Європейська комісія опублікувала пакет iз 13 проєктів нормативно-правових актів, які стосуються найбільшої в історії кліматичної реформи.
Вони мають забезпечити досягнення цілей Європейського Союзу, щоб до 2030 року обмежити викиди вуглекислого газу із 40 до 55 відсотків.
Звідси і назва цього плану Fit for 55 («Пасує до 55» чи «Готовність 55»). Завдяки цьому Євроспільнота повинна досягти кліматичної нейтральності 2050 року.
Це лише пропозиції Комісії. Остаточну форму положень мають узгодити держави-члени та Європейський парламент.
Переговори можуть тривати два роки. Передбачається, що вони будуть складними, позаяк зміни стосуватимуться всіх галузей економіки, компаній i домашніх господарств.
Європейський парламент і країни-члени незабаром почнуть втілювати ці пропозиції до законів.
Комісія пропонує, серед іншого, 2035 року перейти на електричні автомобілі. Тоді вже буде неможливо придбати нову машину з дизельним або бензиновим двигуном.
Серед пропозицій — також підвищення енергоефективності будинків, пов’язане з модернізацією та утепленням більшості з них. Пропонується зменшити число безкоштовних дозволів на викиди вуглекислого газу. А для таких галузей, як виробництво міндобрив, цементу і сталі, від 2035 року їх зовсім не буде.
Ці зміни обійдуться дорого, тому Європейська комісія запропонувала збільшити фонд на модернізацію до 10 мільярдів євро, проте газ буде вилучений iз фінансування.
Крім того, Комісія має намір створити новий фонд у розмірі 70 мільярдів євро у відповідь на побоювання, зокрема Вишеградської групи, що поглибиться енергетична бідність.
Загалом Європейський Союз оприлюднив широкий план боротьби зі зміною клімату задля того, щоб досягти вуглецевого нейтралітету до 2050 року.
Зміни торкнуться електростанцій, автомобілів, літаків, заводів, торгівлі та опалення будинків.
«Зараз Європа — це перший континент, який презентує всеосяжну архітектуру для втілення наших кліматичних амбіцій», — заявила президентка Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн журналістам у Брюсселі.
«Ми вже маємо мету, але зараз ми представляємо дорожню карту того, як ми збираємося її досягнути», — додала вона.
ЄС виробляє лише 8% глобальних викидів, але прагне бути світовим лідером в екологізації економіки.
Пропозиції, зокрема, передбачають суттєве посилення стандартів максимально дозволених викидів СО2 для нових автомобілів у наступні 15 років. Зокрема, до 2030 року автовиробники мусять скоротити викиди вуглецю на 55 відсотків.
Також у ЄС планують збільшити кількість зарядних станцій для електрокарів та іншими способами спонукати споживачів пересідати на електричні авто.
У рамках програми планують додатково оподатковувати авіаційний сектор і судноплавство. Зокрема, Єврокомісія пропонує запровадити так званий «керосиновий податок» на авіаперельоти. Це може спровокувати подорожчання авіаквитків, передусім на рейси на невеликі відстані, пише інформагенція «Франс Пресс».