Рейдовий корабель ВМС України повернувся до несення служби через два роки після драматичних подій у Керченській протоці.
Роботи з відновлення боєздатності буксира «Яни Капу» спочатку велися на Очаківському судноремонтному заводі (Одеська область), пізніше — на військово-морській базі «Південь», а завершилися на судноверфі у Херсоні.
Із результатів торгів, опублікованих на Prozorro, можна дізнатися, що на ремонт судна виділили п’ять мільйонів гривень, а замовником робіт виступила військова частина А0456.
Доковий ремонт на буксирі «Яни Капу» охоплював капітальний ремонт головного двигуна, який отримав значні пошкодження під час атаки російських військовослужбовців у Чорному морі.
— Суднобудівникам довелося замінювати всі деталі з міді, які вирізали з судна росіяни, що захопили його у полон, — розповів в. о. командира рейдового буксира «Яни Капу» Юрій Будзило. — Довелося вручну збирати систему управління головними двигунами, закуповувати нові комплектуючі замість демонтованих під час простою буксира у порту країни-агресора.
Бригада кваліфікованих робітників реконструювала рульові та якірні пристрої, налагодила точність донно-забірної апаратури та електрообладнання. Вдалося повністю відновити функціонування газоходу, паливних насосів, клапанів пожежної системи та компресорів.
Суднобудівники також виконали очищення, діагностування та заміну пошкоджених ділянок корпусу й палуби, з подальшим їх фарбуванням.
Після завершення докового ремонту на одній з судноверфей Херсонщини, судно «Яни Капу» готове до виконання бойових завдань.
Особливо відзначимо, що вдалося відновити не лише буксир, а й зібрати воєдино його екіпаж, який мужньо пройшов усі випробування та полон у російській в’язниці, й зараз продовжує нести службу разом.
Практично вся команда «Яни Капу» несе службу в колишньому складі, включаючи керівника переходом буксира через Керченську протоку капітана Юрія Будзила.
Навіть знаменита прикордонниця собака Джессі повернулася на свою «посаду».
Нагадаємо, 25 листопада 2018 року корабельна група ВМС України у складі двох малих броньованих артилерійських катерів «Бердянськ» та «Нікополь», а також рейдового буксира «Яни Капу» виконувала плановий перехід із порту Одеси до порту Маріуполь.
В акваторії Керченської протоки прикордонна корабельна група Російської Федерації у складі кораблів, винищувачів та вертольотів атакувала українські кораблі.
Після того як наші моряки відмовилися виконувати вимоги представників країни-агресора, російські військовослужбовці пішли на таран та, застосувавши зброю, захопили у полон 24 українців, при цьому троє наших моряків отримали поранення.
Як зазначив координатор групи «Інформаційний опір» Костянтин Машовець, російський корабель «Дон» двічі таранив український рейдовий буксир «Яни Капу», у підсумку той отримав пробоїну гвинто-рульової групи правого борта, а також значні пошкодження внутрішнього оснащення.
Піратське захоплення кораблів у Чорному морі завдало Україні матеріальних збитків на суму понад 260 мільйонів гривень.
За словами командувача ВМС України Ігоря Воронченка, російські варвари зняли з полонених кораблів навіть унітази, розетки та плафони. Українським морякам довелося провести у полоні тривалих 10 місяців, за їхньою долею стежила вся країна, обурена незаконними діями росіян.
За словами членів екіпажу «Яни Капу», під час полону вони відчували підтримку своєї країни та всього світу, хоча й не відразу дізналися про неї, адже росіяни приховали від них правду.
У травні 2019 року Міжнародний трибунал iз морського права постановив, що Російська Федерація повинна негайно звільнити українських моряків та повернути захоплені катери й буксир.
У понеділок, 7 вересня 2020 року, Росія передала Україні військовополонених членів екіпажів, а кораблі повернула лише за місяць у непридатному стані.
Вони прибули до Очакова й стали на ремонт лише після проведення слідчих дій та балістичної експертизи.