Безпрецедентний випадок стався на могилі митрополита Володимира (Сабодана) у день, коли у Києво-Печерській лаврі Різдвяну службу вперше проводили представники канонічної ПЦУ.
Там невідомі клірики спалили два білі клобуки — головні убори, які завше носять священники митрополичого сану.
Причому саме дійство було організовано так, що знавці чорних обрядів впізнали у ньому ознаки шаманства.
«З релігієзнавчої точки зору, це локалізація культу вуду, коли через артефакти, що належать або символізують конкретних людей, цим людям хочуть у магічний засіб заподіяти зло, — прокоментував ситуацію у фейсбуці відомий богослов, доктор філософських наук, архімандрит Кирило Говорун. — Імовірно, мали на увазі митрополитів Симеона та Олександра, які перейшли з УПЦ до ПЦУ».
За його словами, поганський обряд у Лаврі — своєрідна чорна меса, тобто частина більш широкого явища.
Саме апеляцією до магічної свідомості священноначалля УПЦ хоче зупинити перехід своїх кліриків до ПЦУ. З цією метою воно масово й автоматично позбавляє сану всіх, хто туди переходить.
«Я довго не міг собі пояснити, навіщо їм така неадекватна канонічна міра, — каже Кирило Говорун. — А тепер, після спалення клобуків у лаврі, зрозумів, що позбавлення сану — це така собі «бойова магія». А канони та саме християнство тут ні до чого».
Свою думку з приводу біснування церковних шаманів висловила і шеф-редакторка видання «Лівий берег» Соня Кошкіна.
Вона вважає акт осквернення могили фінальним дійством історії, яка почалася з того, що митрополичі головні убори там спочатку знайшли, а вже потім спалили за спеціальним обрядом. Хто їх туди підкинув і навіщо — ключове питання.
Вона припускає, що справа не минулася без наказу донедавна намісника Києво-Печерської лаври митрополита Павла (в народі — Паша Мерседес).
«Коли про знахідку стало відомо Павлу (Лебедю), він, за словами свідків (а їх було чимало), натурально перелякався, — йдеться у коментарі LB.ua — Дуже сильно перелякався. Бо одразу взяв це на свій рахунок. Мовляв, хтось із близького кола хоче його знищити. Ну добре, один клобук — для Павла, а другий — кому? Робочих версій багато. Одна з них пов’язана з відомим розписом на верхній галереї Успенського собору. Ви ж пам’ятаєте зображення під умовною назвою «я і два предстоятелі». Внизу — Павло (Лебідь) і чинний митрополит Онуфрій, над ними — покійний Володимир (Сабодан)».
Це припущення дійсно викликає певні асоціації, але все одно незрозуміло, навіщо було чинити святотатство на могилі одного з предстоятелів церкви та ще й у день Різдвяного богослужіння.
«А все тому, що йдеться про чортів шаманізм, — вважає Соня Кошкіна. — Згідно з правилами вуду — чи як правильно назвати таку «обрядовість», — «подарунок» не можна переміщувати (бажано взагалі його не торкатися), а необхідно знищити саме на місці».
До речі, після акту вандалізму з ознаками чорної обрядовості в мережі з’явилося чимало повідомлень про те, що священники УПЦ Московського патріархату давно шаманять у наших храмах. Але подібні дійства не викликали публічних обурень.
«Впевнена, ви давно знали, що таку «магію» застосовували впродовж кільканадцяти років супроти невгодних науковців Києво-Печерського заповідника, які мали необережність робити зауваження «священноначалію», — залишила коментар під дописом Кирила Говоруна координаторка Програми в Holodomor Research and Education Centre Ярослава Музиченко. — Зокрема, коли у працівників заповідника силоміць відбирали приміщення. Їм привселюдно оголошували прокляття, зичили смерті, клікушествували. Усі це знали. Але не зважали».
На прохання «УМ» одіозний випадок у лаврі прокоментував колишній голова юридичного відділу УПЦ Валентин Волинець, який 22 роки поспіль був адвокатом Блаженнійшого митрополита Володимира.
«Коли я побачив те відео, мене охопив справжній шок, — сказав він. — Як могло взагалі статися подібне дійство на могилі настільки толерантної, гуманної і духовної людини? Як відомо, предстоятелем церкви він став у результаті обрання його на історичному Харківському соборі у травні 1992 року, коли в українського православ’я був надзвичайно складний період, тому що стався розкол. У червні цього ж року рішення про його обрання було підтверджено помісним собором, який зібрався у святій Києво-Печерській лаврі. З того часу всі 22 роки митрополит Володимир упевнено, у непростих політичних, економічних, церковних, міжконфесійних умовах вів корабель УПЦ правильним курсом і завжди підкреслював те, що рано чи пізно в українській незалежній державі має бути створена помісна автокефальна церква».
За словами Валентина Волинця, монастирське життя побудоване так, що «без благословення священноначалля» там не може відбутися жодне дійство. Тому правоохоронці обов’язково повинні встановити, хто ж саме віддав той ганебний наказ. Зробити при бажанні це не так уже й складно.
«Особа, яку видно на відео, одягнена в підрясник, — каже він. — Вона має всі ознаки ченця чи особи, яка навчається в духовній семінарії або академії, тому що могилка Блаженнійшого митрополита Володимира розташована просто при вході до храму Різдва Пресвятої Богородиці, який є академічним і семінарським. Можна, звісно, припустити, що це стороння особа (в чому я дуже сумніваюся), яка не отримувала благословіння священноначалія. Але ж немає жодних доказів, що вона якимсь чином перелізла через мур чи з’явилася там якимось конспіративним шляхом. Тим більше на відео чути, що проходить служба, а також видно, що біля храму проходять інші богомольці, найвірогідніше, семінаристи. І саме у цей час здійснюється такий акт наруги!»
У Валентина Волинця є запитання і до керівників УПЦ.
«Невже у ваших підлеглих втрачена усіляка духовність і моральність, — каже він. — Як таке могло статися і як ви могли допустити, щоб це трапилося на могилі фактично за життя святої людини? Наразі потрібно зробити все необхідне для того, аби честь, гідність і совість митрополита Володимира була захищена і реабілітована. Жодна людина не заслуговує на такі дії на своїй могилі, а тим паче не заслуговує предстоятель церкви, митрополит Володимир».