
«За найкращу чоловічу роль»:
Марк Дробот за роль Книжника Мортка у виставі «Зерносховище» (Рівненський обласний академічний музично-драматичний театр).
«За найкращу режисерську роботу»:
Максим Голенко за виставу «Зерносховище» (Рівненський обласний академічний музично-драматичний театр).
«За найкращу сценографію»:
Юлія Заулична за сценографію до вистави «Лісова пісня на полі крові» (Івано-Франківський національний академічний драматичний театр ім. Івана Франка).
«За найкраще хореографічне рішення вистави»:
Журі вирішило скористатися правом не визначати переможця.
«За найкраще музичне рішення вистави»
Станіслав Лозовський та тріо «Веремія» за музичне і звукове оформлення до вистави «Зерносховище» (Рівненський обласний академічний музично-драматичний театр).
Спеціальний приз журі:
Олег Михайлов за п’єсу «Справжня історія Фрекен Гільдур Бок, однолітки сторіччя».
Вікторія КОТЕНОК,
Валентина САМЧЕНКО
Міжнародний літературний конкурс «Коронація слова» оголосив переможців відзнаки «Золоті письменники України» під час фестивалю «Книжкова країна». >>
Пам’ятаємо, як у післявоєнні роки сталінська камарилья вела боротьбу з т. зв. «космополітами», тобто тими людьми, які, побувавши в Європі, цікавились європейським способом життя, культурою, мистецтвом тих народів, яких московія «асвабаждала от гньота буржуазіі». >>
У квітні у столиці відбулася прем’єра спільного проєкту Херсонського обласного драматичного театру імені Миколи Куліша та Київського академічного театру «Колесо» — вистави про замасковані надії позбутися самотності «Надвечір’я з рок-н-ролом». >>
Українською перекладено вже другу книжку американського нейробіолога Девіда Іґлмена. >>
У Києві цього тижня завершується показ великого виставкового проєкту «Алла Горська. >>
Прем'єрні «Друзі» - це про пари: двоє жінок і двоє чоловіків. Історія також просякнута нашим сумним сьогоденням, накладає свій відбиток війна. Утім в ній спалахують миттєвості, де є місце любові, дружбі, теплу та іншим земним радощам, з яких і складається життя. >>