Один iз підрядників Укравтодору — турецька компанія «Онур», яка ще з середини 2000-х займається будівництвом та реконструкцією автотрас в Україні, — вже неодноразово потрапляла в гучні скандали.
За даними незалежного антикорупційного порталу «Наші гроші», ця фірма фігурує у десятках кримінальних проваджень, пов’язаних із привласненням та розкраданням державних коштів шляхом завищення собівартості виконаних робіт та економії асфальтобетону, подання неправдивих даних на тендери, підробкою документів, самовільним видобуванням піску, глини, ґрунту, води тощо.
Тепер у цьому переліку, вірогідно, додасться ще одне провадження — за злив рідких відходів, у яких були нафтопродукти, в очисні споруди Кобеляк (як відомо, компанія зайнята у прокладанні бетонної траси Дніпро—Решетилівка, що входить до президентської програми «Велике будівництво» і наразі працює на об’їзній ділянці шляху біля цього населеного пункту).
Це ледь не призвело до екологічної катастрофи — існувала реальна загроза забруднення небезпечними речовинами річки Кобелячки, яка впадає у Ворсклу, що несе води у Дніпро. Лабораторні аналізи показали перевищення допустимої норми нафтопродуктів у понад тисячу разів!
— «Полтававодоканал» має договір з «Онуром» на утилізацію рідких побутових відходів, — пояснила речниця обласного комунального підприємства Ірина Філоненко.
— Очисні споруди — об’єкт закритого типу, там люки, куди асенізатори зливають вміст ємностей, перебувають під замками, тому, власне, не становить проблеми прослідкувати за машинами, які туди заїжджають. І от ранкова зміна після того, як асенізатор «Онура» залишив територію очисних споруд, відчула різкий запах нафтопродуктів. Довелося терміново зупинити майже всі механізми, задіяні в процесі очистки відходів, і тільки завдяки цьому небезпечні речовини були ізольовані й не потрапили до водойм.
Рiч у тiм, що нафтопродукти вбили активний мул, завдяки якому відбувається фільтрування нечистот на першому етапі. Мул містить корисні бактерії та мікроорганізми, що вбирають органічні речовини зі стоків, які в процесі подальшої доочистки у каскадних ставках стають абсолютно чистими і безпечними.
На жаль, проти нафтопродуктів активний мул виявився безсилим. Скільки тих небезпечних продуктів було злито в систему і яких саме, поки невідомо — висновок про це мають дати фахівці. Наразі ж шкідливі речовини «заблоковані» у залізобетонних конструкціях і чекають на утилізацію.
Тому віднедавна очисні споруди у Кобеляках працюють лише на третину від своїх можливостей. Шість технологічних споруд для запобігання викидів небезпечних стоків у природне середовище перекриті, і коли очистка каналізаційних стоків запрацює на повну потужність, сказати важко. Працівники коммунального підприємста задіяли резервну чергу очистки, завізши в неї активний мул з Полтави.
— Спочатку треба знайти місце для утилізації забруднених стоків, — продовжує Ірина Філоненко. — А це близько тисячі кубометрів (уже неактивного) мулу. По-друге, промити самі споруди, повністю замінити систему аерації (повітряні трубопроводи), обробити стінки технічних споруд спеціальними сорбентами. Це надзвичайно копітка робота, яка в основному виконується вручну.
Збитки комунального підприємства підраховуються. Місцеві правоохоронці спільно з прокуратурою проводять перевірку обставин справи. А керівництво «Онура» невпевнено заявляє, що у його рідких відходах не може бути нафтопродуктів.
Після того випадку асенізатори дорожньо-ремонтної компанії на території очисних споруд у Кобеляках більше не з’являлися. Але ж організація кудись діває свої рідкі відходи...