Ціни на українських автозаправках уже не шокують: автовласники готові віддати останнє, лиш би наповнити баки своїх авто, відстоявши кількагодинні черги.
І вже нікого не дивує, що вартість пального у нас практично наздогнала цінники у європейських країнах. Головною проблемою залишається фізична наявність пального — після того, як росія знищила 27 українських нафтобаз, нафтопереробний завод у Кременчуці.
Ракетні атаки по нафтобазах коштували державі 227 мільйонів доларів. А також стали однією з причин дефіциту пального. А тому Україна змушена змінювати логістику постачання пального, включаючи нестандартні маршрути через Чорне море, Балтику та Адріатику.
«Ми активно переорієнтовуємо Україну на інші маршрути постачання пального. В результаті збільшили обсяги автоперевезення у травні в 15 разів, залізничні та річкові — в 5 разів», — повідомляє Міністерство економіки, зазначивши, що у травні Україна потребуватиме 120 тисяч тонн бензину та 254 тисячі тонн дизеля.
Ці потреби, як сподіваються чиновники, вдасться забезпечити за рахунок максимальних обсягів імпорту, збільшивши пропускну спроможність автомобільних переходів та залізничного перевантаження.
Станом на кінець минулого тижня Україна вже законтрактувала понад 300 тис. тонн палива на ринку ЄС. А американський бензин уже продається на українських АЗС, перші поставки його надійшли у продаж ще перед минулими вихідними. Про це заявила очільниця Міністерства економіки Юлія Свириденко.Також Україна закуповуватиме бензин із німецьких, скандинавських та балтійських нафтопереробних заводів.
Загалом в Україні потрібно щомісяця 100 тис. тонн бензину, 250 тис. тонн дизпалива та 70 тис. тонн зрідженого газу. У Європі учасники українського ринку пального вже законтрактували 253 тис. тонн дизеля та 72 тис. тонн бензину.
Крім того, за словами Свириденко, Україна вже домовилася з Польщею щодо збільшення транзиту пального з 60 тис. тонн на місяць до 250 тис. тонн. Саме пальне оформляється на кордоні позачергово, а дозволи на в’їзд українських автоцистерн Польща взагалі скасувала.
Як ми пам’ятаємо, у березні Кабінет Міністрів ухвалив низку рішень щодо зниження податків та акцизів на пальне, що повинне було — і таки успішно знизило вартість бензину та дизпалива в Україні. Зокрема, уряд зменшив до нуля акциз на імпорт бензину, дизеля та зрідженого газу. Крім того, з 20% до 7% знижено ПДВ.
Найближчим часом, як обіцяє влада, дефіцит пального в Україні зникне.
«Україна фактично імпортує нафтопродукти в обсягах, які відповідають темпам щоденного споживання бензину та дизеля на заправках. Дефіцит палива в Україні незабаром ліквідують, — заявив заступник керівника офісу президента Ростислав Шурма. — Сьогодні обсяги імпорту вже фактично відповідають темпу щоденного споживання бензину та дизеля на заправках... Бензин та дизель будуть. І ситуація покращуватиметься щодня».
За його словами, сьогодні в країну в’їжджає достатньо бензину та дизеля, щоб покривати потребу українців. Також, як обіцяє очільниця Мінекономіки Юлія Свириденко, різкого стрибка ціни через європейські та заокеанські поставки чекати не варто, оскільки чинне держрегулювання цін скасовувати не планують.
А ТИМ ЧАСОМ...
Шахраї не сплять
Коли країну охопила нестача палива, шахраї вирішили скористатися цим шансом і укотре нажитися на українцях. Однією з найпопулярніших схем обману є покупка талонів на бензин «з рук», які виявляються фальшивими або вже недійсними.Також наївним водіям часто продають газовий конденсат із домішками біоетанолу, який у великій кількості може навіть зіпсувати двигун.