Європейське космічне агентство виведе на орбіту два новітні супутники з використанням харківської розрбоки

27.01.2021

У лютому на орбіту буде виведено два новітні супутники, виготовленi Європейським космічним агентством на замовлення американської компанії SES.

 

Ця подія стане знаковою і для України, оскільки при створенні новинки було використано харківську унікальну систему охолодження космічної техніки.

 

«Усі старти суворо розраховані, тож ми чекаємо на політ, — повідомив в ефірі «Суспільного» президент Асоціації «Укравіапром» голова правління АТ «ФЕД» Віктор Попов.

 

— Коли це все станеться, ми всюди напишемо «Харків у космосі! Знову в космосі!» До того ж у міжнародному космосі». Ця система охолодження принципово нова. Вона буде розповсюджена і на охоло­дження місячних модулів, і при будівництві «марсіанських» поселень. Тут є велика перспектива».


Над створенням технічної новинки вчені Харківського національного аерокосмічного університету імені Жуковського та інженери АТ «ФЕД» працювали п’ять років. Ідеться про ефективне, високоточне, екологічно чисте обладнання, яке можна успішно використовувати також у металургії, при виробництві вимірювальної техніки та інших новітніх компонентів.

 

Необхідні комплектуючі для системи охолодження харків’янам наразі поставляють як іноземні, так і вітчизняні фірми. Зокрема, унікальні матеріали для виготовлення деталей створили запорізькі металурги.


Харківською розробкою зацікавилося не лише Європейське, а й турецьке та китайське космічні агентства. І це лише початок. «Уявляєте, якщо американці та європейці прийшли до нас (у країну, де йде війна), то це вони зробили від безнадійності, адже в них такого немає, — каже Віктор Попов. — Вони такого не створили, а ми змогли. І наразі беремо участь у європейському тендері на виготовлення 34 супутників».


До речі, та ж «космічна» команда Харкова провела нещодавно випробування першого українського іонно-плазмового двигуна, який, на відміну від теперішніх аналогів, здатний зробити можливими далекі космічні подорожі.

 

Наша новинка важить усього лише 100 кілограмів, тоді як вага теперішніх рідинних двигунів удесятеро більша. До того ж іонно-плазмовий аналог може десятиліттями працювати у відкритому космосі, а також дозволяє апарату виконувати складні маневри на орбіті.

 

«Ілон Маск наразі пропонує летіти на Марс, але тільки в один бік, тому що потрібні не рідинні та твердопаливні двигуни, а іонно-плазмові, — ділиться сенсацією Віктор Попов.

 

— А ми разом з аерокосмічним університетом уже створили такий двигун і успішно випробували. Наша новинка згодиться не лише для перельотів. Уявіть собі: маленький космічний трактор, який прибирає на орбіті. Так само потрібні апарати для ремонту супутників. Тут усе дуже просто: оп, і ти вже перейшов з орбіти на орбіту. Тобто «під’їхав», «підлікував» — і все ОК! Усе як в електриці — ввімкнув-вимкнув. Із рідинними двигунами це неможливо в принципі».  


Наразі харків’яни вже отримали замовлення на своє обладнання від Німеччини, Китаю, Індії та В’єтнаму.