Єрмак хоче літак. Чи реально під час війни відкрити в Україні аеропорт — і чи варто?

22.11.2023
Єрмак хоче літак. Чи реально під час війни відкрити в Україні аеропорт — і чи варто?

Глава ОП Андрій Єрмак: Ну, що — полетіли?

Звісно, ми всі сумуємо за небом. Тим, довоєнним, яке могли розсікати здебільшого цивільні літаки.

 

Ми сумуємо за нашим небом, надхмар’ям, котре видніється з ілюмінатора літака під час польоту.


І от нещодавня заява керівника офісу президента Андрія Єрмака під час виступу в Інституті Хадсона в США анонсувала можливе відкриття одного з аеропортів України для цивільних польотів.


Це тішить нам слух. Але чи є сьогодні, під час війни, реальна для цього можливість? Бо те, що ми бачимо й розуміємо з нашої дійсності, то хоч в якому б місті відкрили аеропорт, туди стовідсот­ково летітимуть російські ракети та «шахеди». Вони нищитимуть, руйнуватимуть села й міста та створять додаткову небезпеку для життя українців.


І от свіжий приклад: минулого тижня росія вдарила балістичною ракетою «Іскандер М» біля Борисполя.

 

Слава українській ППО, ракету збили. Проте уламки впали на кілька житлових будинків.


А може, озвучений намір — це якась хитросплетена задумка на шкоду всім нам? Бо навіть за наявності високотехнологічних ППО рашистські дрг все одно зможуть добратись до самого аеропорту — і... Тоді хто понесе відповідальність за це? Можливо, Єрмак?

Нашаманимо в просторі

Отже, глава ОП України Андрій Єрмак заявив, що майбутня зима буде складною для України і росія битиме по українській енергетиці. Тому, за його словами, так важливо посилювати захист українського неба. І в цьому контексті він був дуже оптимістичний.


«Посилення ППО стане запорукою відновлення. Для відновлення України потрібна надійна парасолька. Зокрема, її посилення дозволить нам знову відкрити один з аеропортів України. Ми вже працюємо над цим із нашими партнерами. Це ознака того, що наближається переломний момент у війні. Наступний рік стане вирішальним у цьому відношенні», — заявив Єрмак.

 

Він не назвав конкретних часових рамок для відкриття аеропорту, проте з контексту його виступу можна зрозуміти, що йдеться про роботу цивільного аеропорту ще до закінчення війни з росією.


Але мантрами, що от коли відкриємо аеропорт для цивільних, то переламається хід війни, реально ми нічого не вирішимо. Хоч би скільки разів казав «халва», в роті солодше не стане.

 

Хіба що у влади є якісь інсайдерські прогнози. Бо вірити в те, що, мовляв, «візуалізуйте — і буде вам щастя» працює, це означає геть з’їхати з котушок. Хоча якщо пригадати, що влада вручила нагороду одному (а може, й не одному) з продавців повітря — тарологу, екстрасенсу, біоенергетику, — то можливі варіанти.

Літня спроба пролетіла

Розмови про відновлення польотів цивільної авіації України, що повністю припинились 24 лютого 2022 року, активізувались у нас цьогорічного літа.


У липні до Києва приїздила делегація європейського бюджетного авіагіганта Ryanair. Вона не просто розвідувала ситуацію у країні, де триває війна, а привезла план відновлення авіації в Україні. Цікаво, що один з варіантів — ще до завершення війни.


Висували ідеї щодо відкриття аеропортів у Києві, Львові, Одесі чи Ужгороді, проте тоді до конкретних рішень та дій справа не дійшла.


«Розглядаємо два плани: перший — коли війна закінчиться і все відкриється в один чи два дні. І другий, найвірогідніший, згідно з яким ми можемо запланувати невелику кількість рейсів уже наприкінці цього року», — повідомив журналістів генеральний директор Ryanair Майкл О’Лірі за результатами поїздки до Києва.


В українській столиці керівництво компанії провело переговори з міністром інфраструктури Олександром Кубраковим та представниками аеропортів Борисполя, Львова та Одеси.


«Ми представили міністру план відновлення авіації в Україні. Згідно з ним, ми взяли на себе зобов’язання, якщо EASA (Європейське агентство авіаційної безпеки) підтвердить відкриття неба та в аеропортах буде конкурентоспроможна вартість, ми забезпечимо п’ять  мільйонів пасажирських місць на літаках в Україні в перший рік», — озвучив представник Ryanair амбітні плани.


Тоді в уряді на такі гучні заяви Ryanair відреагували досить стримано. Міністр Кубраков лише сказав, що відновлення польотів можливе за умови повної безпеки в повітряному просторі. Без уточнення якихось термінів.


«Ключовим в умовах війни для нас залишається збереження придатності авіаційної інфраструктури та кваліфікації персоналу. Водночас відновлення польотів буде можливе, як тільки будуть відповідні безпекові умови», — так він прокоментував візит делегації Ryanair до Києва.


За поясненням Майкла О’Лірі, для відновлення польо­тів в Україні потрібно отримати дозвіл Європейського агентства безпеки польотів (EASA), і українська сторона нібито вже веде такі переговори.


«Якщо агентство скаже, що це безпечно, то, відповідно, немає причин не повернути авіаперельоти в Україну», — сказав він.


А після рішення EASA зміниться і позиція страхових компаній. Тобто позитивний висновок європейського авіарегулятора — це основний крок, який відкриває можливість здійснювати польоти в Україну.


Досі якихось сигналів від Європейського агентства безпеки польотів з цього приводу не було. Тому, навіть якби Україна самостійно відкрила повітряний простір, все одно це не дозволило б перевізникам одразу взяти і полетіти, бо це вважається порушенням європейських вимог.


І влітку позиція європейського авіарегулятора була однозначною: Україна є активною зоною конфлікту, де цивільний авіаційний рух заборонений.


EASA рекомендує європейським операторам «уникати польотів в українському повітряному просторі та в районах навколо нього, й наразі неможливо здійснювати комерційні операції в Україні».


Також європейський авіарегулятор детально пояснив, що окремі рішення про польо­ти до «специфічних зон» можуть ухвалювати компетентні органи держави-оператора. Якщо говорити про Ryanair, то це Ірландія, Мальта, Польща та Британія. І тут не потрібне рішення EASA.

 

Але очевидною передумовою для цього має бути безпека повітряної навігації в цьому регіоні, і агентство надаватиме консультації з цього приводу.


У своїх висловлюваннях представник Ryanair кілька разів згадував досвід Ізраїлю та наполягав на польотах під час бойових дій: «Це можливо. Подивіться, що робить ізраїльська влада. Ми працюємо в Ізраїлі та за його межами. Летимо в аеропорт Тель-Авів. Час від часу із Західного берега лунають вибухи, а ХАМАС запускає ракети. Отже, все можливо. Але потрібно переконати європейські органи безпеки, що виконання польотів буде безпечним», — казав Майкл О’Лірі.


Після нового витка війни навколо Ізраїлю у жовтні 2023 року польоти цивільної авіації там також продовжуються.


Тому, за словами О’Лірі, якщо українська влада покаже, що зможе захистити рейси, які прямують до Києва та Львова, тоді європейці скажуть, що це безпечно, і літаки полетять.


Це здалось схожим на тиск. З іншого боку, це виглядає як стовідсоткова ознака закінчення війни для міжнародної організації цивільної авіації.

Ужгород сказав: ні!

Але українські військові влітку на такі коментарі відповіли однозначно.

 

«Ви бачите, що долітає усюди, в будь-якій точці країни можуть з’явитися ракети, ворожі дрони. Скільки летить «Кинджал», всі прекрасно знають», — так відреагував на пропозицію відновити авіапольоти під час війни речник Повітряних сил України Юрій Ігнат.


Скептичні з цього приводу й інші українські військові авіаексперти. Вони вважають, що ситуацію в Україні некоректно порівнювати з Ізраїлем.


«Ізраїль має свою систему, так званий «залізний купол», який здатний протидіяти в реальному часі в автоматичному режимі великій кількості цілей. Але, як правило, ці цілі є малопотужні, співмірні з умовними дронами-камікадзе або невеликими ракетами, схожими на РСЗО. І, звісно, ці засоби ураження летять на відносно невеликій швидкості. А засоби, які знищують ці цілі, розвивають більшу швидкість, і тому вони здатні ефективно виявляти і знищувати їх», — неодноразово пояснював авіаексперт Богдан Долінце.


Крім того, за його словами, сама територія Ізраїлю, що прикривається «залізним куполом», є не настільки великою, як територія України. Адже, навіть за мірками Європи, Україна — дуже велика держава. Отже, серед міст можливості відкриття аеропорту для цивільних літаків найчастіше називали Ужгород.


Обґрунтування Air Ocean Airlines полягали в тому, що Ужгород розташований впритул до кордону з НАТО, він межує зі Словаччиною, а тому, на думку міжнародного перевізника, ці польоти мають бути безпечні.


Українські експерти знову заперечили, що аеропорт в Ужгороді має технологічні обмеження і не здатний приймати типові літаки більшості європейських авіакомпаній. А перебудувати його під великі літаки складно, оскільки для цього треба зносити частину житлових будинків.


До того ж росія завдає ракетних ударів по всій території України, в тому числі й по західних областях.


Ба більше — російські ракети залітали на території і Польщі, і Румунії, і Молдови.


У Закарпатській ОВА однозначно заявляли, що до кінця війни про поновлення роботи аеропорту «Ужгород» не може йтися, бо безпека цивільних людей вища за бізнес-інтереси перевізника.

 

Водночас той факт, що летовище роташоване близько до кордону з країною НАТО, є примарним і непереконливим аргументом.


«Щодо поновлення роботи аеропорту «Ужгород», то це питання виникає час від часу. Але, доки триває війна, про це не йдеться. У нас війна у всій країні, хоча Закарпаття — тиловий регіон, але це не значить, що тут немає небезпеки. Тому наражати на небезпеку життя цивільних примарними аргументами, що, мовляв, аеродром в Ужгороді перебуває під кордоном країни НАТО Словаччини, ми не маємо права. Безпека громадян тут вища, ніж комерційні інтереси перевізника», — зазначили у Закарпатській ОВА.


Для рф вдарити ракетою по цивільному літаку в повітряному просторі країни НАТО — ще те задоволення. Бо ерефія ненавидить НАТО разом із Європейським Союзом як екзистенційного, світоглядного ворога. Для таких монстрів, як москва, це важливий мотиватор агресії.


Водночас зазначимо, що в серпні над Україною, попри закритий авіапростір, пролетів пасажирський літак із Норвегії. Але це виняток із розряду щасливого лотерейного квитка, а не керівництво до дій.