У своїй перманентній з 2019 року боротьбі «за Київ без Кличка» Банкова не нехтує нічим. Навіть людським горем.
Перші результати розслідування подій у ніч проти 1 червня, коли під час російської ракетної атаки в Києві загинули троє людей, у тому числі дитина, не забарилися.
Нагадаємо, мешканці намагалися потрапити до укриття в поліклініці у Деснянському районі, але двері були зачинені.
Столична прокуратура повідомила, що в рамках розслідування трагічних наслідків недопуску громадян в укриття затримано чотирьох осіб: першого заступника голови Деснянської РДА, директора медустанови та його заступника, а також охоронця.
Так само миттєво розвиток подій зазвучав і в контексті політичного протистояння.
Відрапортували — провтикали
Буквально за тиждень до цієї трагедії, 24 травня, перший заступник начальника КМВА Сергія Попка генерал-майор Володимир Кидонь оголосив у присутності медіа: «Закритих для киян укриттів під час повітряної тривоги не буде! Усі проблемні об’єкти вчасно виявлятимуться, і до таких споруд цивільного захисту забезпечуватиметься безперешкодний доступ!».
А ще він звернувся до киян: «Нагадую алгоритм: у випадку, якщо під час тривоги укриття закрите, ви можете зателефонувати на 101 або ж 1551, тоді рятувальники приїжджатимуть і відкриватимуть укриття власноруч».
Цей алгоритм звучить, м’яко кажучи, як знущання. Який сенс дзвонити кудись, якщо між оголошенням повітряної тривоги та падінням уламків найчастіше проходить лише кілька хвилин? Тому цей рапорт схожий на звіт, а не на зобов’язання щось зробити. І, як ми побачили, звіт був формальним.
Сфера відповідальності
Про Попка в минулому загалом були непогані відгуки, але його призначили на посаду глави Київської військово-цивільної адміністрації з єдиною метою — мінімізувати впливи в Києві обраного мера Віталія Кличка.
Не можуть його прибрати так, як прибрали голову міської ради Чернігова Атрошенка, бо це спричинить політичний скандал міжнародного рівня. Адже Віталія Кличка добре знають у всьому світі. Тому вирішили зробити те, що колись робив Янукович, — розділити цю посаду.
Відтак Кличко відсторонений від безпосереднього керівництва виконавчою владою в столиці. Він — керівник публічної влади. І самі представники Київської військової адміністрації визнали, що саме вони несуть всю повноту відповідальності за цивільну оборону. Отже, бомбосховища — це сфера вертикалі виконавчої влади. Мера Києва Віталія Кличка від втручання у функціонування бомбосховищ відсікли.
Тому, коли ми говоримо зараз про винних, маємо розуміти, що винні ті, хто не забезпечив безперебійний, цілодобовий доступ до бомбосховищ на найвищому рівні, тобто — президентська вертикаль. Особисто президент мав про це подбати. Він же гарант.
Можливо, керівник міської військової адміністрації все зробив, але прийшли дрібніші локальні чиновнички й почали все глухо зачиняти? Як варіант?
І от тепер президентська вертикаль має дати відповіді на подібні запитання. А замість цього вона знову спускає всіх старих псів на чинного мера Києва. Та так завзято, що здається, ніби чекала якоїсь слушної нагоди.
Бомбити мера бомбосховищами
Як на другому році повномасштабної війни виглядають укриття? Вони в жахливому стані. Грошей на їх олюднення немає, бо в країні розгорнуто великі дорожні роботи там, де ще можуть падати ракети, дрони та їхні уламки.
Окрім того, Київ нещодавно виведено зі статусу міст, де ведуться бойові дії, а те, що падає нам на голови, горить, ранить, убиває, — то таке, випадковий побічний ефект...
Тож які там ще бомбосховища? Тут же треба в столиці будівництво продовжувати! До речі, на новобудову теж гепнув уламок. Нормально так зруйнував. Відчутний непрозорий натяк вийшов. Але ж якщо не будувати, то як тоді освоювати шалені гроші на будівництво? Посади ж не вічні.
Вибори рано чи пізно будуть — не цієї осені, то наступної весни. І впевненості, що зелена доріжка ще раз простелиться у будівлі благ для обраних Банкової та Грушевського, немає. Он уже декотрі деталі Оману знову оприлюднюються.
Скажімо, те, що через три тижні після «легендарного» візиту чинного президента Радбез прийняв рішення, за яким ракетні програми в Україні відтермінували до 2024-го, а декотрі — до 2031 року. Якщо такі факти звучатимуть усе гучніше, то питання, чи варто чинним при владі йти на вибори, можна буде й не ставити. А вони знову взялися з’їдати Кличка.
Цікава деталь: кругом, де є і де були районні в містах ради, вони підзвітні міським радам, у Києві районні ради контролюються областю. Область у нас уся «заслужена».
Тому кастинг посад на керівництво райрадами в столиці проходить в ОП, і, зважаючи на тенденції, його глава Андрій Єрмак підминає під себе столицю, затверджуючи тих, хто йому подобається. Так самісінько робив при Януковичу глава його АП Льовочкін.
Ми не знаємо, чи займався керівник Деснянської райради питанням бомбосховищ. Можливо, він зробив усе можливе, але дещо виявилося поза його силою і впливом, хоча в це не віриться. Але в цій ситуації він є частиною президентської вертикалі.
Вибити з рингу й умити руки
Як відомо, одразу ж проти Кличка розгорнулась справжня кампанія у соцмережах. Після того, як логічні аргументи прихильників мера Києва розбили організований хейт з його дискредитації, підключився і сам президент. З Молдови. Там він брав участь у форумі Європейської політичної спільноти і звідти анонсував подальший сценарій після трагедії у Деснянському районі Києва.
«Відповідати будуть усі, реакція буде тверда... Сказав би (хто відповідатиме), але не можу... Сказав би так: може бути нокаут», — заявив Зеленський, натякаючи на боксерське минуле Кличка.
Неприязнь до Кличка та його команди з боку Зеленського і Ко — давня історія. Медіа неодноразово повідомляли про плани Банкової роз’єднати посади мера Києва та голови Київської міської держадміністрації, щоб призначити головою КМДА свою людину.
Але до початку великої війни ці ідеї не були реалізовані. А потім з’явилася інша можливість — призначити свого начальника Київської міської військової адміністрації.
Тут слід коротко пояснити різницю між двома органами — КМДА та КМВА. За Законом «Про правовий режим воєнного стану», голови обласних та районних держадміністрацій автоматично стають начальниками відповідних військових адміністрацій.
І це логічно: це не виборні посади, на них чиновники призначаються указами президента. Якщо президентові не подобається якийсь голова облдержадміністрації, він його просто замінює, а не запроваджує двовладдя.
Інша ситуація з мерами міст. Це виборні посади. І закон дає президенту право призначати начальником міської військової адміністрації не мера, а якусь іншу особу.
Навчіться дивитися в дзеркало
«Читаю, як слуги і Ко вішають усіх собак на Кличка, і, вибачте на слові, офігіваю... А за що в місті відповідає призначений Банковою глава ВЦА? За пости в соцмережах? За що відповідають глави районних адміністрацій, усі від «СН», призначені урядом виинятково за принципом лояльності? Якщо хочеться поговорити про готовність столиці до війни, то давайте поговоримо про підготовку країни до війни в комплексі.
Чи ще не на часі? Чи, може, зосередимося на виправленні помилок і разом працюватимемо на Перемогу? — написала в своєму блозі народна депутатка Ірина Геращенко. — Ми не дамо владі знищити місцеве самоврядування і зачистити його під егідою викликів воєнного часу. Як зачистили і знищили вже свободу слова. До місцевої влади є питання, без сумніву, але точно не більше, аніж до центральної. Тому — навчіться дивитися в дзеркало. І варто засукати рукави й усім ще більше працювати на перемогу, до якої ще ой як далеко».
Отже, на питання, навіщо Банкова розпочала новий наступ на Кличка, — дії президентської вертикалі дають варіант відповідей: це частина сценарію щодо переформатування місцевих адміністрацій під майбутні вибори.
Вочевидь Банкова хоче повністю позбавити Кличка влади й шукає спосіб, як це зробити.
Приклад відставленого Атрошенка показує, що вже є відпрацьований через суд механізм. Залишалося тільки знайти, за що. Охоронець у поліклініці не відкрив укриття та загинули люди — чим не привід усунути мера з посади і знайти слухнянішого виконавця передвиборчих завдань?
До речі, як підготовку до виборів можна розглядати і заміну голови ОДА на Одещині. Замість колишнього командира 28-ї окремої механізованої бригади імені Лицарів Зимового походу полковника Максима Марченка, який очолював ОДА з 1 березня минулого року, призначено Олега Кіпера, який до цього керував прокуратурою Києва, а за часів Януковича та Пшонки був заступником начальника головного слідчого управління ГПУ.
Звісно, таким людям, як Марченко, виконувати передвиборчі завдання — поперек свідомості, але з ними легко вправляються такі, як Кіпер.
Якщо якимось способом під нібито пристойним приводом і вдасться залишити Київ без мера Кличка на повоєнних виборах, офісу президента та «слугам народу» буде набагато легше здобувати контроль над столицею.
Але це шлях до того, що буде максимально утруднене ведення виборчої кампанії не тільки для Кличка та його партії «УДАР», а й для інших політиків і партій, не підконтрольних Банковій.
І вкотре фігура позицій сил та сюжет подальших подій залежатиме від того, наскільки правильними в протистоянні з Банковою будуть подальші кроки мера Віталія Кличка.
Овації може отримати кожен. Але в Зеленського важливий козир — всеохопна влада.
І гаранту так подобається самоорганізоване безмежне поле свого, суб’єктивного права! А все, що може чинний парламент замість повернення президента в правове поле, — це організовувати художній свист як супровід рішень президента Володимира Зеленського.