Йде по місту листоноша, у руках — важлива ноша: чому пересувні поштові відділення кращі за стаціонарні

01.11.2023
Йде по місту листоноша, у руках — важлива ноша: чому пересувні поштові відділення кращі за стаціонарні

Під час брифінгу. (Фото пресслужби Полтавської ОВА.)

Керівництво полтавської філії АТ «Укрпошта» розповіло про реформування галузі й роботу в умовах війни.


Полтавська філія АТ «Укрпошта» однією з останніх серед обласних представництв впровадила послугу мобільних поштових відділень.

 

І це, за словами її керівника Юрія Набасова, було їй на користь, адже дозволило врахувати як позитивний, так і негативний досвід «першопрохідців».

 

Зате сьогодні філія Укрпошти має найбільше в Україні пересувних відділень. Це сто тридцять екіпажів, які базуються в одинадцяти населених пунктах й оперативно надають послуги.


Про роботу поштового оператора в умовах війни й реформи галузі поштового зв’язку розповіли керівник Полтавської філії АТ «Укрпошта» Юрій Набасов та директор з розвитку мережі Укрпошти полтавського регіону Павло Шестопал під час брифінгу, який пройшов на днях в офіційному медіацентрі ОВА.

Що спільного між Укрпоштою та поштою Німеччини?

— Від початку повномасштабного вторгнення армії рф Укрпошта припиняла свою діяльність лише на один день — 24 лютого 2022-го. З огляду на безпекові моменти та порушення логістичних зв’язків. Уже наступного дня, проаналізувавши логістику, ми відновили подальше надання послуг людям, — зазначив Юрій Набасов.

 

— З перших днів війни Укрпошта зробила все можливе для максимально швидкого відновлення поштового зв’язку з усім світом, а також безперебійного надання послуг людям. Наш регіональний підрозділ допомагав із забезпеченням спектра послуг і сусіднім областям.


Одна з переваг пересувних відділень — їхня маневреність. А це вчасні доставки пенсій, матеріальних допомог, товарів першої необхідності, в тому числі продуктів харчування. Особливу ефективність ці відділення показали на деокупованих територіях.


За словами Юрія Набасова, АТ «Укрпошта» стовідсотково належить державі, але функціонує та розвивається за самостійно зароблені кошти. У Європі існує всього дві такі структури — Укрпошта та пошта Німеччини.

— Тож модернізацію ми проводимо за рахунок своїх доходів: робимо ремонти, закуповуємо ґаджети, автівки тощо. І, попри воєнний час, продовжуємо розвивати мережу відділень, оптимізовувати та покращувати їхню роботу, — зауважив керівник.

 

— Одне з джерел доходів Укрпошти — випуск марок патріотичного характеру, які стали відомі на весь світ. Частину виручених коштів від їх продажу спрямовуємо на підтримку ЗСУ, частину — на соціальні проблеми. Але ми не закрили жодного відділення! Змінюємо лише формат роботи. Якщо раніше у якомусь стаціонарному відділенні працював начальник на пів ставки два дні по три години, то, очевидно, це було економічно недоцільно. Тепер у те ж приміщення пошти двічі на тиждень приїжджає бригада пересувного відділення і працює там три години. Для селян щось змінилося? Ні.


У нас один екіпаж обслуговує 10-15 населених пунктів. Де більше людей — туди машина виїжджає частіше і там довше працюють наші підлеглі, а на хутір, де, буває, живуть двоє стареньких, раз на місяць привозять пенсії.

Сценарій розвитку: цифровізація, релокація, оптимізація

— За час війни ми впровадили багато трансформацій, спрямованих на стовідсоткову цифровізацію Укрпошти, — додав Павло Шестопал. — Процес розрахований на кілька етапів. На першому етапі ми трансформували й автоматизували всі сільські стаціонарні відділення, які обслуговують 1 тисячу 300 і більше людей. Таких відділень в області 59. Ми провели ремонт приміщень, підвели до них інтернет, купили комп’ютери. У населених пунктах, де мешкає менше, ніж 1 тисяча 300 людей, запрацювали пересувні відділення.


З першого жовтня цього року, за словами директора з розвитку мережі Укрпошти Полтавського регіону, розпочався третій етап реформування — цифровізація пересувних відділень. Їх почали оснащувати цифровими касовими апаратами.

 

Тож поступово паперові квитанції, виписування яких займало багато часу, будуть замінені чеками, і в будь-якому селі люди зможуть розрахуватися банківською карткою чи здійснити онлайн-платежі через систему PayPal. Словом, селяни отримають більше послуг і на їхнє оформлення витрачатимуть менше часу. У перспективі Укрпошта перейде на повну цифровізацію всіх опцій і послуг.


Відбулися зміни і в роботі міських відділень. Для зручності клієнтів вони тепер працюють довше, до 19-ї години, всіх переведено на п’ятиденний робочий тиждень, більшість відчинено в суботу та неділю.


Тривають оновлення та релокація відділень у райцентрах та великих громадах. Якщо відділення розташовані у старих приміщеннях, для них знаходять нові. Таким чином минулого року були релоковані поштові відділення у Нових Санжарах, Козельщині, Кобеляках, Градизьку, Опішні й два — у Кременчуці. Цьогоріч у нові приміщення переїхали п’ять відділень.


— Плануємо впровадити комп’ютерні програми забезпечення, щоб прискорити обслуговування, — похвалився Юрій Набасов. — І ми пишаємося тим, що напрацьований нами досвід протягом останнього року з перегляду й активізації пенсійних відомостей буде масштабовано на всю країну.


Цікаво, що в окремих громадах відбувається зворотний процес: відчиняються стаціонарні відділення. Так сталося у Козельщинській громаді, а наразі готуються до відкриття два такі відділення у Пирятинській.

 

За словами Юрія Набасова, ці рішення було прийнято на пропозицію місцевої влади й на основі аналізу навантаження на пересувні відділення: скільки вони видають пенсій, газет, посилок тощо. Працівників нових-старих відділень спочатку навчають працювати з комп’ютером, після чого вони складають іспити і лише тоді розпочинають виконувати трудові обов’язки.


А десь додається час на обслуговування населення. Тобто це динамічний процес.

Генератори й акумулятори готові до можливих перебоїв зі світлом

Журналістка з Кременчука запитала учасників брифінгу, чи можна продовжити роботу пересувного поштового відділення у селі Пригарівка, оскільки його мешканці скаржаться, що не всі встигають оплатити комунальні послуги й передплатити періодичні видання. На що Павло Шестопал відповів:


— Години роботи й маршрути пересувних відділень ми постійно переглядаємо і, якщо є потреба, вносимо в них необхідні зміни. Найчастіше — додаємо ще один день роботи на виїзді в селі. У нас є куратори в кожній точці базування, вони моніторять ситуацію. Звісно ж, люди можуть звертатися зі своїми претензіями до голів громади чи до старост, хай вони виходять на нас із відповідними пропозиціями. Повідомити про проблему можна на гарячу лінію або скористатися електронною поштою.


Щодо підготовки відділень головної пошти України до можливих перебоїв з електропостачанням у зимовий час, то Юрій Набасов зазначив, що всі 59 стаціонарних поштових відділень забезпечені генераторами та альтернативними видами живлення. А робота кожного касового апарату на акумуляторах у пересувних відділеннях розрахована на дві доби без підзарядки.


Окрім того, він інформував, що на сьогодні 960 тисяч мешканців Полтавщини скористалися можливістю обміняти старі лампи розжарювання на нові енергоефективні, що за рішенням уряду проводить Укрпошта.

 

Ще 25 тисяч нових ламп взамін старих отримали заклади освіти, здоров’я, ОСББ. Обмін триває й далі, але вже ви­бірково — лише на головних поштових відділеннях Полтави, Лубен, Кременчука та на 3-му відділенні в Горішніх Плавнях. Загалом Полтавщина отримала поки що трохи більш як мільйон «економок» для обміну.

 

P.S. «Україна молода» неодноразово писала про недоліки в роботі пересувних поштових відділень. Наші читачі регулярно скаржаться на те, що вони отримують періодику з великим запізненням, що екіпажі залишають друковані видання в магазинах і передплатники отримують її або пошарпаною, або і взагалі не отримують. А у віддалені населені пункти вони відмовляються їхати. «Оптимізація» ж роботи стаціонарних поштових відділень зводиться до того, що роботу кількох поштарок виконує одна завідувачка. Але нам цікаво було почути про успіхи в реформуванні нашої рідної Укрпошти, які, можливо, не всі бачать.