Керівники авіаційних підприємств не задоволені роботою «Укроборонпрому»: вимагають незалежності

03.07.2020

Днями в Харківській облдержадміністрації дізналися про те, що місцеве авіапідприємство може найближчим часом отримати замовлення від канадських партнерів на спільне виробництво 13 літаків Ан-74.
 
Цю інформацію голова ХОДА Олексій Кучер озвучив на Всеукраїнському з’їзді авіабудівників із посиланням на Кабмін, але новина викликала в присутніх хіба що сумний сарказм.
 
Причина відома: виробничникам уже багато років поспіль не вдається реалізувати і скромніші плани, тому амбітні обіцянки вони сприймають iз великою часткою умовності.
 
Скажімо, ще рік тому Володимир Зеленський дав доручення «Укроборонпрому», до складу якого входять заводи авіагалузі, розглянути можливість придбання у ХДАВП двох уже готових літаків Ан-140.
 
Це б допомогло заводу вийти з кризи і відновити виробництво. Тоді ж розглядали можливість створення державної авіакомпанії з пасажирських перевезень, яка б закуповувала вітчизняні авіалайнери. 
 
Утiм усі райдужні перспективи вже традиційно залишилися на папері. Директор Харківського авіапідприємства Сергій Задорожний повідомив, що після наказу президента обговорював із керівництвом концерну варіанти викупу літаків чотири місяці поспіль, але знайти спільну мову так і не вдалося. Існують і більш системні проблеми.
 
«Сьогодні Туреччина, арабські країни, Південна Корея практично з нуля створюють свою авіаційну галузь, а ми її не розвиваємо, маючи високий технологічний потенціал, — каже президент асоціації «Укравіапром» Віктор Попов. — Нам потрібні такі механізми, що дозволили б розробляти нову авіаційну техніку і використовувати сучасні фінансові інструменти, які б сприяли залученню іноземних інвесторів. Саме тому цивільна авіація не повинна входити до складу «Укроборонпрому». Європейське законодавство забороняє працювати з оборонними підприємствами. Тобто ніколи «Антонов» не зможе працювати з Airbus, поки він в «Укроборонпромі».
 
Про те, що в державного концерну є серйозні проблеми з управлінням підприємствами галузі, свідчить й офіційна статистика. Скажімо, вже понад п’ять років Харківське авіапідприємство перебуває у стані банкрутства, заборгувавши державі 3,5 мільярда гривень. Ще 225 мільйонів завод винен своїм працівникам.
 
Водночас у цехах ХДАВП перебувають 11 недобудованих літаків iз високим ступенем готовності. Поставити їх на крило, за словами директора, можна за кілька місяців, якби не процедура банкрутства, що заважає приходу інвестора.
 
«Два тижні тому ми виплатили заробітну плату за вересень 2019 року, — прокоментував ситуацію Сергій Задорожний. — Ми кажемо державі: ось є два готові літаки, які дуже потрібні країні. Вони коштують 30 мільйонів доларів. Заберіть їх і дайте нам гроші зараз. Ця сума не погасить усі борги, але дасть можливість запустити механізм роботи заводу». 
 
Усі проблеми галузі та власні пропозиції авіабудівники направили до столичних органів влади і планують зібратися через місяць. Мовляв, послухаємо, що там скажуть, а потім вимагатимемо чіткого механізму дії.